Wie heeft ervaring met Hemparade?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Wie heeft ervaring met Hemparade?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-03 19:36

Ik heb mijn paard sinds vandaag op Hemparade. Omdat ik zelf stro moet kopen en moet halen wat lastig is, en de stal een betonnen ondergrond heeft dacht ik dat dit een goede oplossing is. Ik heb in de stal van ca. 2,5 bij 2,5 2 baaltjes gegooid. Maar ik heb geen folder. Moet ik de mest er iedere dag uithalen, of juist verspreiden? Hoe vaak moet je bijstrooien en kun je het vermengen met houtsnippers of zaagsel. Hemparade is geloof ik 6,50 € per baaltje dus niet goedkoop. Ik geloof wel dat je er iedere dag doorheen moet "harken". Wie heeft dus ervaring en weet raad

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 19:40

je moet het eerst nat maken om de sponswerking te activeren. Dus je gooit twee balen in een hoek, vervolgens een halve/hele emmer water er over en dan opschudden en in je stal verspreiden. Dan haal je de hele week alleen de drollen eruit en 1 x in de week de natte laag. je kan de natte laag ook langer erin laten dan wordt het een soort compost. En dan gooi je er weer een halve/hele baal bij. Fijn spul vind ik persoonlijk.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-03 19:54

Dan moet ik morgen maar gauw het spul bij elkaar vegen en alsnog water er overheen doen. Wordt het door het plassen ook niet nat dan? Als ik uitga van een halve baal per week nu zit ik dan goed? Ik wil geen te natte stal i.v.m. mokgevoelig paard.

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 20:00

mobick schreef:
je moet het eerst nat maken om de sponswerking te activeren. Dus je gooit twee balen in een hoek, vervolgens een halve/hele emmer water er over en dan opschudden en in je stal verspreiden. Dan haal je de hele week alleen de drollen eruit en 1 x in de week de natte laag. je kan de natte laag ook langer erin laten dan wordt het een soort compost. En dan gooi je er weer een halve/hele baal bij. Fijn spul vind ik persoonlijk.


Ik heb nog nooit gehoord dat je het nat moest maken..
Alleen het gebruikt ervan wat je uitlegt klopt wel precies met hoe ik het deed, gewoon elke dag de mest eruit idd.

Ik sta nu op vlas en vind dat veel fijner om te gebruiken en het neemt nog beter op. Ook word het gebracht en is het goedkoper dan Hemparade, dus misschien een tip?

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-03 22:00

Waar bestel je dat vlas siesti? Ik heb er al eerder wat over gehoord maar weet niet waar ik het kan kopen. Ik zal morgen eens naar de dierenwinkel van de Hemparade gaan om te vragen over dat natmaken.

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 22:08

Ik woon zelf in Groningen maar het word gebracht vanuit Hengelo met een vrachtwagen. Eens per 2 weken kunnen ze het komen brengen.Het komt volgens mij gewoon rechtstreeks van het bedrijf die het maakt dus hun hoeven niet weer winst te maken zoals gewone winkels, daarom is het goedkoper.
Je kan dan pallets bestellen en op 1 pallet liggen 18 baaltjes, dus daar kan je lekker lang mee doen Lachen Maar ik deel het met stalgenootjes.

Volgens mij kost 1 baaltje 4,70 euro daar. En ik gooi ongeveer 1 baaltje per week in de stal (heb best een grote stal). Hemparade heb ik oko geahd en is duurder en vlas beviel mij veel beter.
Als je interesse hebt kan ik je het telefoonnr. geven waar het vandaan komt.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 22:11

Kijk maar uit dat ze het niet opeten, want dan is koliek al snel een feit.
Ik heb het een keer geprobeerd, maar ze aten het op ondanks de 'vieze' lucht van dettol die ik erover heen gooide.

Dat van het water er eerst over vindt ik ook onzin, lijkt me eerder een handig verkooppraatje om te verhullen dat het spul gewoon erg stoffig is. Cool

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 22:15

Sugarmiss schreef:
Kijk maar uit dat ze het niet opeten, want dan is koliek al snel een feit.
Ik heb het een keer geprobeerd, maar ze aten het op ondanks de 'vieze' lucht van dettol die ik erover heen gooide.


Bedoel je met Hemparade of met vlas??
Mijn paard heeft nog nooit vlas opgegeten of het uberhaupt geprobeerd.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 22:18

Ik bedoel Hemparade, vlas heb ik nog nooit geprobeerd maar ik heb begrepen dat dit nogal bitter smaakt.

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 22:21

Sugarmiss schreef:
Ik bedoel Hemparade, vlas heb ik nog nooit geprobeerd maar ik heb begrepen dat dit nogal bitter smaakt.


Moet zeggen dat Hemparade mij ook heel wat lekkerder lijkt dan vals Knipoog
Maar heb wel eens gehoord van paarden die hemparade eten maar niet van vlas.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-03 22:34

Sox at ook nooit stro dus het lijkt me sterk dat ze nu ineens houtsnippers gaat eten. Maar alhoewel ik een hoek van de stal vrijmaak voor het hooi kan daar hemparade in komen zitten. Dus dan eet ze wel wat op denk ik. Smurf van Bokt gebruikt ook vlasvezelstro maar zij moet ook wel een eindje rijden om het op te halen. Geef het nr. van hengelo maar ajb dan zal ik ze bellen of er een zaak in het noorden is waar ik het af kan halen. Ik krijg er een stalgenoot bij en weet niet wat die gaat gebruiken, als we het met zijn tweeën kunnen doen kan het vanuit Hengelo bezorgd worden. Bedankt!

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 22:40

Nee valse eters moet je zeker niet hebben Haha!

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 23:44

Pas op met Hemparade en met gehakseld vlasstro! Er zijn paarden aan overleden, dat spul verteerd namelijk niet in de darmen. Het hoopt zich op (net als zand) en kan afsluiting veroorzaken. De paarden die eraan overleden zijn, waren geen echte stro eters. Ze kregen iedere dag de Hemparade/gehakseld stro naar binnen doordat het in het hooi terecht kwam en dat aten ze wel op. Het grote gevaar is dat je er twee jaar niets van merkt en dan ineens is het te laat.
Veilige bodembedekkers zijn: houtmot en ongehakseld stro.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 00:13

Hemparade zet uit in de darmen (denk aan het sponseffect) en daardoor kunnen ze er koliek van krijgen. Verder heb ik er geen ervaring mee hoor.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 08:14

Als dat vlas zo gevaarlijk is, waarom gaan dan veel grote dressuurstallen hier in de buurt erop over? Verward
Mijn paard is een vreetzak eersteklas, hij gooit zijn wortels op de grond, pakt ze op, tuft het vlas uit en eet de wortel op.

Als ik hem op stro zet, loopt s'morgens de boel over, hij vreet zijn stro op en plast wel gewoon door! Bij zijn vorige baas (in Tirol) stond ie op zaagsel en niet dat zachte mot dat je hier in pakken kan kopen, maar gewoon van de houtzagerij, dat lijkt me ook niet gezond, die hardhoutsnippers.

Maar goed, als ie vandaag of morgen gestrekt ligt, weet ik in ieder geval de oorzaak

Ik wip overigens de drollen, schep 1 x per week een kruiwagen natte zooi eruit en heb nog niet bijgestrooid. Er liggen 3 1/2 baal in een box van 3 x 3 meter.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 09:08

ik heb nog een tijdje vlas geprobeerd en ik vind net dat het meer stof bevat en minder vocht opneemt dan hemparade of Aubiose (beiden hennep stro). Dat van het bevochtigen met een stinkend middel is niet bedoeld om het stof of vochtopname te bevorderen maar om paarden te beletten van het stro te eten. Die van mij staan op aubiose en ik hoef zelfs van 2 paarden er geen oplosmiddel meer bovenop gooien. Ze blijven er gewoon vanaf.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 10:00

siesti"]
[quote="mobick schreef:
je moet het eerst nat maken om de sponswerking te activeren. Dus je gooit twee balen in een hoek, vervolgens een halve/hele emmer water er over en dan opschudden en in je stal verspreiden. Dan haal je de hele week alleen de drollen eruit en 1 x in de week de natte laag. je kan de natte laag ook langer erin laten dan wordt het een soort compost. En dan gooi je er weer een halve/hele baal bij. Fijn spul vind ik persoonlijk.


Ik heb nog nooit gehoord dat je het nat moest maken..
Alleen het gebruikt ervan wat je uitlegt klopt wel precies met hoe ik het deed, gewoon elke dag de mest eruit idd.

Ik sta nu op vlas en vind dat veel fijner om te gebruiken en het neemt nog beter op. Ook word het gebracht en is het goedkoper dan Hemparade, dus misschien een tip?
[/quote]

dat nat maken staat gewoon op de verpakking hoor.

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 11:16

Dat kan best, heb het nooit gelezen. Maar ik ken heel veel mensen die Hemparade gebruiken en het niet natmaken. Dus zonder natmaken werkt het volgens mij net zo goed.
Soxje ik zal je vandaag het tel. even pben maar moet eerst even naar de stal om te kijken wat het nr. was.

En dat hemparade en/of vlas gevaarlijk zou zijn... thja dan zal elk bodembedekapul voor in de stal gevaarlijk zijn als je het zo bekijkt.
Het ene paard kan het gewoon wel hebben en het andere paard niet, dat is verschillend per paard.
Als er hooi bij mijn paard door zijn vlas ligt plukt hij het er netjes uit zonder dat hij vlas (of teveel vlas) eet. En ik heb gewoon een hooiruif of hooinet voor mijn paard dus dan komt er ook al minder hooi tussen zijn vlas.

Ann

Berichten: 13253
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 12:34

Bij mij ligt er iedere dag schoon stro in de box en Gillian eet er nooit van, ik heb een week of 2 geleden vlasvezelstro geprobeerd en dat at ze wel op Verward Ik heb alles er meteen uitgehaald en weer stro in de box gedaan, verder vind ik het ontzettend stoffig, ik ben er dus niet tevreden over Scheve mond

Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 13:21

Marengo staat op Hemparade omdat hij allergisch is aan stof. Eerst hebben we houtkrullen geprobeerd, maar hier zat ook nog te veel stof in.
Hij staat al bijna 5 jaar op Hemparade nu en ik denk dat hij daar altijd wel beetje van gegeten heeft. Hij krijgt zijn hooi namelijk op de grond.
Nu betrap ik hem wel vaker op het eten ervan (en van zijn mest ook Scheve mond ) ik denk dat dit komt omdat hij niet meer op de wei mag nu, enkel maar in een paddock. Ik word wel wat ongerust door jullie verhalen maar hij heeft er nooit eerder last van gehad.
In ieder geval halen we enkel de mest eruit en 2 keer in de week de natte laag (dan blijft zijn stal langer proper). Eén keer per week krijgt hij een nieuw pak bij. Nat maken doen we normaal, maar dit wordt de laatste tijd wel eens vergeten Scheve mond
Ik ben er wel tevreden van.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-03 21:52

Het is dus gewoon uitproberen. Misschien dat paarden die al gevoelig zijn voor koliek dat ook kunnen krijgen van hemparade, of vlas. Maar ook van stro, een paard dat iedere keer zijn strostal leeg eet kan ook koliek krijgen. Stro is voor mijn geen optie, ik moet het zelf halen en ik vind het snel smerig worden. Sox is gevoelig voor mok dus ze moet een droge stal hebben. Ze staat nu pas 2 dagen op hemparade maar ik vind het er nog super uitzien. Haal de mestballen eruit en hark het spul weer van de kanten af naar het midden en hutsel alles door elkaar. Toen ze op stro stond was het iedere dag een zootje.
Neemt houtkrul of mot net zoveel vocht op? Het gaat me niet eens om het stof, ze staat de hele dag buiten en ik mest de stal overdag uit. Dus geen stof als ze in de stal komt. Wil gewoon een niet te dure maar wel goede bodembedekker.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 22:33

Houtkrul en mot nemen wel veel vocht op, als je er een dikke laag van in legt. Of het veel meer opneemt dan hemparade of vlas weet ik niet, want toen wij hemperade in Andrews box deden, was dat onder het stro, zodat de stal niet te nat werd, en dan lag er een te dunne laag in.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 22:52

ik heb achtereenvolgens op stro, mot en vlasvezel gestaan de afgelopen weken en ik vind vlasvezel verreweg het beste voch opnemen.

Bijkomend voordeel is dat Morrie veel schoner is en minder stinkt

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 23:12

Jammer dat hier in België de alternatieve bodembedekkers nog zo onbekend zijn . Ik zou maar al te graag mijn varken op een betere bodembedekker hebben! Vlas spreekt me dan ook meest aan tussen de verschillende opties Knipoog

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 00:06

Houtkrul en mot nemen nog niet de helft op aan vocht in vergelijking met hennep. Vlas heb ik geen ervaring mee, maar lijkt sterk op hennepvezel. Wat betreft dat vochtig maken, dat is idd om te voorkomen dat je paard ervan gaat eten en niet om het te "activeren".
Zorg dat je beginlaag lekker dik is, ik heb 4 zakken in een stal van 3 bij 3 en haal elke dag de drollen eruit en 1 a 2 keer per week de natte plek. 1 keer per week een nieuw baaltje erbij en de stal is super droog.
Het scheelt je ook in hoeven teren, dat hoef ik als ze op stal staat 's winters nooit te doen en ter voorkoming van mok is het ook perfect, doordat je stal zo mooi droog blijft.