veulen vraag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dierenvriend

Berichten: 101
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: groningen

veulen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-03 21:33

ik heb een veulen die een halster om moet, maar ik heb geen idee hoe ik dat moet aanpakken! ze is nu vertrouwd met de stal, loopt er uit zich zelf in, ik kan haar overal aaien, hoefjes op tillen en krabben, allemaal geen probleem, maar dat halstertje. als ik die tevoorschijn haal dan lijkt alle moeite van weken lang vertrouwen winnen voor niets te zijn geweest. ik heb alles al geprobeerd, biks voeren door het halstertje heen, doet ze, maar schrikt dan als het halstertje een beetje aan haar neus blijft hangen en dan schiet ze weg(wat me daarna trouewns ook weer 1 een dag kostte om haar te bedaren na dat tafereel) halster aan de staldeur gehangen om aan te wennen, haar ermee geaaid, maar hoe moet ik nu aanpakken dat ik het over haar hoofdje kan schuiven? het moet snel gebeuren en echt niet fout lopen, want anders ben ik weer begin bij af. Verdrietig wie heeft raad? groetjes

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 21:38

Heb je al eens geprobeerd op eerst het halster achter de oren vast te maken om te wennen en als ze daaraan gewend is pas om de neus?

dierenvriend

Berichten: 101
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 20:59

nou het probleem is de oren juist, daar kan ik ze niet achter krijgen omdat ze dan door de beweging van het halster ze naar achteren springt!

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 21:23

Ik zal wel weer veel commentaar krijgen, maar wij doen t altijd zo. Een houd het veulen vast, en de ander doet het halster om. ff laten zitten, en dan is hij zo gewend. niet te lang laten zitten, en er in het begin wel bij blijven.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 21:26

of anders gewoon met een halstertouw, over al over zen lichaam, keertje rond de hals, beetje meer naar boven, even per ongluk op zen neus en er direct terug af, tot je het touw over zen neus kan doen in een lus en achter zen oren langs, en dan hetzelfde met het halster, en dan eens aandoen en weer afdoen, ik denk dat het zo wel zal lukken?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 21:29

wij doen de halsters gewoon om, soms is het wel eens een worstelpartij, geeft toch niks. Ben zn vriendje niet. Nee hoor gewoon rustig omdoen, maar wel omdoen, dus niet stoppen omdat het zich eruit worsteld, dan moet je dus meeworstelen. Wij doen het altijd met zn tweeen en vaak is dat maar twee keer nodig en dan begrijpen ze de bedoeling.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 21:29

Hoe oud is je veulen? Als het nog een jong ding is kan je het makkelijk overmeesteren en gewoon in je armen vasthouden terwijl een helper het halster omdoet. Gewoon arm onder de kont en rond de borst. Is het veulen al wat ouder zal het wat moeilijker worden. Dan ben je op zich goed bezig met haar de connectie te doen leggen met iets aangenaams met de halster in de buurt. De schrikreactie zal als je vol blijft houden wel afnemen. Ik heb het precies zo geleerd zoals je bezig bent aan een bijna volwassen ponymerrie . Gewoon geduld houden, en het veulen zelf z'n neus laten erin steken om het voer te pakken, en steeds maar weer aanmoedigend zachtjes praten en beetje bij beetje wat meer het ding bewegen ; even laten geluid maken, tikje laten voelen om meteen weer de aanraking te laten verdwijnen. Op een bepaald moment krijgen ze door dat het "ding" hen niet opeet, en is de "honger" naar het lekkers groter dan de vrees van het "ding" Knipoog ... dan kan je verder gaan en gewoon het nekriempje omhoog halen. Geen dwang om het al te sluiten dan, kan het, prima, doen! Maar kan het niet dring dan niet aan. Elke stap is er één naar voor, maar elke veulen heeft z'n tijd nodig, vooral als je al niet begonnen bent de eerste week Knipoog

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 21:31

gijsenkim: dubbelpost Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 21:40

kzaggut. snel weg gehaald, thanks

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 21:41

graag gedaan nu weer ontopic en eerst men berichtjes weghalen voor ze dit topic sluiten Haha!

o je kan de berichtjes niet verwijderen, ahja tot daar
sorry voor offtopic Bloos

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 21:51

verootjoo schreef:
Ik zal wel weer veel commentaar krijgen, maar wij doen t altijd zo. Een houd het veulen vast, en de ander doet het halster om. ff laten zitten, en dan is hij zo gewend. niet te lang laten zitten, en er in het begin wel bij blijven.


gelukkig t valt wel mee, er zijn er meer die het zo doen

dierenvriend

Berichten: 101
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 18:34

nou, ze heeft altijd al een halstertje gedragen, een dag na de geboorte, maar na een paar maanden werd het halstertje te krap dus moest die af,, ondertussen is het lieve schattige veulentje een ijzersterk monstertje geworden en ook nog eens ontzettend bang. nu is die bangigheid er wel weer af, nu ze al enkele weken op stal staat(ze is nu bijna 6 maanden) hebben we haar vertrouwen dus weer terug kunnen winnen, maar nu het halstertje weer. ik vraag me af, als de een haar 'vast houdt' en de ander het halstertje om doet, of dat wel wil? ze zijn oersterk die veulens en als we het halstertje proberen om te doen moet het ook echt op dat moment gebeuren, anders is ze de volgende keer nog banger. vind het echt vervelend. naja, zal toch de stap moeten maken. bedankt voor jullie reacties OK dan! . groetjes

l0rrYp0rrY

Berichten: 226
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 21:40

hey,
ik heb het ook gehad met mijn veulentje..
de boer bij ons op stal deed het om.
ze was net een dag oud, en we deden halsterttje om.. ze wou het niet net als jou veulen.. maar de boer deed het om, ik hield der bij der kont vast, en we deden het om.. ze viel zelfs of de grond.. meer het halstertje zat wel om..
daarna ff om laten zitten, los maken.. langgzaam afdoen en weer omdoen end at paar keer.. en dan elke dag..
mijn veuelntje is nuverliefd op de rhalstertje Haha!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 22:43

Die van mij doet dat ook, maar alleen met een halster die ik over zijn oren moet doen. Met een halster met een gesp doet hij het dus niet, of nauwelijks..
Ik ga gewoon doen net zolang het omzit en dan doe ik het daarna nog een keer. Bij hem is het gewoon gemier en uitproberen.. Als ik daarna zijn oren vastpak en daarover wrijf vind het eerst ook niet leuk, maar hij houd vrij snel op, omdat ie toch wel door heeft dat het geen zin heeft om doortegaan, want ik stop namelijk niet zolang hij zo doet..Haha!

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 00:45

als ze naar achter schrikt wanneer je het halster achter haar oren haalt, kun je proberen het halster om te doen terwijl ze met haar kont tegen een muur of iets dergelijks aanstaat. dan wil ze wel naar achter, maar kan ze niet, en omhoog of opzij zal niet het eerste zijn wat in haar opkomt. dan moet je snel het halster omdoen, en natuurlijk goed belonen als het gelukt is. vijf minuten om laten zitten, haar even alleen laten, maar wel in de gaten houden, zodat ze zelf kan gaan onderzoeken wat dat ding om haar hoofd is. na die vijf minuten naar haar toegaan, maar haar de laatste meter(s) zelf naar jou toe laten komen (met wat lekkers) en dan die beloning geven als ze naar je toe kwam en nog een beetje wanneer ze je het halster rustig weer af liet halen.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 01:37

Bij ons op stal doen ze het op de volgende manier:
Ga zó staan, dat je het veulen rechts naast je hebt, terwijl jullie allebei naar voren kijken. Doe nu je rechterhand over z´n hals en aai hem, blijf gerust lekker met hem beppen Knipoog !
Dit doe je een paar dagen, daarna neem je een halster in je linkerhand, terwijl je hem weer met je rechterhand óver z´n nek, blijft aaien.
Bij ons gebruiken ze halsters, die je met de band over het hoofd, sluit.
Als je veulen rustig blijft staan, ga je met je rechterhand (nog steeds over de nek) naar beneden, totaan de schouder. Het halster houd je nu in je linkerhand vast. Onderaan de hals, pak je met je rechterhand, de band die over het hoofd heen gaat vast. Dan ga je met beide handen heel rustig omhoog en doet de neusriem over de neus. Als hij weg wil lopen, kun je hem zo nog redelijk goed vasthouden Knipoog .
Probeer hem niet te laten ontsnappen; ze hebben nl. nogal snel door, dat zij de sterkere zijn en dat jij uiteindelijk weinig te vertellen hebt Knipoog !
De eerste dag laat je het halster een half uurtje om, dan iedere dag wat langer. Na 3-4 dagen is het de normaalste zaak van de wereld Lachen !
Als je het halster af doet, volg je dezelfde procedure, maar nu omgekeerd: je maakt met je rechterhand de gesp open en gaat dan meteen weer met je arm over de hals heen, terwijl je de hoofdband vasthoud. Je gaat weer met beide handen naar beneden, totaan de schouder. Je houdt hem nu ahw met het halster tegen. Laat hem niet weglopen!!! . Pas als hij netjes en rustig blijft staan, laat je het halster met je rechterhand los en aait hem over z´n hals. Hij leert zo dat halster omdoen een aangename zaak is en tevens dat hij netjes moet blijven staan, als hij dat ding om krijgt.
Het klinkt misschien een beetje gecompliceerd, maar dat is het niet hoor Knipoog ! De eerste paar dagen ben je er misschien 5 min. mee bezig, daarna duurt het misschien maar 1/2 á 1 minuutje.
Jaike is mijn eerste veulen en ik had werkelijk 0-verstand van dat soort dingen Bloos . Zij heeft d´r halster voor het eerst omgekregen toen ze 5 dagen oud was en dat vond ze geen probleem. Een paar dagen later hadden we een week dat ze het ábsoluut níet leuk vond }> !
Maar daarna was het gelukkig weer de normaalste zaak van de wereld (en ja, ze loopt keurig mee en blijft netjes staan als ik dat van d´r verlang Lachen .)