Tot wanneer kan een pony rijden als ze drachtig is

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Tot wanneer kan een pony rijden als ze drachtig is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-03 13:05

K heb een shetlander.. die drachtig si.. ze is in april uitgerekend.. Tot waner kan ik nou intensief met haar wandelen en laten springen en eventueel rijden.. wanneer raden jullie an dat af te bouwen of ehelmaal te stoppen..?

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 13:15

In princiepe kun je je shet gewoon tot de dag voor bevaling beweging geven; wandelen.
Verder zou ik niet te lang door gaan met springen. Verder kun je rijden tot dat de buik in de weg komt. Ik zou zeker stoppen met rijden ongveer ander halve tot 2 maanden van te voren.

MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-03 13:19

dank u!!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 13:22

Luisteren naar je pony. Als ie aangeeft geen plezier meer in het werk heeft en niet echt fit genoeg meer is om te werken, dan bouw je het werk gewoon af.
Er is geen "regel" wanneer je moet stoppen met rijden. Gewoon luisteren naar je pony.

MissStynk

Berichten: 478
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 13:23

je kan tot de laatste dag gewoon alles doen hoor, alleen zou ik inderdaad springen achterwege laten... ik heb zelf mijn paard niet meer bereden tot 6 weken voor de bevalling maar dat was omdat zij het niet meer prettig vond om een zadel op te hebben, wel heb ik zonder zadel gewoon lekker mijn rondje gedaan en tot het laatste moment gelongeerd en gewandeld.
Na de bevalling ben ik met ong 3 wkn weer begonnen met longeren en na een week of 4/5 weer gaan rijden.

succes !

MissStynk

Berichten: 478
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 13:24

Nathalie schreef:
Luisteren naar je pony. Als ie aangeeft geen plezier meer in het werk heeft en niet echt fit genoeg meer is om te werken, dan bouw je het werk gewoon af.
Er is geen "regel" wanneer je moet stoppen met rijden. Gewoon luisteren naar je pony.


Uiteraard !!!!!!

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 13:24

In zou gewoon zo lang mogelijk door gaan. Hoe sterker ze zijn, hoe betere conditie ze hebben, hoe makkelijker het gaat. Wel wat minder springen en wilde ritten etc. Maar niet helemaal stilzetten. Een merrie geeft zelf aan wat ze nog leuk vinden en nog aan kunnen. Sommige merries vinden 2 maanden voor de bevalling het rijden al niet leuk meer en te zwaar. Maar andere merries scheuren de dag van de voren nog vrolijk in het rond. Gewoon even aan kijken en als ze rijden niet leuk vinden kan je het beperken tot stap ritjes en wandelen enzo.

Tammy is gewoon door gereden tot het eind. Ze kreeg wel minder beweging omdat ze niet meer voor de kar stond(omdat hij buik niet meer tussen de bomen paste Tong uitsteken ). Een uurtje voor de bevalling is ze nog van het land naar huis gegalopeerd(een rustige weg van ong 500 meter lang) omdat ze zelf een sprintje wou trekken, laat maar los, en als je zelf thuis ben doe je de staldeur voor haar open.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 15:22

je kan tot op de dag zelf gaan wandelen maar springen zou ik ongeveer tot februarie eind januarie doen en galop ook ongeveer tot die tijd

Neff

Berichten: 662
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 18:47

Een paard is een vluchtdier, dus is gewend om te bewegen, ook al is ze hoogzwanger. in principe kun je gewoon blijven rijden. Het paard geeft zelf wel aan wat wel en niet meer gaat. Heb zelfs vroeger weleens een dressuurwedstrijd in de M drie weken voordat ze een veulen kreeg gereden (wist niet dat ze drachtig was). Springen is wat moeilijker, maar kan alleen maar zeggen, goed naar je paard luisteren. Meteen (een dagje wachten kan natuurlijk geen kwaad)na de bevalling kun je dan ook best wel weer rijden. Maar dit hangt echt wel van het paard af.