Op jonge leeftijd al veel presteren....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Op jonge leeftijd al veel presteren....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-03 23:03

Ik vraag me af hoe men op Bokt denkt over paarden die op jonge leeftijd al veel moeten presteren...

Bv. een 6-jarig paard dat ZZ-licht start, of een 4-jarige die M-niveau loopt....

Als dit een discussie wordt, laten we het dan wel "gezellig" houden, en elkaar mening respecteren.....

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 23:05

Ik kende een paard wat ook op zijn 5e of 6e in de Z2-liep, en een half jaar nadat hij daar gestart was heeft hij een jaar stil gestaan omdat zijn rug helemaal vast zat. Echt superzielig.

Ik vind dat je rustig aan moet doen met zo'n paard. Zélfs al lijkt het dier al veel aan te kunnen, dan nog is het aan jou om je verantwoordelijkheid te nemen en ervoor te zorgen dat je hem niet overvraagt. Sommige paarden zijn zo enthousiast, die zouden zich doodlopen voor je...

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 23:07

Ik denk dat dit mogelijk is, als je alles langzaam opbouwt, dan kan je met een vierjarige (wat is vier jaar, juist vier of bijna vijf?) denk ik wel M-niveau zijn. Misschien niet echt op wedstrijden, ik weet niet juist hoe het in nederland zit met winstpunten etc, misschien kán je in een jaar bijna niet zonder elke week op wedstrijd te gaan aan genoeg winstpunten geraken voor de M.
Dus dan ben ik er misschien wel tegen.

Ik dacht trouwens eerst dat het over kinderen ging gaan, zoals een meisje op de manege bij ons, 8 jaar en heel klein voor haar leeftijd, en met haar pony heeft ze 5x per week intensieve dressuurles. En springen enz. Echt grappig, maar ze heeft heel veel talent.

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 23:11

Als je een paard hebt die ontzettend veel aanleg voor het hoge werk heeft waarom niet!! Het zou wel zonde zijn als een paard op zijn 5e als Grand Prix liep of zo!!! Maar als je een paard als 3 jarige in gaat rijden en na een paar weken loopt ie zelfs al naar beneden of zo iets!! Dan kan je snel beginnen met wedstrijdervaring maar je moet er zelf ook wel heel veel aanleg voor hebben om een jong paard in een hoge klasse te kunnen rijden!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 23:12

Ligt totaal aan het paard.

Een paard wat vanzelf al de souplesse en goede gangen heeft, crosst gewoon met gemak door de klasses heen.
Voor hem is het dus spelenderwijs en is er ook niks mis mee.

Een paard die die natuurlijke aanleg niet heeft, maar een ruiter die denkt dat te moeten evenaren, daar is alles mis mee.
Zulk paard word gedwongen om oefeningen te doen die voor hem dan te zwaar zijn.
En dan kun je er donder op zeggen dat het verkeerd gaat.

Dan heb je ook nog de psychische kant.
Paarden die koel in de kop zijn kunnen dingen makkelijker verweken.

paarden die dat niet zijn hebben wat meer tijd nodig om dingen te verwerken en al hebben ze dan wel de natuurlijke aanleg om geweldig te bewegen, moet je ze toch beschermen voor alle indrukken die ze krijgen.

Dus als ruiter heb je de taak goed naar je paard te kijken.
En dan hoeft er niks mis te zijn met een paard dat jong in de dressuur loopt.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-03 23:13

de 4-jarige in kwestie is nog geen 4,5..... Paard ziet er ongelukkig uit, krijgt naar mijn gevoel weinig genegenheid..... het goede wordt weinig tot niet beloond, en het slechte wordt direct afgestraft..... Ik denk dat dit paard uit "angst" op dit niveau loopt....

Hoe merken jullie aan een paard dat ie het geestelijk wel of niet aan kan?

Angelke: eigenlijk is dit voor paarden, maar voor kinderen is het ook interessant.... zijn het wel de kinderen die het willen? of de ouders, die graag zien dat hun kind presteert?
Laatst bijgewerkt door Banjer op 05-12-03 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 23:13

angelke schreef:
Ik denk dat dit mogelijk is, als je alles langzaam opbouwt, dan kan je met een vierjarige (wat is vier jaar, juist vier of bijna vijf?) denk ik wel M-niveau zijn. Misschien niet echt op wedstrijden, ik weet niet juist hoe het in nederland zit met winstpunten etc, misschien kán je in een jaar bijna niet zonder elke week op wedstrijd te gaan aan genoeg winstpunten geraken voor de M.
Dus dan ben ik er misschien wel tegen.

Als je echt langzaam opbouwt krijg je (in de meeste gevallen) een paard tegen die leeftijd niet klaar voor de M.
Tenzij je natuurlijk vroeg begint met opleren, maar dat is dan ook weer niet goed en dan zijn we weer bij start. Scheve mond
Dus ik denk niet dat je dit bij veel paarden op een verantwoorde manier tegoei kan klaarspelen op zo een korte tijd.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen die het echt snel oppikken, dus ik zeg absoluut niet dat elke 4-jarige in de M onverantwoord is. Lachen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 23:19

Mijn mening is simpel, en ik weet dat half bokt er anders over denkt.
Als je iets met een jaarling doet is het uit den boze, maar een paard jong op hoog nivo hebben mag wel. Bonnie was ook 19 toen hij de OS won.
Maarja, zolang het allemaal van de bond mag, waarom dan niet? Ik meen wel dat er een regel is dat je een paard in de springsport niet uit mag brengen voor zijn 4e jaar???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 23:22

Zoals een club genoot van me.
Die had een paard, die met elke proef 2 of 3 winstpunten aan de haal ging.
Dan ben je zo een klasse uit.
Enkele maanden de wei op, daarna weer oppakken, hup eerste wedstrijd weer 1e met 2 wp's.
Dus dat bestaat zeker.

Kawa had dat bv met springen.
Die was bijna elke keer foutloos, dus 2 winstpunten, heel soms een balkje, maar dan heb je nog 1 wp.
Alles uit gereden, echt niet elke week op concours, 3 maanden de wei op, daarna rustig weer begonnen, maar als 5 jarige sprong hij ook M.
En dat met een ruiter zoals ik die het niet kan.
Dan zie je meteen dat die paarden dat ook graag doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 23:24

klopt Stef met de 4 mag je gaan springen.
M met de 5 jaar
Z met de 6

In oktober met de 3 jaar, gaan dressuren.
En hoe de dresuur leeftijden verder lopen durf ik niet te zeggen.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 23:58

Als het verantwoordt gebeurt zoals Kawa zei heb ik er geen problemen mee maar helaas zie ik heel veel het tegenovergestelde. Paarden van 5 met continue peesblessures en paarden van 7 die helemaal kapot gereden zijn. Helaas is ieder paard afhankelijk van de ruiter die erop zit en de instructie. Ik snap het wel hoor, het is ook heel verleidelijk om een paard wat heel veel zelf aanbied fanatiek te rijden maar je moet er wel met verstand mee om kunnen gaan. Jonge paarden hebben hun tijd nodig alleen wordt ze dat niet altijd gegund met alle gevolgen van dien. Met jonge paarden moet je net als met jonge kinderen heel veel dingen spelenderwijs doen en ze de gelegenheid geven om ook fouten te maken zonder dat ze daarvoor gigantisch op hun donder krijgen.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 00:05

Ik heb vaak het gevoel dat die paarden er geestelijk 'doorgedrukt' worden terwijl ze er in het hoofd nog niet altijd klaar voor zijn. Het *hoeft* niet zo te zijn, maar de paarden die ik ken die zo vroeg al zo hoog lopen hebben allemaal een tik, stalondeugd of iets anders. Alsof de hoge druk waar ze onder staan (of stonden) toch een uitweg zoekt. Ik ben er dus echt niet voor.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 00:59

Ik vind vaak dat er teveel druk uitgeoefent wordt op d ejonge paarden, dat naar mijn idee niet erg goed is voor het paard. Een paard moet zich namelijk niet alleen lichamelijk maar ook psygisch 'uitgegroeid' zijn.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 02:22

Bonfire was geen 19 maar 17 toen hij de OS won.

Mijn instructrice heeft een 7 jarige waar ze nu in de Prix st. George iedere keer vooraan mee staat. Tja, wat moet je? Thuis houden omdat andere vinden dat het te hard gaat?
Hij pakt gewoon alles super op.
Afgelopen woensdag zat ze nog te vertellen dat ze vorige week in de les voor het eerst de passage hadden geprobeerd op te pakken, hij snapte er totaal niets van.
Ze heeft het een week laten rusten en begin van de week probeerde ze het weer, en ja hoor... Volleerde passage zoals uit het boekje.
Sommige paarden zijn gewoon enorm getalenteerd, hen kost het geen moeite.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 02:48

SmithsGirl schreef:
Hoe merken jullie aan een paard dat ie het geestelijk wel of niet aan kan?

Paarden zijn eigenlijk hele brave dieren. Kijk maar eens hoe ver paarden gaan voor hun baasje, ze lopen door hun pijn heen, ze tillen zich over grenzen, omdat ze dat zo geleerd hebben.
Een paard wat zo functioneert, die straalt dat ook wel uit hoor, die zijn vaak wat mat.
Aan de andere kant van de medaille heb je wel paarden die zich verzetten tegen het werk. Maar door de bank genomen zijn deze zwaar in de minderheid.

Bonfire werd geboren in 1983, in 1990 liep hij GP, volgens het schema in het boek "Onbeteugeld". Bonnie was dus 7 toen hij GP liep en wel met percentages boven de 65% (geen gek begin dus).

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 08:35

Als het paard het aan kan, waarom zou je dan niet?
Kijk als een paard het niet aan kan, dan vind ik het zeker niet oke..
Mijn Murphy was vorig 6 jaar en liep eind van dat jaar zijn eerste M SGW, dit jaar is hij 7 geworden en loopt hij met succes Z, sja hij deed het nou eenmaal super. Ook hij kreeg tussenpauzes, maar als ik hem weer oppakte voelde hij weer als voorheen.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 10:00

Ik vindt dat het met genoeg rust gedaan moet worden.
Een paard onder de 3 mag haast niets doen maar zodra deze 3 jaar is geworden gaan de meeste mensen vol op rijden.
Een paard van 3 jaar mag niet iedere dag gereden worden vind ik.
Begin je de basis goed en eindigt het paard op 7 jarige leeftijd op GP niveau dan is het goed.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 10:08

De meeste mensen (uitzonderingen daargelaten) die jonge paarden op zo een niveau kunnen rijden zijn ook kundig genoeg om grenzen te herkennen. Als een paard aangeeft het aan te kunnen en de ruiter gaat daarin mee dan vind ik het geen probleem. Je moet je bedenken dat het vaak om een hoop geld gaat dan, en ook de eigenaar of de ruiter ziet liever zijn investering niet naar de knoppen gaan.

Heel soms kom je wel ruiters tegen die dit principe niet snappen en vaak zijn dat de mensen die eigenlijk zichzelf nog moeten bewijzen in de paardensport en dat dus doen over de rug van het werkwillige paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 10:53

Mensen vergeten vaak dat een getalenteerd paard met een getalenterede ruiter helemaal niet veel tijd nodig heeft om de oefeningen onder de knie te krijgen.
Bij hen is het dus geen kwestie van maanden op een SB trainen, je moet dan eerder in dagen denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 11:24

Idd ippie
Je hoeft zoals hierboven gezegt dan niet elke dag te gaan rijden.
3x in de week 20 min volstaat dan al.
Alleen ruiter en paard hebben talent en daarom gaat het snel.
Daar moet je als minder getalenteerde ruiter met minder getalenteerd paard niet mee mee willen doen, want dan word het idd 7 dagen per week een uur rijden.
En dat is idd voor een jong paard veel te veel.
Dat verschil moet je dus goed voor ogen houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 11:35

Wij hebben een 3,5-jarige hengst op stal staan die (goed!) piaffeert en passageert. Paard wordt een keer of 3, 4 in de week gereden, meestal niet langer dan een half uurtje...

Een minder getalenteerd paard heeft het veel zwaarder, die moet je echt trainen om hem zijn oefeningen te kunnen leren. Je moet er bij bovenstaand voorbeeld dus vanuit gaan dat de normale gang van zaken is dat 3/4 jarige paarden een keer of 3 a 4 in de week gereden worden. De meesten leren in die tijd om gewoon rechtuit op eigen benen te lopen, een enkele doet dus al veel meer.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-12-03 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 11:36

Er is helaas ook een vrij grote groep mensen die niet naar hun paard kijken. De winstpunten regeling is niet voor niets aangepast.
Zodra ze qua aantal winstpunten naar een andere klasse mogen, gaan ze ook, en kunnen niet wachten tot ze het aantal punten hebben dat ze over moeten.
Heb het zelf van dichtbij gezien. Meisje zat in de L, maar het wijken wilde niet echt. Ze scoorde echter op andere dingen, waardoor ze bijna altijd met een winstpunt thuis kwam. Vanaf het moment dat ze naar de M mocht is ze ook gegaan, met als gevolg dat ze nog zelden met een WP thuis komt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 11:42

Klopt
Maar die komen zichzelf dan ook wel tegen.
Dus dan gaat het paard echt niet naar het zwaardere werk over.
Want je moet er idd beide voor klaar zijn.
Maar die groep zijn niet de ruiters die een jong paard in de Z hebben, want daar komen ze simpelweg nooit, wat ze ook doen.
Daar hebben ze de kunde niet voor.


En die wp regeling is alleen aangepast voor de pot te spekken van de knhs, want volgend jaar word alles op wedstrijd gebied weer duurder, want ze hebben enorm geld te kort.
Want voor die wp regeling, liepen de ruiters die de hard van stapel lipen zich ook wel vast, zelfs nog eerder Lachen

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 11:51

Een vriendin van mij reed met dr 5jarige M-dressuur. Hij had er echt aanleg voor. Maar beetje bij beetje kon hij het niet meer aan, en uiteindelijk bleek dat hij de (erfelijke) ziekte OC had... Jammer genoeg is hij er nu niet meer Huilen (zie avater)

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 13:16

Op stal rijdt iemand nu ZZ met haar 6 jarige merrie. 2x weg geweest en alweer 3 winstpunten.(2x 1e en een keer 2e Knipoog )
Als je dat paard ziet, is gewoon zo'n super paardje, kan lopen, en pikt het zo snel op. Ze heeft bijna alles klasse helemaal uitgereden maar ze zegt zelf ook van het is gewoon niet leuk als je met 10 punten verschil eerste wordt, dan wordt je door iedereen vuil aangekeken.
En wat moet je dan? een werkwillig paard maar met rust zetten en dat talent onbenut laten? Knipoog