ijzers eraf voor bevalling van veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

ijzers eraf voor bevalling van veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-03 20:52

Is het zo dat het beter is om de ijzers van je merrie te verwijderen voordat ze gaat bevallen?
Dit heb ik nl. gehoord dat dat beter is. In verband met evt. verwondingen aan het veulen.
Is dat zo?

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:19

Ja ik heb het ook gehoord en mijn tante doet het ook als haar merrie gaat bevallen.

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:38

Op de fokstal waar ik gewerkt heb haalde ze ook de ijzers er onderuit voordat de merries gingen bavallen.
Mijn merrie staat zo ie zo niet meer op ijzers maar anders zouden ze er om die reden ook onderuit gaan.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:39

Jep, anders is er te veel kans op verwonding van het veulen. Staan op voetjes en dergelijke.

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 22:08

Dat een paard met ijzers het veulen kan verwonden is waar, maar het belangrijkste wordt over het hoofd gezien.
De ijzers maken de voeten wat ongevoeliger omdat de bloeddoorstroming wat minder is. Dus de merrie voelt gewoon niet goed of ze ergens op staat (beentje van veulen in dit geval). Dus door de ijzers er onder uit te halen krijgt ze meer gevoel in de voeten, MAAARRRR dan moet je dat wel ruim van te voren doen en niet vlak voor de bevalling want dan heeft het geen nut.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-03 13:51

Wat is ruim van te voren: 6 weken?

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 13:59

joy staat al een tijdje zonder ijzers, heb jij ijzers nodig in de winter?
anders zou ik ze r gewoon afhalen

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 14:22

Bij fleur moeten dus ook haar ijzers er onder vandaan...Alleen heeft Fleur een probleem, dat ze heel slecht zonder ijzers kan. Binnen de kortste keren staat ze op stompjes, dus ik wil zo lang mogelijk wachten. Wat is dus inderdaad ruim van te voren??

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 14:34

Mijn merrie had voor ijzers toen ze het veulen had, heb ik er niet afgehaald en er gebeurde heus niks engs. Hangt er, denk ik, vanaf hoe lomp de merrie in het dagelijks leven is.

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 15:17

Ruim van te voren is afhankelijk van hoelang ze al op ijzers staat. Hoe langer ze op ijzers staat des te langer duurt het voor het gevoel in de voeten weer normaal is, maar dit kan per paard sterk verschillen.

Hoe eerder ze er af gaan des te beter natuurlijk.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 00:17

Waratje schreef:
Mijn merrie had voor ijzers toen ze het veulen had, heb ik er niet afgehaald en er gebeurde heus niks engs. Hangt er, denk ik, vanaf hoe lomp de merrie in het dagelijks leven is.


Bij mijn vorige paard hadden we ook een veulentje gefokt. Wij hadden gelukkig wel de ijzers eraf gehaald. Dit paard was zeker niet lomp, maar had vreselijk veel last van hevige naweeën waardoor ze een beetje in paniek raakte. Voor we het in de gaten hadden stond ze op een beentje van het veulen, maar doordat haar ijzers eraf waren had ze het zelf meteen in de gaten en had het veulen gelukkig niks.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 04:20

Ja, wij doen het voor de zekerheid wel altijd( nou ja, die keren dat we een veulentje verwachten)