Wie voert kuil uit kleine baaltjes?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Wie voert kuil uit kleine baaltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-03 14:44

Wij hebben vorig jaar kleine kuilbaaltje laten persen.....helaas is dit een fiasco geworden en van de ik geloof 100 balen waren er 75 verrot Boos! (we hadden beter ons geld aan een goed doel kunnen geven Scheve mond ).
Maar er zijn toch genoeg mensen die die kleine baaltjes voeren, nou is mijn vraag.....hoe ervaren jullie die baaltje, hebben jullie er ook zoveel rotten tussen zitten (of is er bij ons misschien iets heel fout gegaan met het infolieen)?

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 14:52

ik gebruik al jaren kleine balen en soms zitten er wel enkele slechte plekken tussen maar ik heb slechts nog maar enkele keren 1 of 2 complete balen moeten weggooien omdat die echt compleet beschimmeld waren. Ik denk dat er bij jullie iets is mislopen bij het wikkelen van de balen.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 15:13

Ik gebruik het nog niet maar was wel van plan het te gaan voeren als Dennis staks bij huis staat. Ik heb er alleen nog positieve verhalen over gehoord.
Ik ben bang voor je dat er iets fout gegaan is bij het infolieen.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 16:13

Ik voer het ook. Wij laten iedere drie weken brengen, samen met het andere voer. Heel soms is er een beetje verrot en ik heb nu in 2 jaar 2 hele balen moeten weggooien. Ik moet nog ff informeren, maar volgens mij krijg je daar ook nieuwe voor.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-03 22:43

Taygalover waar koop jij die baaltje?
En wat betaal jij voor een baaltje?

Dan denk ik inderdaad dat er bij ons iets goed fout is gegaan......
We hebben het jaar ervoor van die giga grote balen gehad, als daar een verrot stuk in zat dan trokken we dat eruit en de rest voerden we dan op, maar met die kleine baaltjes ging dat niet....die waren echt door en door verrot.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 23:36

Heb je een PB gestuurd Cool

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 07:57

Wij hebben toevallig nu kleine baaltjes kuil en die zijn stukken beter dan de grote. De grote waren bij ons juist verrot en in afwachting van nieuwe grote balen hebben ze tijdelijk deze kleintjes laten komen.
Het ruikt heerlijk en ziet er een stuk beter uit.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 11:14

Een vriendin van mij heeft kleine baaltjes voor haad paarden. Het is van zeer goede kwaliteit, volgens mij zit er eigenlijk nooit een slechte tussen. Oja, ze hadden eerst een keer eentje waarvan het plastic een beetje kapot was, toen hebben ze van hun voerleverancier die baal gratis gekregen en nog een extra baal erbij, omdat er dus eentje niet helemaal goed was.

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 00:27

ik voer ok kleine baaltjes en ik moet zeggen dat ik er heel te vrede over ben en mijn pony eet liever kuil dan gewoon hooi want dat laat hij gewoon liggen en ik ben nog nooit een rotte tegen gekomen

kuzzz_4_you
Berichten: 38
Geregistreerd: 22-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 02:19

wij hebben ook van die kleine kuilbaaltjes komt van ons eigen land en hebben we ook met folie laten overtrekken en ik moet je zeggen dat ze bij ons dit jaar ook niet zo mooi zijn zitten erg veel slechte tussen wat mij opviel is dat er veel minder folie omheen zit sommige kijk je al zo doorheen en toen het erin ging zag het hooi er heel erg mooi uit
zonde van je geld dus

judithM
Berichten: 1493
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 11:44

Ik heb vorig jaar 40 balen van de buurman gekocht omdat mijn ene pony nat hooi moet hebben en dat in de winter niet echt handig is brrr.

Ik doe het NOOIT meer Huilen

Ik heb er zeker een stuk of 13 helemaal weg moeten gooien omdat ze gewoon helemaal vies verrot/beschimmeld waren.
Een klein gaatje in het plastic en je kunt de baal wegkieperen als je hem niet gelijk opvoerd!

Ik heb er nog een stuk of 6 liggen die hopelijk nog goed zijn.

Verder vind ik dat als je niet zo'n hele hoge voer snelheid hebt omdat ze niet teveel mogen hebben en het is niet zo koud buiten is de baal ook zo in de broei en kun je alsnog de boel weggooien!

Nee ik begin er niet meer aan

Overgens heb je verschillende balen in plastic hoor, je hebt gewoon de hooibalen in plastic en je hebt nog iets kleinere balen die volgens mij door machines voorgedroogd zijn en die zijn volgens mij beter!

Nog een laatste minpuntje: ZE zijn NIET TE TILLEN!!

Ik zal nog even wat positiefs zeggen: ze vinden het wel heel errug lekker hoor als de baal tenminste goed is!

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 12:55

wij hebben altijd grote balen, van het eigen land. Bij ons is het nog nooit verrot, maar de voersnelheid is bij ons ook erg hoog, er staan er ook 14 pony's op stal.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 13:26

Taygalover schreef:
Heb je een PB gestuurd Cool


Mogen wij dat niet weten ???? Lachen

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-03 14:58

lageveld"]
[quote="Taygalover schreef:
Heb je een PB gestuurd Cool


Mogen wij dat niet weten ???? Lachen
[/quote]
*grin* Haha! .......

Nou de reacties hebben me toch doen besluiten om eens zo een baal te gaan proberen.....ik denk dat wij vorig jaar gewoon domme pech hebben gehad......want als ik de meeste berichten hier lees bevalt het de meeste mensen wel.

Nou we hebben gisteren 1 baal gekocht om even te proberen..bij een voerhandelaar (fouragehandel Haha! ).
Even kijken hoe het bevalt.....en als het bevalt dan moeten we misschien op plastic baaltjes overgaan........wel kopen en noooooit meer zelf laten maken watn dan zijn we dubbel geld kwijt Boos!

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 22:06

Hoi Jacqueline, als je de baaltjes bij Fiets fouragehandel in Wenum koopt, en er zit een rotte bij, dan kun die weer terugbrengen.
Zelf kocht 1 pallet met kleine baaltjes per winter, zitten 15 baaltjes op en ik geloof vorig jaar heb ik er zeven euro per baal voor betaald (wel gratis aan huis gebracht). Let goed op als ze de baaltjes brengen, of als je ze haalt dat er geen gaatjes in de balen zitten. Controleren dus.
Ik goeie ervaringen met Fiets, je wordt er netjes geholpen en ze hebben kennis van zaken.
O, ja ik had het nodig voor 1 paard (pony at gewoon hooi).

Groetjus

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 23:09

hoi Morris.

Ik heb afgelopen zaterdag zo een baaltje bij fiets gekocht...
Ik ga het morgen geven , we hebben nu 7.50 per baal betaald.
Fiets is inderdaad een super klantvriendelijke fouragehandel.....normaal gesproken kopen we al ons voer daar en elke winter de wortelen.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 02:03

Klinkt leuk zo'n "niet te tillen" baal a 7.50, maar het is wel interessant om te weten wat je daar nu precies voor hebt, b.v. in vergelijking met een baal hooi van pakweg 15 kg.
Wat weegt zo'n ding ongeveer en hoeveel procent is water ?

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 08:53

Tja het gewicht van zo'n baal kan erg verschillen. Voor twee jaar terug had ik echt loeizware balen, met zo'n baal deed ik ruim een week (zo'n negen dagen) voor 1 paard. Er zitten erg veel voedingsstoffen, qua hoeveelheid ben ik iets geminderd met voeren.
Vorig jaar had ik veel lichtere balen, die waren ook erg goed. Daar deed ik ook ruim een week mee (zo'n negen dagen) voor 1 paard. Geen verschil dus. Mijn paard ging wel regelmatig naar buiten.
Een vriendin van mij voert drie balen (gewoon droog) hooi per week aan haar paard, ik weet niet wat op dit moment een baal hooi kost. Natuurlijk is erg veschillend wat een paard nodig heeft en hoe lang hij/zij op stal staat of in de wei.
Volgens de kenners moet het bijna tegen het droge aan zitten. Maar zelf heb ik het idee dat, in ieder geval mijn paard, het "natte" kuil smakelijker vindt.
Voor mij is het belangrijkste dat er geen stof in zit, vandaar dat ik kuil geef. Mijn paard heeft namelijk stofallergie.

Groetjs,
Morris

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:31

Dat is dus de reden waarom ik alleen gewoon hooi voer.
Ik heb grote en kleine balen gehad, maar bij allebij doffe ellende, schimmel, zuur en totaal verrot.
Bovendien vinden (mijn) paarden gewoon hooi 10 x lekkerder en ik vind ze er veel gezonder bij, in het jaar dat ik die kuilbalen heb geprobeerd heb ik alleen maar ellende gehad, 1 merrie werd mager, 1 kreeg een miskraam en hun vacht werd dof en lelijk, nee voor mij nooit geen kuil meer!

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 12:36

Bij ons wordt al jaren kuil gevoerd dat is standaard, 1 keer in de ochtend en 1 keer in de avond krijgen ze het.
Die boer waar ik sta haalt het zelf van zijn eigen land.

tije

Berichten: 1546
Geregistreerd: 21-08-02
Woonplaats: randje utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 12:39

sinds vorige week webben wij ook kleine baaltjes kluil,en is prima ~!