Hoefbescherming??? (hoefschoenen?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Hoefbescherming??? (hoefschoenen?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-03 01:10

Pfff, ik weet het ff helemaal niet meer. Al tijden loop ik met Pjelks hoefjes te tobben. Het punt is namelijk dat ik graag met hem buiten rij en dat dat met iets beschermends om zijn voeten zal moeten gebeuren omdat we hier in de buurt geen ruiterpaden hebben en we voor een groot deel dus op de verharde weg aangewezen zijn.

Mijn eerste idee was dus om hem op ijzers te zetten. Dat was echter een regelrechte ramp... Pjelk heeft namelijk heel slechte en brokkelige hoeven en verloor hierdoor iedere week wel een ijzer. }> Dit hebben we zes week (waarin de hoefsmid dus iedere week langskwam!) volgehouden en toen de ijzers definitief afgezworen. Toen heb ik een zomer lang alleen heel kleine stukjes met Pjelk buitengereden waarin we de hele weg in het gras konden rijden. Frusty

In het najaar echter, leek DE oplossing gevonden te zijn want een kennis van me ging met zijn Fjord naar Smit in Rijssen om een stel hoefschoenen aan te laten meten en... ik mocht mee met Pjelk! Party!!
Die schoenen bevielen in eerste instantie echt geweldig en ik heb ze een jaar lang goed gebruikt.
Sinds kort echter, schuren ze erg op de hoefballen en liggen ze dus alweer een tijdje doelloos in de kast.

En nu weet ik dus ff niet meer hoe ik verder moet. Vervoer naar Rijssen is moeiliik te krijgen want ondanks dat we zelf een trailer hebben wil mijn vader daar zelden mee weg en kan ik Smit dus niet ff gauw mijn hoefschoentjes laten controleren. Dus, wat nu?
Ik ben erg benieuwd naar hoe andere hoefschoenmerken dan hierboven genoemd jullie bevallen (horsebalance bv) en ook suggesties voor hoefgroeibevorderende en hoefversterkende middelen zijn welkom.
Enne hebben jullie wel eens van paarden gehoord die niet beslagen kunnen worden en die maar zo'n twee keer per jaar bekapt kunnen worden omdat hun hoeven gewoon niet meer groeien???

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 10:39

Pff.. moeilijk zeg.

Ik weet dat er een hoop hoefgroeistimulerende middelen op de markt zijn, maar biotine (een poeder wat je door het eten kan doen) schijnt alleen echt te helpen.

Is het verder een idee er eens een andere smid naar laten te kijken? Ik dacht nl. ook dat mijn paard slechte hoeven had, tot ik een andere smid nam... Lachen Volgens mij bestaat er naast ijzers ook zoiets als lapjes die ze onder de hoeven doen, en daar kan dan weer een ijzer aan vast ofzo, da's speciaal voor paarden met slechte hoeven... Maar het fijne weet ik hier niet van.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 10:41

Pjelk schreef:
en ook suggesties voor hoefgroeibevorderende en hoefversterkende middelen zijn welkom.
Enne hebben jullie wel eens van paarden gehoord die niet beslagen kunnen worden en die maar zo'n twee keer per jaar bekapt kunnen worden omdat hun hoeven gewoon niet meer groeien???


Ik en veel kennissen van mij hebben zeer goede ervaringen met maxH om de hoeven te versterken.

Eheeeh paarden die niet beslagen worden en amper bekapt, ik heb er zoeen. Althans ze KAN wel beslagen worden maar ik wil het niet en door het natuurlijk evenwicht tussen hoefgroei en slijtage komt de smit maar 1x per jaar (Januari voor het laatst geweest), dus het is niet zo dat ze niet meer groeien, in tegendeel.

Wat je hoefschoenen betreft (ik heb ook smitjes), gewoon Gerrit even bellen en vragen of er een andere oplossing is ivm vervoersprobleem. Julie komen er echt wel samen uit....

Succes!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 10:47

Sommige smeden lijmen ook de ijzers, en er bestaan ook kunststofijzers. Misschien is dat een mogelijkheid?

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 11:59

Ik heb hoefvocht van de paardendrogist en dat heb ik ook al een paar keer als tip gekregen van 2 verschillende hoefsmitten.

Ik heb Marquis hoefschoenen. Ze zijn duurder dan Smit maar je hoeft er niet heen. Er zijn 6 standaart maten in en doormiddel van de spanbanden en het luchtkussen passen zich aan naar de maat van de hoeven.

mijn paarden lopen nu 4 maanden zonder ijzers en nu de nagelgaten uitgegroeit zijn gaat het heel goed.
En ik kan gewoon blootvoets naat buiten. En als ik veel op de harde ondergrond moet lopen doe ik de schoenen aan!!

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-03 15:12

Wat je hoefschoenen betreft (ik heb ook smitjes), gewoon Gerrit even bellen en vragen of er een andere oplossing is ivm vervoersprobleem. Julie komen er echt wel samen uit....

Succes![/quote]

Ja, ik zal idd Gerrit Smit maar eens mailen. Misschien is er wel een heel simpele verklaring voor mijn probleem.

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 16:45

Nou ja, biotine is al genoemd.
Je kunt dit gewoon bij de ruitersportzaak halen; tis wel een beetje duur, maar het schijnt echt te werken. Ik geef het nu een maand, en je moet het echt wel langer geven voor je het effect echt begint te zien, dus nog even afwachten. Ik heb het in poedervorm, en dat poeder is zoet, dus ik geef dat gewoon in een emmer met een klein beetje water erdoor, en Santa likt het dan vanzelf op. Het is niet zo heel duur; ik betaalde 25 euro voor een emmer, en daar ga ik nu ongeveer 2 maanden mee doen, maar het eerste halfjaar moeten ze dubbele dosering hebben als ze probleem hoeven hebben. Hierna ga ik er dus 4 maanden mee doen; dat is een euro of 6 per maand, en valt goed mee, vind ik. Het verbetert de algehele hoefkwaliteit. Als het goed is zouden ze dus sneller én harder moeten gaan groeien.
Als het écht dramatisch is kun je ook biotine bij de DA halen, dat is dan sterker geconcentreerd ofzo. Dat zit in een flesje.

Kijk verder eens op www.naturalhorses.com, een site over natuurlijk bekappen. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar er is ook een topic over op dit forum, en daar zijn de mensen positief. Ik ga hier zelf ook meer informatie over inwinnen voor mijn pony; ze is nu al een jaar niet gekapt, en het is ook écht niet nodig. In principe zou dit een goed teken moeten zijn, ware het niet dat ik haar hoeven ook wat kort vind en dat ze een dunne zool heeft. Het zit dus toch niet helemaal goed...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 17:18

biotine voeren geeft wel resultaat, maar dan moet je het wel minimaal een half jaar voeren voor je resultaat ziet,
pedicur hoefsmeer, PD of ruitersport zaak wil ook wel eens een goede ondersteuning zijn
en inderdaad even contact met smit opnemen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 17:24

Ik heb op aanraden van mijn smid Jamaica aan de Biotine + (paardendrogist) gezet. Ik heb een hele pot opgevoerd (ongeveer een half jaar) en nu heeft ze mooie voetjes.
Ik overweeg nog steeds hoefschoenen voor buitenritten

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 20:43

De smit is vandaag geweest. De haf moest echt nodig gedaan worden (na 3 maanden!!) maar de twee grote (KWPN) konden zo de stal weer in. Bel maar over 4 weken zei hij!!
De hoeven zijn super!!!! Ik ben er helemaal blij mee!!
Ze staan dus alle 3 op blote voeten en voor de grote was het ook al 3 maanden geleden!!

pmarena

Berichten: 48082
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 21:10

Zijn z'n hoeven niet gewoon groter geworden ,
waardoor de Smit - schoentjes niet meer goed passen en je een maatje groter nodig hebt ? Lachen

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 12:53

Mijn paard had ook brokkelhoeven, dat is door ijzers juist wel beter geworden maar ik ben ongeveer een half jaar geleden ook biotine gaan voeren en hoefvocht van de paarden drogist gaan smeren en na een maand of 3 werden zn hoeven veel beter! Biotine hebt ik denk ik maar 3 of 4 maanden gevoerd en hoefvocht dat smeer ik er nog steeds op, zn hoeven blijven nu stevig..

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 22:58

Naar het schijnt zou het masseren van de kroonrand met laulierzalf ook groeibevorderend zijn.

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 11:23

Toch zal het ook wel een kwestie van aangeboren hoefkwaliteit zijn.
Zelf heb ik nogal lange nagels en ik doe er niks voor en laat er niks voor. Zelfs op stal breken ze niet af.
Soms zijn mensen (vrouwen vooral, mannen niet *LOL* ) erg jaloers daarop en smeren ook allerlei verstevegingstroepjes op hun nagels. Verbetert dan wel iets maar niet om naar huis te schrijven.

Ik bedoel hier niet mee dat je slechte hoeven maar links moet laten liggen maar voor een deel moet je denk ik wel accepteren dat het altijd een lastig punt blijft!!

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-03 13:45

pmarena schreef:
Zijn z'n hoeven niet gewoon groter geworden ,
waardoor de Smit - schoentjes niet meer goed passen en je een maatje groter nodig hebt ? Lachen


Misschien wel maar aan de andere kant heb ik de schoenen in de tijd dat ik ze gebruikte wel steeds strakker moeten doen om ze niet te verliezen. Eerst had ik ze op gaatje een en twee maar op het laatst allemaal op gaatje drie. Al kan dat strakker maken ook wel weer de oorzaal van het schuren zijn Verward . Maar als ik ze op gat twee vastmaak ben ik toch bang ze te verliezen (heb ik nl. al vaak gehad):\. In dat opzicht zou het ook wel weer kunnen zijn dat ze schuren omdat ze juist te los zitten.

Ik heb ook al even voor biotine poeder gekeken en vond het per pot idd wel duur maar het hierboven genoemde maandelijkse bedrag valt idd wel mee. Misschien toch maar proberen dus.

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 13:52

Jorie, het zal idd. ook wel met erfelijkheid te maken hebben, maar ik denk wel dat je er zelf veel aan kunt doen. Paarden hebben biotine nodig om hun hoeven stevig te laten groeien, alleen komen ze daar dus vrij moeilijk aan uit hun voer (zeker een pony als de mijne, die eigenlijk nooit biks krijgt, en dus alleen hooi en gras). Sommige paarden kunnen hier wel genoeg uithalen en hebben het dus niet nodig, maar de ehr... 'erfelijk zwakkeren' kunnen er veel baat bij hebben.
Zo had ik het tenminste begrepen. Lachen

Santa krijgt nu een maand biotine, en je kunt aan het bovenste stukje van de hoef inderdaad zien dat het van een andere (en ik hoop betere Knipoog) kwaliteit is dan het stuk eronder, dus dat is een goed teken. Haar zool is nog wel dun en zacht, maar dat kan natuurlijk ook niet anders, want dat is nog 'oud' materiaal. Als de biotine niet helpt ga ik voor het rijden toch ook maar eens aan hoefschoentjes denken, maar daar wacht ik nog even mee.

Oh, Pjelk, ik geef Santa ook een vitaminen en mineralen mix (van natuurpraktijk Drechtstede, ik heb evt. het nummer wel voor je), en dat bevat naast allerlei gezonden dingen ook biotine. Het is natuurlijk anders dan wanneer je 'pure' biotine geeft, maar ze krijgen dan toch extra binnen. Die praktijk heeft ook biotine-mengsel, en dat is ongeveer net zo duur als de 'normale' pot biotine die ik heb (ik ga er ook vanuit dat dat gewoon precies hetzelfde spul is), maar die vitamine-mix kost maar 8 euro voor een pot, en daar hoef je echt heel weinig van te geven. Ook goedkoop, dus. Misschien een optie om eerst een tijdje biotine te geven, en daarna te kijken of de vitamine-mix ook voldoende is.

Peerkie

Berichten: 80
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 17:55

Ik zag op Paard Ahoy de hoefschoenen van Marquis. Kosten wel 199 EUR per paar maar je hoeft ze niet te laten aanmeten (je kunt zelf de maat opnemen of een tekening van de omtrek van de hoef opsturen en dan bepalen zij de maat voor je). De achter-bovenrand is opblaasbaar, voor de fijnere afstemming van de pasvorm. Het zag er goed uit, en alle onderdelen zijn apart vervangbaar dus je kunt er jaren mee doen als het goed is. Het leek mij zeker het proberen waard. Er werd wel bij gezegd dat het paard de schoenen eerst moet "inlopen" omdat die opblaasbare rand op de hoefbal zit.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 17:57

Ik heb ook op paard ahoy die demo met die arabieren gezien die die hoefschoenen droegen, en eerlijk gezegd vond ik dat hun gangen er niet op vooruit gingen. Ze hadden veel minder ruimte dan op blote voeten.