ophaaltrens?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

ophaaltrens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-03 16:17

Hey,

Ik rij een merrie van 5 die niet zo lang opgeleerd is. Nou zei mijn instructeur tegen de eigenaresse dat ze best een ophaaltrens in haar mondje zouden steken. Wat is een ophaaltrens en wat is de werking? Weet misschien ook iemand een goede informatieve site?

Groetjes!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 18:30

bij een ophal trens zitten de bakstukken zeg maar door de bitringen heen (speciale bakstukken ook, anders past het niet)
Onderaan het bakstuk zit een ringetje, en daar maak je je teugel aanvast. Op het moment dat je je teugel dus aanhalt, kort het bakstuk in.
Lijkt me behoorlijk heftig inwerken

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-03 19:13

wat voor effect is het? Tegen wat wordt het gebruikt?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 19:13

Van de week heb ik ook uitleg gekregen over de werking van een ophaaltrens. Lijkt mij behoorlijk sterk inwerken, zeker niet iets om meteen uit te gaan proberen op een jong paard. Daar zou ik eerst nog andere bitten bij proberen (als het echt idd aan het bit ligt.)

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 11:54

mijn paard is 8 jaar, steigert en is super sterk, ik heb hem met ophaaltrens gereden, en het heeft inderdaad een hele sterke inwerking.
ik moet wel zeggen dat het hielp omdat hij niet alleen druk in zijn mond krijgt maar ook achter zijn oren.

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 14:13

Een aantal pony's van de manege worden met ophaaltrens op een buitenrit gereden. In de bak gebruiken we ze niet. Buiten letten we er heel goed op, dat de kinderen de pony's met een bochtje in de teugel rijden (datie dus bij normaal gedrag niet inwerkt). Alleen als zo'n pony zich eens sterk maat, is een keer de teugels aanhalen genoeg, daarna meteen weer ontspannen.
Op deze manier is het voor ons veel veiliger om met kinderen buiten te rijden, we moeten bij osn altijd een behoorlijk stuk langs de openbare weg en je werkt altijd met kinderen van een ander. Op die manier is het prima te doen, wel letten we er dus streng op, dat ze in principe met een ontspannen teugel buitenrijden (moeten ze op alle pony's, dus ook op de pony's die met normale trens gereden worden, buitenrijden is voor ons ontspannen en voor de pony's ook ontspannen).

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 14:21

Alieska schreef:
Hey,

Ik rij een merrie van 5 die niet zo lang opgeleerd is. Nou zei mijn instructeur tegen de eigenaresse dat ze best een ophaaltrens in haar mondje zouden steken. Wat is een ophaaltrens en wat is de werking? Weet misschien ook iemand een goede informatieve site?

Groetjes!


Maar wat was de reden dan om een ander bit te willen proberen? Zijn er dan problemen met het rijden ofzo?

Tja bij een jong paard lijkt het me niet verstandig om een heftig inwerkend bitje er in te hangen.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 14:43

ik heb jarenlang met een ophaaltrens gereden, toen zag je ze in Nederland nog niet. Ik had een jachtpaard dat enorm sterk was en er regelmatig vandoor ging. We jaagden ook met dit bit. Voor de dressuurlessen had ik een ""gewone trens".

Ik vond het een superoplossing!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:51


ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 18:32

Er zijn goede redenen om een ophaaltrens of ander grof geschut in te zetten, zoals hierboven wordt aangehaald.
Je wekt echter de indruk dat in jou geval er weer eens aan symptoombestrijding wordt gedaan. Zeker bij een jong, net ingereden paard zou ik een dergelijk wapentuig alleen in uiterste noodzaak inzetten. Zoek vooral eerst eens uit wat er precies aan de hand is en waar het vandaan komt, alsvorens het paard op z'n mieter te geven voor iets wat jij 'm aandoet (niet persoonlijk bedoeld!!) Problemen komen meestal bij de berijder vandaan, niet van het paard.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 18:32

Dit is een heftig stuk gereedschap wat ik zeker voor een pas beleerd paard niet zou gebruiken. Vreemd dat een instructrice (die toch beter zou moeten weten) dit voorstelt.
Het word ook wel gebruikt voor polopaarden - zo'n bit heeft een hele hoop "whoa", een hoop stopping power. Echt bedoelt voor paarden die of onhoudbaar sterk worden, of waar kort en snel mee gestopt en gedraaid moet worden.

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-03 21:09

ArwenLune schreef:
Echt bedoelt voor paarden die of onhoudbaar sterk worden, of waar kort en snel mee gestopt en gedraaid moet worden.
Hier zie ik misschien de reden te voorschijn komen. Ze draait zeeeer moeilijk en stopt ook zeer moeilijk.

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-03 21:13

ikke"]
Je wekt echter de indruk dat in jou geval er weer eens aan symptoombestrijding wordt gedaan.
[/quote]

Wat bedoel je met symptoombestrijding??

[quote="ikke schreef:
Zoek vooral eerst eens uit wat er precies aan de hand is en waar het vandaan komt, alsvorens het paard op z'n mieter te geven voor iets wat jij 'm aandoet (niet persoonlijk bedoeld!!) Problemen komen meestal bij de berijder vandaan, niet van het paard.


Begrijp ook wel dat ik me daarom informeer over wat de werking is enzovoort. Als ik weet waarvoor het dient, kan ik er tijdens het rijden op de gewone trens misschien meer opletten. (ookal ik zeer waarschijnlijk denk dat het voor de bochten is.. ..) Maar ik moet ookwel zeggen dat mijn instructeur zich er enorm van bewust is wat hij doet en dus waarschijnlijk dat wel zegt, maar als het echt zo een inpakt heeft zal hij het waarschijnlijk niet gebruiken.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 22:07

Alieska"]
[quote="ArwenLune schreef:
Echt bedoelt voor paarden die of onhoudbaar sterk worden, of waar kort en snel mee gestopt en gedraaid moet worden.
Hier zie ik misschien de reden te voorschijn komen. Ze draait zeeeer moeilijk en stopt ook zeer moeilijk.
[/quote]

Het paard is dan nog niet goed aan been en zit. Bij een jong paard is het niet erg om bij de overgang terug eerst 20 meter te nemen, beter een lange remweg dan een verkeerde remweg. Later wordt dit vanzelf wel beter en zul je binnen enkele meters of nog eerder een overgang terug kunnen maken.

Hetzelfde met wenden, ook dat is voor een jong paard een enorme aanslag op het evenwicht. Als je goed je been gebruikt, dan zal je paard vanzelf de grote volte netjes nemen. Pas daarna moet je aan kleinere wendingen gaan denken.

De ophaaltrens is een link ding, ik heb er zelf nooit mee gereden, maar er wordt altijd gewaarschuwd dat de bakstukken wel terug moeten glijden als er geen druk op de teugels komt. Zo'n bit zou niet in mij opkomen om te gaan gebruiken bij problemen.
Ik zou eerder aan dubbelgebroken, dikker, dubbelgebroken met plat middenstukje (dr. bristol) ongebroken trens enz. gaan denken, gewoon aan de standaard bitten dus. Maar pas nadat het niet aan de ruiter blijkt te liggen.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 22:09

dat is dan toch dezelfde werking als een pessoabit of heb ik het nou mis

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 22:20

Nee, een pessoa bit heeft een soort hefboomwerking, een ophaaltrens niet. Bij de ophaaltrens kort je de bakstukken in bij teugeldruk. Er komt dus druk in de mond en ook achter de oren.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 22:26

ow ok, k snap t. Maar t lijkt me wel behoorlijk heftig voor een jong paard

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 00:54

Alieska"]
[quote="ArwenLune schreef:
Echt bedoelt voor paarden die of onhoudbaar sterk worden, of waar kort en snel mee gestopt en gedraaid moet worden.
Hier zie ik misschien de reden te voorschijn komen. Ze draait zeeeer moeilijk en stopt ook zeer moeilijk.
[/quote]

Maar ze is ook jong en word nog maar kort bereden. In andere woorden, ze heeft gewoonweg de balans nog niet om veilig kort te stoppen en vlot te draaien. Een polopaard is zeer goed getrained, en dan dient dat bit (ik ben overigens niet echt voor het gebruik) om de reacties scherper te maken. Maar dan moet het paard ze wel KUNNEN maken.

Daarom vind ik dit gebruik niet aan te raden bij het paard wat jij beschrijft, en zou ik maar gewoon lekker aan de gang gaan met laag-niveau technisch rijden. Soepel maken, wendingen, veel overgangen. Laat haar eerst die balans eens vinden, dan komt die reactiesnelheid echt wel.

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 12:52

ArwenLune schreef:
Daarom vind ik dit gebruik niet aan te raden bij het paard wat jij beschrijft, en zou ik maar gewoon lekker aan de gang gaan met laag-niveau technisch rijden. Soepel maken, wendingen, veel overgangen. Laat haar eerst die balans eens vinden, dan komt die reactiesnelheid echt wel.


Dit vind ik nou eens nuttige tips en uitleg! Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:32

Als ik jou was zou ik eerst eens terug gaan naar de basis en uitzoeken wat het probleem is. Een ophaaltrensje lijkt me geen goede oplossing voor een nog vrij jong paard.