shetjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

shetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-03 11:46

Bij onze buren hebben ze oa 2 shetten die niets hoeven te doen.

Zij krijgen echter behoorlijk veel biks per dag. (zeker wel een schep) Nu is die merrie chronisch bevangen en heeft op het moment veel lasten. Ik heb er al wat van gezegd dat ze er naar moeten laten kijken en dat ze geen brok nodig hebben omdat ze het dan veel te "goed" hebben.

Mijn pony's (welsh) krijgen ook alleen hooi en wat wortelen en doen het goed.

Ik heb gezegd dat goed hooi en wat wortelen voldoende is voor zulke dieren maar ja dan denken ze dat ze niet genoeg krijgen.
Ik heb toch gelijk?

IloveShets

Berichten: 3397
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Nunspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 12:03

Heej bij mijn verzorgshetlanders krijgen ze ook gewoon een plakje hooi en wat wortels, brood. Daar leven ze goed mee dus waarom moeten ze bix hebben? Owwjaa ze krijgen ook gras Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 12:05

Mijn Shetje krijgt ook alleen hooi en wortelen en hij doet het hier prima op. Hij hoeft niet hard te werken, maar staat ook niet de hele dag te niksen. Hoe je de buren uit kan leggen dat ze hun pony's te veel voeren weet ik niet. Misschien dat hun DA dit uit kan leggen? Of laten ze geen DA komen voor de merrie?
Ik hoop dat je ze snel kan overtuigen...

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-03 12:19

Bedankt voor de reacties!

Het is geen onwil van die mensen hoor maar ze denken dat ze het heel goed doen omdat ze ze in ieder geval naar hun mening genoeg eten geven Huilen

En daar komt bij dat de merrie misschien drachtig is (denken ze ieder jaar maar er komt elk jaar geen veulen (onvruchtbaar?) Dus ja die merrie moet maar flink brok krijgen om dat evntuele veulen wat erin zit vinden zij.

Nu is mijn mening dat zelfs een drachtige shet die niets doet nog geen brok nodig heeft maar genoeg heeft aan goed hooi en wat wortels.
Toen mijn merrie drachtig was kreeg ze ook geen brok zelfs niet toen het veulen er was en zoog!

Of ze een d'arts laten komen weet ik niet , de hoefsmid was wel gebeld vertelde hij mij. Door de chronische bevangenheid groeien die hoefjes zo hard en helemaal fout dus heb ik ook wat van gezegd!

Ik hou het errug goed in de gaten daar!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 12:37

Hmm... misschien kan je ze overhalen om in plaats van bix iets minder voedzaams te geven? Ik weet zelf niet wat dat dan zou zijn, maar als muesli minder slecht is dan bijvoorbeeld misschien muesli?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 12:40

Hon wordt 3 a 4x in de week onder het zadel gereden, 1 a 2x gelongeerd, en verder nog beetje wandelen, keer vrijspringen, etc.
Zij krijgt over 2 beurten verdeelt ongeveer een halve kilo basisbrok (2x een kwart dus)
Shets die niet werken hebben in principe geen brok nodig, mits ze gezond zijn natuurlijk.
Myst krijgt bij de nieuwe eigenaar nu wel veulenbrok, ze zou wel zonder kunnen, maar het kan ook geen kwaad (ze krijgt 2 handjes ofzo)