Hoe een paard aanpakken wat niet in de trailer wil

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Hoe een paard aanpakken wat niet in de trailer wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-03 21:28

Pjelk is al een tijdje heel moeilijk te laden. Hij is al wel vreselijk vaak met de trailer weggeweest en komt ook praktisch altijd droog aan. Maar het laden is echt moeilijk, dat vertikt ie gewoon. Terwijl ik niet het idee heb dat dat gedrag een 'geldige' reden heeft. Een jaar terug nl. ging ik met hem op vakantie naar Schier en daarvoor heb ik van te voren goed met hem geoefend. Toen liep hij er redelijk braaf op. De keer dat we daarna weggingen was ook weer moeilijk.

Afgelopen herfst zag ik bij het Horse Event de trailerlaad manier van Dreamstables. Wat er op neer kwam dat je het paard eerst een aantal keren dwars over de klep liet lopen om hem vervolgens steeds een of twee voetjes op de klep te laten zetten en dan op commando weer terug laten gaan. Dan moet je dan bv. gedurende een week uitbouwen zodat het paard uiteindelijk helemaal op de kar kan en ook een aantal keren op en af achter elkaar (uitgaande van een jong paard, bij een ouder dier kan het waarschijnlijk wel sneller). Heel belangrijk is echter ook dat als het paard zelf terugloopt je hem daar ook een commando voor geeft ook al wilde je dit eigenlijk niet. Hierdoor word je zelf minder gauw pissisg (is mijn ervaring) en terugtrekken helpt doorgaans toch niet.

Bovenstaande manier heb ik dus eens met Pjelk geprobeerd na het loswerken en binnen een halfuur kon ik hem in en uit laten lopen en zo lang binnen laten staan als ik wilde OK dan! .

Toen dacht ik dus wel klaar te zijn maar toen ik hem afgelopen zondag mee wilde hebben naar een wedstrijd werkte het niet. Ik kreeg hem er precies een keer op en toen rende hij meteen de trailer weer af om mij vervolgens bij alle volgende keren gewoon mee de klep af te sleuren.
Toen moest hij om hem mee te krijgen de heen EN de terugweg er in getrokkken en getild worden door drie sterke mannen Boos! .

Gisteren wilde ik weer met hem oefenen maar hij deed totaal niet mee, lette niet op mij en liep na iedere keer dat hij een voetje op de plank gezet had, gewoon hard met me weg Stoom uit je oren .

Wie heeft enig idee hoe ik nu verder moet? Vind Pjelk trailerladen eng en moet ik geduld met hem hebben of neemt ie een loopje met me (dat lijkt me waarschijnlijker) en moet ik hem met hardere middelen aanpakken?
Oja, komende week vrijdag heb ik elders een wedstrijd met hem. Zal ik daar als trailerlaad oefening aan meedoen of maar afzeggen omdat ik zo weinig tijd heb om nog te oefenen en iedere keer dat hij er op harde wijze ingezet moet worden, weer een paar stappen terug betekent?

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 23:10

Hij neemt een loopje met je. Als hij met beide voorbenen op de laadklep staat en hij raced als een gek achterwaarts daarna, laat hem dan nog maar een kilometer achterwaarts gaan. Dit iedere keer herhalen.
Succes! Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 23:19

Hij neemt idd een loopje met je. Helemaal als hij droog de trailer uitkomt.
Dus oefenen heeft geen zin. Lijntje erachter (meteen mee beginnen) en niet lang lopen te emmeren. Voldoende tijd uittrekken om te laden helemaal als je naar een wedstrijd wilt.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 23:36

Ik heb hetzelfde probleem, Jordy staat op de trailer heel rustig, staat lekker hooi te knabbelen en komt er ook helemaal droog vanaf. Als hij er eenmaal opstaat is er niets aan de hand, hij is niet bang en hij zal ook nooit achteruitkomen dan.
Maar erop... pffft... wat een drama af en toe.... De ene keer loopt hij er gelijk op of er niets aan de hand is, om de volgende keer op de klep (vrijwel nooit vóór de klep) in de ankers te gaan, of zelfs als zijn voorbenen al helemaal binnen staan en alleen zijn achterbenen nog op de klep staan. Hij gaat ook niet staan stressen dan, probeert niet weg te komen om terug te trekken, niets. Hij staat gewoon domweg stil en er is geen beweging in te krijgen.

Hij krijgt gewoon een longeerlijn achter zijn kont dan, werkt meestal wel. Maar de laatste keer weigerde hij weer, zelfs met behulp van een longeerlijn. Na een half uur proberen heeft hij een schop onder zijn kont gekregen en hij liep gelijk naar binnen Schijnheilig

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 23:41

Supertje schreef:
Hij krijgt gewoon een longeerlijn achter zijn kont dan, werkt meestal wel. Maar de laatste keer weigerde hij weer, zelfs met behulp van een longeerlijn. Na een half uur proberen heeft hij een schop onder zijn kont gekregen en hij liep gelijk naar binnen Schijnheilig


OK dan! BIj sommige paarden moet je gewoon een keertje kwaad worden. Of ben jij dan strenger/resoluter voor je paard dan dat je normaal zou zijn?

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 23:46

Nee, genoeg is genoeg. Hij weet tot waar hij kan gaan, maar het is er nou eenmaal 1 die dat af en toe weer eens zal testen, en dan wordt hij er ook aan herinnert dat daar de grens ligt. En dat is niet alleen bij trailerladen.

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-03 01:07

Cassidy schreef:
Hij neemt idd een loopje met je. Helemaal als hij droog de trailer uitkomt.
Dus oefenen heeft geen zin. Lijntje erachter (meteen mee beginnen) en niet lang lopen te emmeren. Voldoende tijd uittrekken om te laden helemaal als je naar een wedstrijd wilt.


Die longeerlijn erachter heb ik al geprobeerd maar dan stond ie meteen NAAST de klep... Ik zal iig wel veel tijd voor het opladen op de dag van de wedstrijd. De dag ervoor komt onze trailer ook nog naar de manege zodat ik dan ook oefenen kan.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 01:16

Pjelk"]
[quote="Cassidy schreef:
Hij neemt idd een loopje met je. Helemaal als hij droog de trailer uitkomt.
Dus oefenen heeft geen zin. Lijntje erachter (meteen mee beginnen) en niet lang lopen te emmeren. Voldoende tijd uittrekken om te laden helemaal als je naar een wedstrijd wilt.


Die longeerlijn erachter heb ik al geprobeerd maar dan stond ie meteen NAAST de klep... Ik zal iig wel veel tijd voor het opladen op de dag van de wedstrijd. De dag ervoor komt onze trailer ook nog naar de manege zodat ik dan ook oefenen kan.
[/quote]

Heb je het met 1 longeerlijn geprobeerd?
2 werkt vaak beter, achter zijn kont kruisen, dan komt de druk van 2 kanten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 01:17

Probeer eens af te vragen waarom hij lastig te laden is. Meestal heeft dit een reden, sommige paarden kunnen wat bang op de trailer zijn geworden omdat de chauffeur niet zo heel handig is. Als hij er eenmaal op staat, en je hoort hem veel in de bochten, dan moet je het wat rustiger aan doen.

Verder vind ik het altijd ideaal om paarden te laden door de trailer voor de deur te parkeren, zodat hij vanuit de stal ingang zo door kan lopen. Een persoon met een longeerzweep en eentje die hem vast houd. Niet omkijken gewoon doorlopen de trailer in, en de persoon met de zweep die blijft gewoon doorlopen en sluit hem als ware op met de zweep. Niet gaan meppen of iets dergelijks, maar rust erin............doe dit regelmatig, dan leert ie dat ie er niet langs kan.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 01:22

Dat zeggen we nu allemaar wel zo leuk...
Hon staat als ze erin is ook prima, met het erin gaan, nee.
Waarom? Ze is een keer gevallen. Ze gaat wel, maar met wat moeite omdat ze even over de (mentale) drempel heen moet. Dat is geen kwestie van niet willen, dat is een fractie angst wat er nog steeds zit na haar val

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 02:29

als je zeker weet dat ze niet bang is gworden, door iets wat is gebeurd, zou ik gewoon een keer doorpakken.
trailer tegen vaste kanten zetten (het mooist is achterwaarts het gangpad van de stal inrijden) en een keer flink doorpakken met de zweep, een keer is meestal al genoeg, daarna nog een keer errin en eruit indien mogelijk zonder zweep, net zolang totdat hij er zonder twijfelen inloopt. ook de volgende keren dat je hem meeneemt de trailer tegen vaste kanten zetten, zodat hij niet weer in de verleiding kan komen.
als hij bang is geworden doordat er iets is gebeurd, zou ik hem proberen met veel rust en vertrouwen erin te krijgen (een heel andere aanpak dus)
zoek uit wat voor jou van toepassing is, succes

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 12:57

Ik heb járen ellende met een niet- te -laden paard gehad. Heb er zelfs mee in het Bit gestaan!

Uit alle tips en trucs had ik voor dat paard (dus hoeft niet te zeggen dat het bij ieder paard lukt, alhoewel het me wel bij alle pogingen is gelukt) dé oplossing uiteindelijk gevonden.

Ik werk met de volgende gedachtengang:
(LET OP!!! Ervan uitgaande dat je paard je 'in de maling neemt'; bij een bang paard zou ik een totaal andere aanpak nemen!!!)

een paard is een vluchtdier. Maak het achter hem zo eng, dat hij het veilig vindt om in de trailer te staan.
Mijn toenmalige paard vond wapperend plastig nogal spannend. Ik vulde een knisperend zakje met hooi en op het moment dat ik hem zag twijfelen om door te lopen de wagen op, rammelde ik met de zak (op veilige afstand van de achterbenen) op de hoogte bóven zijn kont (zodat hij het goed hoort); nou, hij rénde de wagen op!

Deze truc werkt natuurlijk alleen als je paard iets heeft waar hij bang voor is. Een bezem wil ook wel werken. Houd de bezem dan bóven zijn kont; je hoeft er niet eens mee te slaan, alleen boven zijn kont houden en een beetje mee zwaaien.

Succes

OK dan!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 13:11

Er zijn verschillende manieren van aanpak voor paarden die niet op de tralier willen.

Als je gewoon een koppig paard hebt, of eentje die het leuk vind om dingen uit te proberen dan werkt (heel hard gezegd) een klap op zijn kont met een stevige bezem vaak prima.

Paarden die wel angst hebben mag je absoluut niet zo aanpakken. In dat geval kun je proberen met brokjes, heel veel geduld, hoef aanpakken en die op de klep zetten, praten enz. het paard op de trailer te krijgen. Vooral heel veel tijd ervoor uitrekken en zorgen dat er geen stress bij komt. Dat een paar dagen achter elkaar doen en steeds het paard op de trailer voeren ipv in de stal.

Bij paarden die vindingrijk zijn kan een longeertouw helpen, maar bij ons thuis was er eentje die echt wel in de gaten had dat hij dan nog gewoon schuin naast de klap kon gaan staan.

Weer bij een andere mag je absoluut niet aan het halstertouw trekken. Gewoon zelf op de klep gaan staan en met haar praten. Na een paar minuutjes besluit ze zelf om erop te lopen.

En dan heb ik op Equitana nog een demonstratie gezien van Monty Roberts. Binnen 5 min. had hij een heel lastig paard gewoon op de trailer staan. Hij had een speciaal halster. Ook heel goed zelf na te maken. Je doet nl. een extra touw door het halster door de voorste ringen en gebruikt dat touw als halstertouw. Wanneer je ook maar een beetje druk zet knijpt het touw zich om het hoofd van het paard. Daarom moet je zelf dus ook niet eraan gaan trekken. Pas wanneer het paard zelf gaat trekken gaat het pijn doen. In dit geval oefende hij eerst op de grond met het paard. Hij liep en het paard ging achter hem aan. Als hij bleef stilstaan bleef het paard ook heel snel stilstaan, omdat hij anders pijn van het halster zou krijgen. Hij kon het paard ook met hele lichte druk achterwaarts zetten. Toen dat allemaal goed ging. Liep hij vooruit de trailer op (tussenschot was eruit). En wonder boven wonder liep het beestje gewoon achter hem aan. Eenmaal op de trailer draaide hij meteen om en vooruit weer de trailer af. Dit deed hij heel vaak achter elkaar en na 5 min. werd de klep dichtgemaakt. Het paard heeft geen een keer angstig gekeken bij dat halster en was ook niet paniekerig op de trailer.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 13:29

Die hele methode van Monty Roberts werkt goed zolang het Monty Roberts is die het touw vast heeft (en nadat hij het paard een psychische dreun heeft verkocht van heb-ik-jou-daar).
Maar ik heb nog niet eens zo heel erg lang geleden een reportage gezien op de Duitse TV over Monty Roberts en dat trailerladen, en aansluitend gezien hoe het paard reageerde dat de eigenaresse hem zelf de trailer in wilde werken , maar dan zonder voorafgaande Join-up. En er was van dat makkelijk te laden paard niets, maar dan ook helemaal niets over (en zelfs Monty kreeg hem alleen met zachte dwang (hekken achter zijn kont) de trailer in....) Lips are sealed