Watertrens of bustrens?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Watertrens of bustrens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-03 19:33

Ik heb een nieuw hoofdstel en nu wil ik daar een ander bit bij kopen(koper kleur want dat staat mooier...).
Ik heb nu gewoon een bustrens. Maar wilde nu eigenlijk weten/vragen wat voor een bit rijden mensen mee en wat vinden zij fijner. Is er een groot verschil tussen watertrens of bustrens?

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 19:57

Ik heb allebij de bitten alleen vind een watertrens veel fijner rijden.
Mijn paardje loopt er veel soepeler op dan een bustrens waarbij hij het bit weleens vastpakt.
Ik heb er niet heel veel verstand van maar denk dat het komt omdat de ronde ringen van een waterttrens 'los''zitten en kunnen draaien en ik heb een dubbelgebroken watertrens.

Maar ik denk dat het per paard natuurlijk ook verschillend is wat het paard het fijnst vind.

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 20:21

Ik rijd zelf met een watertrens, deze is zachter voor de mond omdat de ringen inderdaad door het bit heen kunnen draaien.

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 20:26

Cute_12 schreef:
Ik rijd zelf met een watertrens, deze is zachter voor de mond omdat de ringen inderdaad door het bit heen kunnen draaien.


Dit is dus niet waar. Een bustrens is zachter voor de mondhoeken dan een watertrens.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 20:28

Precies YouKnowWho!

Een bustrens is zachter voor de mond. Doordat de ringen van een watertrens kunnen draaien, kunnen ook wel eens de velletjes er tussen komen te zitten. En daarvoor worden dus weer bitringen gebruikt.

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 20:28

Zachter voor mondhoeken, maar ook een zachtere inwerking in de mond?

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 20:30

Cute_12 schreef:
Zachter voor mondhoeken, maar ook een zachtere inwerking in de mond?


Dat ligt er ook weer aan. Heb je een enkelgebroken bit, een dubbelgebroken bit met een plat of een bol middenstuk, enzovoort enzovoort. Daar moet je ook naar kijken, niet alleen of het een water- of een bustrens is.

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 20:33

Een enkelgebroken watertrens werkt minder streng in de mond dan een enkelgebroken bustrens. Dat is mij tenminste altijd geleerd en vind dat ook vrij logisch.

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 20:36

YouKnowWho schreef:
Dat ligt er ook weer aan. Heb je een enkelgebroken bit, een dubbelgebroken bit met een plat of een bol middenstuk, enzovoort enzovoort. Daar moet je ook naar kijken, niet alleen of het een water- of een bustrens is.


Jah ik heb het idd over een dubbelgebroken watertrens en die is toch echt zachter voro de mond dan een bustrens. Ik heb ook een dubbelgebroken bustrens maar die is toch iets minder zacht merk ik.
En van velletjes ertussen heb ik nog nooit last van gehad hoor.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:22

Een bustrens ligt in principe stiller in de mond, omdat de ringen niet kunnen draaien.
Verder maakt de vorm van het mondstuk uit, dit verschil is groter dan het verschil tussen de 'ophanging' van de ringen.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:24

De ringen bewegen toch door de ruiterhand? Dus als de ringen niet mee kunnen draaien, wordt de beweging toch doorgespeeld naar het bit zelf?
En als er velletjes tussen komen bij een watertrens, lijkt het bit me te klein..?