Jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cittemee
Berichten: 299
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Zuid holland

Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 17:43

Hallo allemaal!

Ik heb sinds anderhalve week een 2 1/2 jarige merrie helemaal vers en groen uit de koppel, nou alles gaat best fijn, het halster was geen probleem, meelopen aan het halstertouw had ze gelijk door, borstelen en hoefjes uitkrabben accepteert ze ook , vaststaan ook kortom het gaat lekker zou je denken, ze is ook al heel aanhankelijk aan me en daar wringt de schoen denk ik want na een paar dagen was ze gewend en toen ineens op een dag liep ze me zo omver de box uit, en sinsdien lijkt het wel of ze gewoon schi*t aan me heeft!

We hebben al een paar keer geoefend met longeren in de bak en dat snapte ze ook al na 1 keer dus ik had een paar dagen gelongeerd 10 minuutjes en dan mocht ze daarna los dollen in de bak, maar nu ineens wil ze rechtsom niet meer longeren dan gaat ze steigeren (ook tegen mij!) dus ik wilde haar een tik geven toen ze steigerde maar daar heeft ze helemaal geen ontzag voor, linksom gaat ze wel goed want als ze dus gaat steigeren draait ze razensnel om en gaat ze weer linksom.

Heeft er iemand goede tips om met zo'n jong (groen) paard om te gaan in het begin, en de volgorde want ik wil ook niet dat ze overspannen word.
Maar ik wil haar wel goed opvoeden!

Het inrijden zelf, wil ik 'later' wel professioneel laten doen maarja dan zal ik toch zelf moeten zorgen dat ze tegen die tijd normaal gelongeert kan worden met tegen die tijd ook een hoofdstelletje en zadel.

Pb'tjes zijn ook welkom.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 17:47

Zie heel veel van mij zelf in het verhaal terug.

Laat goed weten wie de baas is steigeren met longeren! Je hebt toch een zweep in de hand geef haar maar een goeie lel..

Gewoon goed aanpakken anders kun je er niks mee beginnen.

Steng maar toch rechtvaardig..

Cittemee
Berichten: 299
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 18:03

dankjewel, en ik weet dat ik haar een tik moet geven maar het probleem is.....het kan haar niet schelen Scheve mond ze heeft totaal geen schrik van een zweep blijkbaar.

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 18:27

Vaak is het niet de tik waar ze ontzag voor hebben, maar juist het "schrikeffect" ervan. Ik weet dat t moeilijk is, maar probeer je paard voor te blijven, door al een tikje of stemhulp te geven op het moment dat je t aanziet komen! Verder gewoon veel oefenen!! OK dan!
Veel succes ermee!

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 18:29

1 1/2 week uit de koppel, en gelijk hard aan het werk?
Laat haar eerst even rustig aan alles wennen! En als een paard longeren 1 keer goed doet, wil dat imo ogen nog niet zeggen dat ze het gelijk begrijpen!
breng alles met rust, dat is het belangrijkste....

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 18:29

Ik zet het even op VMR. Met een 2.5 jarige merrie ben je nog niet echt aan het rijtechnische toe neem ik aan Lachen.

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 19:40

HE dit is precies hetzelfde als met mijn Luna, doe deed PRECIES hetzelfde.
Met veel gedult en vooral liefde (klinkt als een penny meisje weet het) is het uitijndelijk helemaal goed gekomen. succes!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 19:43

Herken hier ook vrij veel in.

Maar ik zou sowieso nog even wachten met longeren, laat haar eerst maar eens leren dat ze naast je moet lopen, je niet omver mag lopen en dus duidelijk het verschil tussen stout en braaf.
Als ze goed doorheeft wanneer jij boos bent en wanneer niet zal het al een stuk makkelijker zijn tijdens het longeren.
Ze ziet de zweep immers niet als een straf, dus dan je stem maar *erbij* gebruiken.

Par heeft 1 keer in de zoveel maanden ook nog steeds de neiging om te steigeren tijdens het longeren, linksom is haar beste kant, rechtsom haar moeilijkere kant, dus tijdens die buiten stopt ze als ze rechtsom gaat, steigert, gaat recht tegenover me staan en springt weer linksom.
Ik ben het al van haar gewend dus voordat ze de kans krijgt linksom te gaan krijgt ze al een schreeuw en dirigeer haar met zweep en longeerlijn weer naar rechts, dan begint ze weer een aantal keer te steigeren *ja ken haar ritueel zo zoetjes aan* laat haar altijd eff uitsteigeren en geef dan een tik tegen haar linkerkant met een tonggeluid, na 5 minuten "vechten" weet ze opeens weer wie hoe het moet en gaat netjes elke kant op.
Maar van haar weet ik dat ze het kan, dus kan er ook strenger in zijn.

Je weet niet of die van jou het toevallig een keer goed heeft gedaan en er verder niets van snapt of dat ze je aan het uittesten is.

Cittemee
Berichten: 299
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 11:30

machie schreef:
1 1/2 week uit de koppel, en gelijk hard aan het werk?
Laat haar eerst even rustig aan alles wennen! En als een paard longeren 1 keer goed doet, wil dat imo ogen nog niet zeggen dat ze het gelijk begrijpen!
breng alles met rust, dat is het belangrijkste....


HARD?! aan het werk , 10 minuutjes longeren is 5 de ene kant op en 5 de andere kant... Scheve mond ze moet het toch leren, ik wist niet dat het slecht was om gelijk te beginnen, het is ook altijd zo moeilijk de 1 zegt gelijk beginnen, van de ander moet je wachten...en ik ? ik wil het gewoon zo graag goed doen.

Ik heb nu wel drie dagen een stukje over straat gewandeld met haar omdat de bak bevroren is, en dat gaat ook echt goed, ze is zo cool in haar koppie!

Hoelang moet ik volgens jullie dan wachten met haar te leren longeren?

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 11:32

Gewoon steng maar rechtvaardig.

Blijven oefenen, merrie's zijn altijd net iets moeilijker dan de ruintjes, en dat kan ik weten
Je kunt nu best alwel met haar dingen gaan oefenen geen probleem.
Maar alles wat je doet moet wel goed gaan, dus als ze opeens iets niet meet doet en je staat er al een uur mee blijven doorgaan..
En idd met veel oefening en geduld kom je er wel Haha!
Suc6

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 07:02

Heel duidelijk en consequent zijn, dat is de enige manier. Als je 1 vinger geeft, nemen die jonkies je hele hand. Echt goed streng zijn dus, laat zien dat JIJ de baas bent. Ik heb bij mijn jonge arabische merrie heeel erg veel baat gehad bij Natural Horsemanship (Parelli). Mijn merrie was een aardige drammer met weinig respect voor mensjes, maar dankzij enkele maanden NH is ze echt zooo lief en braaf geworden. Gewoon een heerlijk, hanteerbaar, goed luisterend paardje ervan geworden! Goed opgevoed noemen we dat Knipoog Het kost wel energie en een hoop geduld en er zullen altijd terugvallen zijn....(ze blijven hun grenzen opzoeken).

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:09

Ik zou haar weldegelijk lekker al een beetje proberen te longeren.
En als ze steigerd.... straffen en hard ook, desnoods als ze op je af komt en steigerd geef je haar een keiharde mep met de zweep en zorg je tegelijkertijd voor een mega eng geluid (plastic zak openslaan, geef een eng geluid, of een blikje met steentjes erin) of stem verheffen.... dan combineerd ze dat met de klap en schrik, misschien krijgt ze dan een beetje ontzag voor de zweep (en jouw).

Succes! Knipoog

Ps: Heb je al een foto van je nieuwe aanwinst???

SPDB
Berichten: 135
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 16:16

[edit:BartVB]Spam verwijderd[/edit]

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 16:24

tjeez heppie niks anders te melden........... spdb????

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 16:29

Ik sluit me aan bij alles hierboven zo gezegd........ misschien moet je wat hulp vragen aan mensen die vaker met jong spul omgaan

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 17:18

Bij dit soort problemen lijkt het me verstandiger om een ervaren persoon jou te laten helpen. Niet zelf blijven klungelen als je paard je de baas is!

SPDB
Berichten: 135
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 10:16

Hoi, een jong paard zelf beleren is echt zo simpel nog niet. Zelf hebben we een africhtings,- en traininsstal en je wil echt niet weten hoevaak wij verklote paarden binnen krijgen (bewust of onbewust). Je moet aller eerst zorgen dat je de leiderschap over hem krijgt. Je kan hiervoor de bak afzetten voor bv de helft en laat hem daar maar gewoon los in lopen. zorg ervoor dat je zelf een touw bij je hebt. Met dit touw jaag je hem op. Laat dit gerust even duren. Op het moment dat hij stopt jaag jij hem weg. Keer nu de rug naar hem toe en loop weg. Blijf staan in het midden van de bak en zorg ervoor dat je geen oog contact krijgt. Wanneer hij bij jou komt, jaag je hem weer weg. Dit herhaal je meerdere malen. Een half uur er mee bezig zijn kan echt geen kwaad. Op een moment "neem JIJ het besluit om vrienden met hem te worden. Als hij wacht loop jij weg... wanneer je alles goed gedaan hebt zal hij achter je aan lopen als een mak mannetje... Hou deze oefening enige tijd vol. Je paard zal meer vertrouwen in jou krijgen en deste meer zal hij je ook vertrouwen dan wanneer je hem voor het eerst gaat bestijgen. Leiderschap is de basis waarmee alles vallen en staat. Wanneer je hem echt gaat bestijgen, dan zou ik hier wel een vakkundig iemand bij betrekken. Voor wat betreft het zadel en hoofdtel omdoen, dat hoeven ze niet te kunnen wanneer je hem wegbrengt om te laten beleren. Bij ons in ieder geval niet... Succes!!!

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 11:39

De Join up wordt door SPDB beschreven.

Ik heb zelf een bijna 2 jarige (1,9 jaar).... En hij heeft ook dagen dat je hem achter het behang wilt plakken.
Probeer consequent te blijven. Nee is nee, ook al kijken ze nog zo lief.

Uit de stal racen had mijn jaarling ook een handje van. Ik zette hem meteen op zn achteruit.... Terug zijn stal in, iedere keer opnieuw. Nu wacht hij braaf totdat ik zeg dat hij eruit mag komen.

Soms kan je ook met ze ergens stil staan en dan staat je paard eerst op een mooie afstand, maar steeds doen ze een stapje naar je toe. Ze staan echt tegenje te drammen. Ik zet dat monster van mij iedere keer in zijn achteruit als hij dat doet.

Consequent zijn, het luktje best!