Welk BEWIJS dat dit mijn paard is??????????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Welk BEWIJS dat dit mijn paard is??????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-03 14:10

Ik heb mijn paardje nu iets meer dan een maand en ik zou hem graag op mijn naam zetten.
Hij heeft BWP-papieren waar nog de naam van de fokker, tevens ook de ex-eigenaar opstaat.
Ik wil eigenlijk weten of de papieren, dierenartsboekje voldoende bewijs is dat dit MIJN paard is. Ook heb ik natuurlijk het aankoopbewijs van de eigenaar waar ik hem gekocht heb. Maar bij het brengen van mijn paard heb ik niks meer moeten tekenen.
Ik ben toch een beetje ongerust.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 14:16

Je kunt hem door het stamboek ook nog eens op jouw naam laten zetten ,
en/of laten chippen op jouw naam...daarbij is de laatst bekende eigenaar (op het papier) degene die hem aan jou verkocht heeft , en daar heb jij het aankoopbewijs van.

Als je kunt bewijzen dat jij de laatste koper bent van dit paard ,
dan neem ik aan dat je goed zit.

Die van mij staat ook nog op andermans naam ,
ik heb geen behoefte om lid te worden van een stamboek..

Maar ik heb wel een rekeningafschrift "betaling Marena" ,
waarmee ik kan bewijzen dat ik haar gekocht heb....

Ik neem aan dat dit genoeg is.

carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-03 14:18

Ok, maar was het niet een beetje dom van mij om geen betalingsbewijs te vragen? Verward

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 14:33

Wat bedoel je met "aankoopbewijs" dan ,
geeft dat papiertje niet aan dat je het paard gekocht & betaald hebt Verward

Ik heb verder ook niks , alleen dat afschrift "Betaling Marena" .

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 14:53

Mijn pony staat ook niet in het stamboek; voor mij hoeft dat niet zo nodig, en het kost nogal wat per jaar (destijds 120 gulden, zal nu nog wel meer zijn). En ze hebben mij ook verteld dat stamboekpapieren niet echt als 'bewijs' gelden, dus tsja... ik heb eigenlijk geen bewijs. Alleen maar 70.000 foto's van haar, en héél veel getuigen die weten dat ze van mij is. Inclusief de ouders van de vorige eigenaar, en dat zijn collega's van mijn vader waar we heel goed mee op kunnen schieten; op hun naam staat ze nu nog.

carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-03 18:18

Met aankoopbewijs bedoel ik eigenlijk een soort contract dat ik hem koop. Met de prijs en dat ik hem meekrijg als ik het volledige bedrag betaald heb en nog een paar dingen zoals een beschrijving van hem veeartskosten van de keuring en zo.
Dat papier heb ik meegekregen toen de koop rond was.
Na een paar weken heb ik bij het brengen van hem het volledige bedrag betaald. Toen heb ik nog zijn dierenartsboekje gekregen ( zijn papieren had ik al ) en dat is alles.....

xxBartjexx

Berichten: 61
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 20:29

Je kan je papieren op sturen naar de KNHS en zij zetten jou paard dan op jou naam teminste als je ouder bent dan 18 jaar anders moet het paard op de naam van je ouders maar het kost dacht ik tussen de 10 en 20 euro of zo.
Groetjes Danielle

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 20:35

Ik heb een koopcontract. Had de verkoper zelf opgesteld. Misschien een tip voor toekomstige kopen? Verder idd jouw naam op de papieren laten zetten

carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-03 21:00

xxBartjexx schreef:
Je kan je papieren op sturen naar de KNHS en zij zetten jou paard dan op jou naam teminste als je ouder bent dan 18 jaar anders moet het paard op de naam van je ouders maar het kost dacht ik tussen de 10 en 20 euro of zo.
Groetjes Danielle

Wat is KNHS?????

xxBartjexx

Berichten: 61
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 21:17

Koninkijke Nederlandse Hippische Sportfederatie

carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-03 23:20

Bestaat er ook zo'n Belgische vereniging?

xxBartjexx

Berichten: 61
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 13:17

Dat zou ik niet weten

stalbles

Berichten: 454
Geregistreerd: 23-03-03
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 13:47

de papieren van het paard van mijn moeder liggen ook nog bij de vorige eigenaar
dat komt omdat wij het paard bij ons op stal hebben gekocht omdat bart bles heb reed maar die eigenaar moet nog staads de papieren opsturen
best eng he ze kunnen hem zo weg halen dus ik zou er wel ff schteraan gaan.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:30

chippen is het makkelijkst en bij de KHNS op je naam zetten
dierenarts boekje bij de notaris vastleggen!!!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:36

carinev schreef:
Bestaat er ook zo'n Belgische vereniging?



Ja, het BWP.
Ik heb ook een BWP, en had precies hetzelfde probleem als jij. Ik had wel een koopcontract met die man gemaakt, en beiden ondertekend. Daar stond duidelijk in vermeld wanneer en hoe ik de officiele eigenaresse was geworden.
Ook heb ik hem achterop het Veulenpapier zijn handtekening laten zetten (er is daar een gedeeltetje voor overdrachten gemaakt), en ik heb Kore laten chippen, met natuurlijk mijn naam als eigenaresse in het paspoort. Dat lijkt me voldoende zo op deze manier. Je kan je BWP gewoon in NL laten chippen met Belgisch papier, das geen probleem. Daarna kan je eventueel je papieren dus nog naar het BWP opsturen, maar ik meen dat je dan ook lid moet worden, contributie moet betalen, plus de kosten om je papier aan te laten passen. Kijk eens op de site www.BWP.be (meen ik), je kan ze ook mailen.
Succes!!!!

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 15:05

oo hhahah ik zag helemaal niet dat uit Antwerpen kwam ja in Belgie heb je ook zulke verenigingen en je kan altijd naar de Notaris dan is het helemaal wettelijk!!

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 15:21

Als je een paardenpaspoort hebt via de sportbond is dat geen rechtsgeldig eigendomsbewijs, volgens mij, althans, ik meen me te herinneren dat er zoiets in de formulieren stond. Het is wel een aanwijzing dat jij de eigenaar bent, maar hoeft niet rechtsgeldig te zijn, bij mijn weten. Ik weet alleen niet meer precies waar ik dat heb gelezen, of het in het formulier stond of in het paspoort zelf (en dat ligt in Vierpolders momenteel en ik zit in Utrecht, dus dat is een beetje lastig nakijken voor mij nu).
Maar volgens mij is een koopovereenkomst op zich wel voldoende bewijs.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 15:35

Toen ik mijn merrie op mijn naam liet zetten bij BWP moest ik daarvoor geen lid worden van het stamboek. Je stuurt gewoon de papieren op bij het volgende lege vakje van eigenaars wordt jouw naam dan gezet. Het duurt wel een aantal maanden voor je je papier terug hebt, ik begon toen al een beetje ongerust te worden. Ik kan me niet herinneren dat ik onkosten heb moeten betalen om ze op mijn naam te laten zetten. Kreeg toen wel een uitnodiging om lid te worden maar het hoefde niet.
Nu ben ik wel lid, omdat ik een veulen gefokt heb. Je krijgt dan ook elke maand het tijdschrift en dat is wel interessant.
De nieuwe lichting BWP'ers krijgt trouwens niet langer een papier maar een boekje, een paspoort dus.
Je kan voor BWP'ers die nog een gewoon papier hebben zo'n paspoort aanvragen. Lijkt me ook handig om dat ineens te doen want over een tijdje zal het verplicht zijn zo'n paspoort te hebben.
Veel succes nog verder met je BWP'er, off-topic, wat is de afstamming? Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 16:29

Aankoopscontract staat juridisch gezien het sterkste. Gecombineerd met bewijs dat jij maandelijks het onderhoud betaald hebt.