Welke pensionstal kiezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Welke pensionstal kiezen??

Stal 1
4 (13%)
Stal 2
20 (68%)
Andere...
5 (17%)

Totaal aantal stemmen: 29


Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Welke pensionstal kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-03 20:50

Ik heb sinds een maand een eerste eigen paard, Ushi (zie profiel voor foto's *hinthint*)
Maar het gaat niet zo goed de laatste tijd, het rijden gaat enorm achteruit en haar karakter ook.
(voor het hele verhaal en meer info ga naar: [VvdD] Pfff, zie het niet meer zitten )
Ushi stond vroeger altijd op wei en nu staat ze altijd in haar box, komt er alleen uit voor te rijden.
Nu moet ik dus beslissen of ik naar een andere stal zou verhuizen, of blijven waar ik nu ben.

STAL 1
website"]
Een goede verzorging en gezondheid vereisen een schone stal.
Alle paarden en ponys, zowel eigenaars- als manegepaarden staan in ruime boxen.
Alle paarden staan op stro en worden dagelijks uitgemest of opgestrooid, ze staan allemaal in vol pension en worden 3 x per dag gevoederd.
De eigenaars beschikken in de manege over volgende faciliteiten:
-2 overdekte pistes van 20 x 40 m
-2 buitenpistes, 20 x 40 m en 20 x 60 m
-2 paddocks
-overdekte stapmolen van 20 m diameter
-2 wasplaatsen
-mogelijkheid tot weidegang rondom de manege
-springparcours
-militaryparcours
-verwarmde zadelkamer
[/quote]
[quote="Teigetje schreef:
Waar Ushi nu staat, is het echter eerder een fabriek dan een manege. Tenminste zo ervaar ik dat.
Er staan gigantisch veel paarden, Ushi staat in een grote hangaar waar niks anders dan stallen zijn.
Aan de ene kant is dat natuurlijk positief, het is Anja haar eerste paardje en zo heeft ze altijd hulp bij de hand,
maar aan de andere kant denk ik dat voor Ushi de aanpassing veeeel groter is dan ik zelf eigenlijk verwacht had.
Ze heeft nogal op een manege gestaan maar die waren eigenlijk veel kleinschaliger dan waar ze nu staat.
De paarden worden er goed verzorgd en krijgen een dikke portie krachtvoer.
Anja heeft al enkele keren gevraagd om Ushi hetzelfde te voeren als de manegepony's,
die krijgen minder krachtvoer maar blijkbaar gaan ze daar in de manege niet op in.
De manier waarop er daar gereden wordt, is zoals er op veel plaatsen gereden wordt, als het hoofdje maar knikt dan zijn de mensen content.
Maar ruggebruik en achterhandgebruik dat kent men niet.
Anja is nog jong en dus is voor haar niet makkelijk denk ik om tegen de stroom in te roeien en correct dressuurmatig te gaan rijden.
Je blijft toch ook altijd met een zeker groepsdruk en misschien zelfs een prestatiedruk zitten.
Ik denk dat ze daardoor zelf veel te gespannen raakt en haar eigen gevoel niet meer echt kan volgen.

Ik heb op deze manege leren rijden, en heb er dus heel veel vriendinnen en Ushi staat nu hier.
Manege ligt in bos met heel veel mooie wandelpaden, ook wel redelijk druk in weekend en zomer.
In de winter is er alleen geen weidegang beschikbaar en dat is een groot minpunt.
Het is ook een heel grote manege (word door menig mensen "fabriek" genoemd),
en in het weekend is het er dus ook ongeloofelijk druk met allemaal pennymeisjes.
Ook in de vakantie's zijn er altijd kampen en is er dus pas vanaf 5 uur een piste vrij.
Er staan minstens 150 paarden (manege + eigenaars) dus echt gezellig is het niet echt
Er stopt aan mijn school een bus die naar de manege gaat, ongeveer 15 minuten in bus.
Dan moet ik wel nog 20 minuten flink doorstappen langs drukke weg voor ik echt bij de manege zelf ben.
Met de auto vanaf mij thuis is het ongeveer 10-15 minuten als mn ouders me brengen (in het weekend)
Vooral de 2 binnenpistes en mijn vriendinnen vind ik super aan deze manege,
maar zoals je kan lezen in heel mijn uitleg zijn er ook heel wat nadelen Scheve mond

Prijs: € 250 (alles inbegrepen)


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
STAL 2
Citaat:
Het is een privestal met 9 eigenaarspaarden. Alle dagen mogen de paarden op de weide. Zowel zomer als winter!
Er is een kleine buitenpiste en een grote buitenpiste wat verderop.
In de winter gaan we allemaal naar de binnenpiste van de ruiterschool in Oud-Heverlee.
Mooie wandelomgeving, direct in de velden. Op 20 minuten van het bos.
Leuke sfeer, leuke groep. Vele gezamelijke activiteiten. Een aanrader!!!

Een vriendin van mij was van plan om hier te gaan staan met haar paardje,
maar toen zij het had gevraagd was er geen plaats, weet niet of er nu wel plaats is Scheve mond
Haar vader is er toen ook gaan kijken en vond het er heel verzorgd en proper is.
Volgens vriendin moet je niet zelf uitmesten en voeren, maar ze was niet 100% zeker.
Ik ken daar helemaal niemand en zou dus wel wennen zijn in het begin.
Weet ook niet of daar nog andere mensen van mijn leeftijd zijn Scheve mond

Prijs: € 125 (eten niet inbegrepen, zelf mee te brengen)
Laatst bijgewerkt door Anjatjeuh op 08-12-03 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 20:53

ik heb stal 2 gestemd, daar mag hij altijd op de wei, lijkt me veel leuker voor hem.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 20:56

Ik heb op stal 2 gestemd, is beter voor Ushi.
Maar er zijn meer opties volgens mij dan alleen Meerdaalhof en die andere stal, zeker in jouw buurt. Kan je niet nog wat verder zoeken?

En mag/kan je nergens naartoe fietsen ipv de bus te nemen?

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 20:57

Ow, ik zie dat je nu al de optie andere hebt toegevoegd: daar zou ik dan op gestemd hebben.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 20:58

heel simpel... stal 2...... lekker veel naar buiten... Lachen

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-03 20:59

Idra schreef:
Ik heb op stal 2 gestemd, is beter voor Ushi.
Maar er zijn meer opties volgens mij dan alleen Meerdaalhof en dieandere stal, zeker in jouw buurt.
Kan je niet nog wat verder zoeken?

En mag/kan je nergens naartoe fietsen ipv de bus te nemen?

Dit waren de eerste 2 die me interesant leken,
denk dat er idd nog wel andere zullen zijn Scheve mond
Ik mag ook fietsen, maar doe ik niet graag Bloos
Als het echt niet anders gaat wil ik dat ook wel doen.

JECKYLL

Berichten: 1411
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: VELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 21:04

Ik zou zelf ook voor optie 2 kiezen al vind ik die militaryhindernissen ook keigaaf!!!!!
Ik geloof dat ik ook maar naar belgie verhuis... volgens mij zijn die prijzen daar veel aantrekkelijker Geld, geld!

laura1979

Berichten: 574
Geregistreerd: 08-11-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 21:16

ik denk dat ik voor optie 2 zou kiezen, maar zou eerst zelf gaan kijken.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 21:19

Ik zou persoonlijk ook voor de 2de stal kiezen, maar aan de andere kant heeft de 1ste een betere (klinkende) accomodatie.

Ik zou anders eens informeren hoe dat bij stal 1 bij weidegang gaat.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 21:20

Zeker voor 2!! Zou maar al te graag willen dat mn paard in de winter de wei op kan! En voor jou paardje lijkt me dat ook een stuk beter..

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 21:25

stal 2, lekker rustig, op een manege is het altijd druk, 7 dagen in de week.

Daar kunnen sommige paarden ook niet tegen.

De andere stal is veel paardvriendelijker en maar 20 minuten vanaf het bos.
OK dan!

Menrulez
Berichten: 36
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Ommen!! het gezelligste stadje van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 21:27

owjee
ik heb op de verkeerde gestemd!
ik zou ook de 2e doen! :J

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 21:33

Ik zou voor stal 2 kiezen, Meerdaalhof heb je leuke pistes, dat is een groot pluspunt, ook de crosshindernissen zijn super. Maar ik denk dat het voor Ushi te druk is, en waar je nu bent, heb je met 150 man twee grote binnenpistes en nog 2(?) buitenpistes.
Op de tweede stal heb je met 9 man een kleine binnenpiste, en je zal waarschijnlijk niet allemaal samenrijden. En daar leer je vanzelf ook mensen kennen. Maar ga anders eens op de tweede stal kijken, kijk er eens rond, zie of er instructie is (vrij belangrijk) en wat voor mensen het zijn. Of ze vrij vriendelijk zijn, en hoe ze met hun paarden omgaan.

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-03 21:33

Cowgirl schreef:
De andere stal is veel paardvriendelijker en maar 20 minuten vanaf het bos. OK dan!

De andere stal ligt midden in het bos Knipoog

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-03 21:35

angelke schreef:
Op de tweede stal heb je met 9 man een kleine binnenpiste, en je zal waarschijnlijk niet allemaal samenrijden.

Nee, daar heb je een kleine buitenpiste en een beetje verder nog een grotere buitenpiste.
Je moet daar natuurlijk geen rekening houden met lessen, dus wss zal iedereen beter gespreid rijden.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 21:35

stal 2,
stal 1 klinkt niet echt positief.

Ik kwam ook op een stalling waar ik niemand kende, je maakt snel zat vrienden hoor Knipoog

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 21:39

Anjatjeuh"]
[quote="angelke schreef:
Op de tweede stal heb je met 9 man een kleine binnenpiste, en je zal waarschijnlijk niet allemaal samenrijden.

Nee, daar heb je een kleine buitenpiste en een beetje verder nog een grotere buitenpiste.
Je moet daar natuurlijk geen rekening houden met lessen, dus wss zal iedereen beter gespreid rijden.
[/quote]

Verkeerd gelezen, sorry Bloos .

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 21:39

Gewoon nog ff gaan rondkijken in de buurt of er wat anders zit. Iets wat helemaal naar je zin is en je dus niet hoeft te twijfelen.

Natas

Berichten: 158
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 21:53

Ik zou stal 2 kiezen. Kan je paard lekker veel naar buiten en je leert die mensen heel snel kennen hoor.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 21:59

Ik zou eens gaan informeren bij stal 2. Lekker je paardje naar buiten en véél rust....
Alleen in de omschrijving van stal 1, staat ook weidegang, waarom krijgt Ushi geen weidegang?

Het voordeel van stal 2 is dat je veel geld overhoudt om bijv prive-les te gaan nemen Want voor die 125 euro die je nu overhoud kun je makkelijk én eten én les nemen....

Ik denk idd dat de fabriek veel te druk is voor je paardje. Ja, trek je stoute schoenen aan en ga ervoor. Is het niet voorjezlef, dan zeker voor Ushi Lachen

Succes en zet hem op....

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-03 22:13

Tigger schreef:
Alleen in de omschrijving van stal 1, staat ook weidegang, waarom krijgt Ushi geen weidegang?

In de zomer worden de manegepony's op de wei gezet,
en dan kan je vragen om je paard daarbij te zetten.
Maar nu gaan de manegepony's ook niet buiten,
dus kan Ushi ook niet mee naar buiten.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 11:08

Weinig keuze mogelijkheden hoor!
Maar zoals je wel verwacht zou ik kiezen voor stal 2.
Elke dag naar buiten (paard kan energie kwijt en het is goed voor de geest)
Minder drukte, ook beter voor een gestressed en vervelend paard.
Eigen voer, dus ook controle over soort (sport of basis) en hoeveelheid(klaarzetten)

Ook uitrijmogelijkheden en de mogelijkheid om samen met anderen naar een binnenbak te gaan.
Veel goedkoper, dus geld over houden voor binnenbak, lessen e.d.

Tja, misschien toch ook nog even verder kijken, maar twee klinkt zo veel beter dan de werkelijkheid van 1 (voor jullie paard)