Houtsnippers als bakbodem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tweedle
Berichten: 30
Geregistreerd: 02-03-03

Houtsnippers als bakbodem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-03 22:06

Hoe is jullie ervaring met houtsnippers als bakbodem? Ik bedoel eigenlijk niet houtsnippers vermengt met zand, maar alleen houtsnippers.
Wat zijn mogelijke voor - en nadelen?

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 22:28

Ik vind het niet zo prettig Het wil nog weleens wat schuiven, met regen wordt het glad(als je een buitenbak hebt) en het grootste nadeel vind ik nog dat de meeste houtsnippers wegrotten op den duur. Dat wordt een grote bende Bloos
En vallen in houtsnippers is ook niet fijn En het blijft zo heerlijk in de hoeven zitten en tussen de ijzers....

Voor mij geen houtsnippers dus, maar dat was geloof ik al wel duidelijk Knipoog

johnvt
Berichten: 229
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 22:34

Met het bovenstaande eens, heb bewust geen houtsnippers in onze buitenbak gedaan.




John

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 23:38

Mijn ervaring:

Sowieso de eerste dagen vond mijn paard het heel raar, want als ze draafde / galoppeerde kreeg ze al die snippers tegen d'r benen en buik! Na een paar dagen waren ze wel wat meer 'vastgetrapt' en kwamen ze niet meer omhoog.
Verder raakte er regelmatig een houtje klem tussen het ijzer, dat je er dan weer uit moet wroeten...

Maar ook positieve puntjes: het veert lekker en het ruikt heeeerlijk Lachen !

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 00:06

Ik heb in mijn bak zand met een laag van nu 20 cm houtchips. Hij is veerkrachtig, zand waait niet weg, bevriesd niet, niet stoffig en hij ligt er al 6 jaar zonder plassen water of ongelijke stukken er goed bij. Hij is mooi vlak en absoluut niet glad. Er is nog geen 1 paard in 6 jaar uitgegelden. Ik heb haast geen last dat er houtchips in de hoeven blijft hangen. Je moet om de zoveel tijd het hout wel aanvullen. Onderhoud is gering.
Kunststof bakbodems hebben een nadeel dat het chemisch is. Moet je om wat voor reden dan ook de bodem eruit halen, dan ben je klauwen met geld kwijt om het af te laten voeren. Een houtbodem schep je eruit en kan je zonder problemen over het land verspreiden. Ik wil niks anders meer.

Afbeelding