Vraag over schimmels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Vraag over schimmels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 23:48

Wie weet wanneer een schimmel uitgekleurd is en worden ze allemaal spierwit! Verward

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 23:50

Het verloop verschilt volgens mij per paard (dus de een blijft langer donker dan de ander) maar volgens mij wordt een schimmel altijd wit. Hoewel je ook schimmels hebt die bruine sproeten houden of krijgen.

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 23:50

Ik denk rond de 6/7 jaar dat ze wit zijn?! Het is per paard verschillend. Sommigen worden wit, en sommigen blijven grijs.
Laatst bijgewerkt door Relliej op 04-12-03 23:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 23:50

Dat ligt er maar net aan. Je hebt schimmels die wit worden en je hebt er ook die grijs blijven.

Persoonlijk vind ik de helemaal witte variant niet mooi (sorry) en de grijze variant (zoals die van Runningkawa) vind ik prachtig.

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 23:56

Maar weet je van te voren hoe hij blijft dan? Behalve bij de uitgesproken schimmelrassen (Lippies e.d.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 00:11

Okee ik hoor nu twee uiteenlopende verhalen;

imker"]
Dat ligt er maar net aan. Je hebt schimmels die wit worden en je hebt er ook die grijs blijven.
[/quote]

en

[quote="jorie schreef:
maar volgens mij wordt een schimmel altijd wit.


Ik wil niet banketstaaf overkomen, integendeel ik been heel nieuwsgierig omdat ik zelf een schimmel heb, maar wie weet het wél zeker?

Ik heb niet zoveel aan "ik dacht" of "" ik heb gehoort"dan kan ik mn vraag ook nog wel zelf beantwoorden Tong uitsteken

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 00:15

Sando is nu 13 en nu is hij eigenlijk nog steeds niet compleet wit.
hier zijn wat foto`s.
Toen ik Sando kreeg was hij 2,5 jaar oud en behoorlijk grijs, hij had zwarte manen en een zwarte staart.
Op de onderstaande foto is hij 8 jaar oud en op de onderste foto is hij 12 jaar. Hier zie je dat hij nog steeds geen witte manen en straat (niet zichtbaar) heeft. Het verschilt per paard. Ik kan geen antwoord geven op de vraag wanneer dat je kunt zien hoe dat een paard lichter wordt.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 00:20

Hoi Sando mijn merrie heeft wel een beetje dezelfde kleur als die van jou, alleen is ze ook gedeeltelijk een vliegenschimmel!

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 00:39

Hoi Chiqa,

Ik heb 't even opgezocht in mijn ORUN-map. Daarin staat:

(in 't kort Lachen ) je hebt veranderlijke en onveranderlijke schimmels. Je kunt een onveranderlijke schimmel herkennen aan zijn zwarte staartpunt. Schimmels met een witte staart (veranderlijke schimmels) worden wel helemaal wit. Verder staat er dat het 'vaak jaren kan duren' voordat een bruin/vos/zwart paard eerst grijs en uiteindelijk wit wordt.

Wel leuk weetje , staat er ook in: je kunt aan een veulen zien dat het later een schimmel wordt door witte haren op de oogleden.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 00:54

Chiqa schreef:
Hoi Sando mijn merrie heeft wel een beetje dezelfde kleur als die van jou, alleen is ze ook gedeeltelijk een vliegenschimmel!


tja, vliegenschimmel zou ik sando niet noemen, maar in de zomer, als hij mooi in zijn vacht zit dan krijgt hij ook puntjes, heel grappig. (a la vliegenschimmel) Dit heeft hij niet echt in de winter.
verder heeft hij 2 hele lichte gedeeltes met bruine haartjes ertussen.
Het is effe goed kijken, maar je ziet ze wel, heel grappig. Vreemde schimmel !

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 00:56

Miko schreef:
Hoi Chiqa,

Ik heb 't even opgezocht in mijn ORUN-map. Daarin staat:

(in 't kort Lachen ) je hebt veranderlijke en onveranderlijke schimmels. Je kunt een onveranderlijke schimmel herkennen aan zijn zwarte staartpunt. Schimmels met een witte staart (veranderlijke schimmels) worden wel helemaal wit. Verder staat er dat het 'vaak jaren kan duren' voordat een bruin/vos/zwart paard eerst grijs en uiteindelijk wit wordt.

Wel leuk weetje , staat er ook in: je kunt aan een veulen zien dat het later een schimmel wordt door witte haren op de oogleden.


hmmm.... dan gaat mijn verhaaltje over Sando ook niet echt op, als je de ORUN moet geloven. Sando had nl een zwarte staart en zwarte manen. Verder was zijn rechter voorbeen duidelijk een stuk donkerder van kleur. Dat is ook de enige hoef die zwart is. Haha!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 01:14

Uiteindelijk worden ze wit. Alleen gaan ze voor die tijd miscchien wel dood. De ene wordt inderdaad sneller wit dan de andere en sommige worden eerst bijna helemaal wit en daarna komen de donkere kleine vlekjes en worden ze een vliegen schimmel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 01:29

Miko schreef:
Hoi Chiqa,

Ik heb 't even opgezocht in mijn ORUN-map. Daarin staat:

(in 't kort Lachen ) je hebt veranderlijke en onveranderlijke schimmels. Je kunt een onveranderlijke schimmel herkennen aan zijn zwarte staartpunt. Schimmels met een witte staart (veranderlijke schimmels) worden wel helemaal wit. Verder staat er dat het 'vaak jaren kan duren' voordat een bruin/vos/zwart paard eerst grijs en uiteindelijk wit wordt.

Wel leuk weetje , staat er ook in: je kunt aan een veulen zien dat het later een schimmel wordt door witte haren op de oogleden.


Kijk hier kan ik wat mee harstikke bedankt Miko, toppie! Ik ga morgen meteen kijken wat de kleur van het puntje van haar staart is, volgens mij zwart namelijk, er zit ook wel veel wit in de staart hoor!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 02:24

Miko schreef:
Hoi Chiqa,

Ik heb 't even opgezocht in mijn ORUN-map. Daarin staat:

(in 't kort Lachen ) je hebt veranderlijke en onveranderlijke schimmels. Je kunt een onveranderlijke schimmel herkennen aan zijn zwarte staartpunt. Schimmels met een witte staart (veranderlijke schimmels) worden wel helemaal wit. Verder staat er dat het 'vaak jaren kan duren' voordat een bruin/vos/zwart paard eerst grijs en uiteindelijk wit wordt.

Wel leuk weetje , staat er ook in: je kunt aan een veulen zien dat het later een schimmel wordt door witte haren op de oogleden.


Aan de wimpers is het echt niet te zien...

Als een veulen geboren word en met ongeveer 3 dagen witte wenkbrauwen krijgt wordt het een schimmel....en die witte wenkbrauwen kunnen weer geheel "wegtrekken"
Ik heb er nu eentje staan, zwart met bruin, zwarte wimpers, zwarte manen, zwarte staart...en die zal uiteindelijk ook geheel wit worden.

ik heb nu een 9 jarige staan, geheel wit, maar heb ook een 8 jarige gehad die nog "grijs" was....
Had een 4 jarige die als veulen (op de leeftijd van 5 maand) grijs was en nu bijna geheel wit, met hier en daar wat grijze spikkeltjes, ze krijgt in de winter echter weer zwarte onderbenen (tot net iets over de knie)...
terwijl bij een kennis een vosveulen met wiite kont, nu met de wintervacht al bijna helemaal wit is...

En heb zelfs een pony gehad die palomino op haar papier had staan en vrij wit was... heb de fokker gebeld of de papieren wel juist waren icm de pony...

Men zegt altijd, niets is zo veranderlijk als het weer en als een schimmel...

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 11:24

Miko schreef:
Hoi Chiqa,

Ik heb 't even opgezocht in mijn ORUN-map. Daarin staat:

(in 't kort Lachen ) je hebt veranderlijke en onveranderlijke schimmels. Je kunt een onveranderlijke schimmel herkennen aan zijn zwarte staartpunt. Schimmels met een witte staart (veranderlijke schimmels) worden wel helemaal wit. Verder staat er dat het 'vaak jaren kan duren' voordat een bruin/vos/zwart paard eerst grijs en uiteindelijk wit wordt.

Wel leuk weetje , staat er ook in: je kunt aan een veulen zien dat het later een schimmel wordt door witte haren op de oogleden.

En hier bedoelen ze dus bij een onveranderlijke schimmel een roan, das dus heel wat anders dan een schimmel.
Een schimmel word uiteindelijk altijd wit alleen bij het ene paard al met 3 jaar en de ander pas met 20 jaar.

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 12:09

de mijne is vrij grijs nu, en is nu 8.5 jaar... hoop dat het nog een poos duurt voor ze helemaal wit wordt...

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 14:40

Mijn schimmel is nu 8 jaar en heeft nog zwarte manen en half witte staart.
Hij had toen hij 3 was (en zwart/bruin) een hele zwarte staart met 1 witte pluk (dus niet het puntje).... maar ik denk wel dat hij uiteindelijk helemaal wit gaat worden... al duurt het gelukkig al wat langer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 14:43

o dus er is ook nog een verschil tussen een veranderlijke en een onveranderlijke schimmel, hm...interessant!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 14:48

Chiqa schreef:
o dus er is ook nog een verschil tussen een veranderlijke en een onveranderlijke schimmel, hm...interessant!


Ja, zeker wel! De onveranderlijk schimmel is gewoon geen schimmel. Het is een andere "gen" die tegenwoordig veel Roan genoemd wordt zoals in de VS. Het paard heeft dan donkere benen en een donker hoofd, alleen op de "lijf" lijkt ie schimmelig. Het paard veranderd wel van kleur per seizoen, maar zal nooit helemaal wit worden, in de winter zien ze er gewoon anders uit dan de zomer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 14:58

Afbeelding
Afbeelding
Hier 3,5 jaar oud
Alleen van heel dichtbij had hij over zijn hele lijf 4 witte haren Haha!
ook toen hij 4 was, was het bijna niet zichtbaar en ben eens naar de jury gemoeten om te zeggen welk paard ik bij had.
Toen ik zei kawa, geloofde ze me in 1e instantie niet Haha!



Afbeelding

Afbeelding
Zo was hij afgelopen jaar, 11 jaar oud.

Afbeelding
En zo wit is hij aan de onderkant Tong uitsteken

Ik verwacht dat Kawa wel helemaal wit word, maar dat hij dan rond de 20 zal zijn.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 15:05

is dat serieus het zelfde paard?! wow dat had ik echt niet kunnen bedenken, als het er niet bij stond.

Babbelkous

Berichten: 2620
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Prov. Antwerpen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 16:00

Echt eng hè,..hoe hard ze kunnen veranderen!

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 18:05

die van mij was eerst ook bruin met een wit blesje (zn witte bles is nog steeds te zien) daarna is hij eerst bruin gespikkeld geworden, toen is hij geheel grijs geworden, nu is hij bijna helemaal wit met een klein beetje sproeten hier zijn de fotoos [PP]wie heeft de mooiste schimmel van bokt

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 18:12

Lucky is een jaar of 15 en helemaal wit op een paar vlekjes na (zit appaloosa in Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 18:34

Jaaah die van Kawa is een mooi schimmeltje hoor! Witte staart dus wordt ie helemaal wit, ik vindt het opzich best jammer er zijn zulke mooie schimmels!