Wie werkt actief aan zithouding?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Wie werkt actief aan zithouding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-03 15:55

Zou wel eens willen weten hoeveel mensen er aan hun houding werken?
En dan bedoel ik niet onder het rijden zelf opletten, of dat je instructrice zegt dat je rechterop moet zitten oid.
Maar echt actief, alleen maar aan je houding werken?

En zo ja, hoe doe je dat, helpt iemand je daarbij en waarom doe je dit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 16:08

Aan de longe, zonder beugels.
`Let's play stal Coby van Baalen´ Haha!

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 16:15

Iedere dag (nou ja nu even niet ivm blessure paard) een halfuur zonder beugels. Moet het ook een keer aan de longe doen, dan kan ik er helemaal goed opletten...
Verder een oplettende instructeur!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 16:17

nee, behalve soms zonder beugels rijden. Omdat ik als ik alleen maar op mijn houding hoef te letten echt wel netjes zit; het gaat pas mis als ik ook nog daadwerkelijk wil rijden Knipoog
Laatst bijgewerkt door Lielle op 28-11-03 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 16:19

Elke dag? Pfff... dat gaat me wel een beetje ver. Overigens kun je pas fijn zitten op een fijn over de rug gereden paard, dus daar zit ook al een boel werk in...

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-03 16:28

Kom je volgens mij uit op het kip- en het eiverhaal.
Als je niet kunt zitten, kan je ook niet van het paard verwachten dat het loslaat.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 16:45

Af en toe rijd ik zonder beugels, en dan ook middendraf etc. Voor de rest zou ik niet weten hoe ik het nog kan oefenen zonder assistentie...
En idd, als je zit niet goed is, kom je niet makkelijk tot een ontspannen paard...

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 16:47

Ik probeer me wel heel bewust te zijn van wat ik doe, nadenken en rijden tegelijk... Op zich is mijn houding voor nu wel redelijk, moet alleen zorgen dat ik mezelf lang blijf maken en niet te lui ga zitten.

Ik ben vooral gericht op het niet dwarsliggen van het paard met mijn houding, daarmee kom je al een aardig eind wat houding betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 16:54

Ja regelmatig. Zonder beugels, zonder teugels, alleen maar zittenzittenzitten en oefeningen doen. Interesseert me ook helemaal niks dat men denkt dat ik gek ben.
Als de ruiter niet netjes zit, kan het paard niet netjes lopen. Is dus ontzettend belangrijk.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 17:20

redelijk vaak, zonder zadel voor m'n zit en zonder hoofdstel om te leren dat ik met m'n zit moet rijden. Ook wel aan de longe. het maakt me dan niet uit hoe m'n paard loopt, pas als ik goed kan zitten, kan m'n paard goed lopen. ook als zij vreselijk loopt, moet ik proberen mee te gaan.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 17:28

Ik ga dan niet aan de longe maar ik ga heel vaak een "checklist" na in m'n hoofd.
Schouders naar achter, hakken laag, rechtop zitten, handen rechtop enz. enz.
Vroeger ging ik ook vaak zonder zadle maar dit kan (nog) niet.

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 18:24

Ik heb meestal 1 x per maand een zitles echt puur en alleen mijn houding

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 18:26

Ik let er de laatste tijd wel meer op dat ik goed rechtop zit, maar ik ga niet een tijd aan de longeerlijn ofzo!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 19:55

Ik heb elke week 1keer privéles van iemand die echt op mijn houding let. Eerst altijd aan de longe, maar omdat mijn houding dan al heel netjes is, en het probleem ontstaat wanneer ik een paard moet rijden wat niet zo makkelijk loopt/ aan het werk gaat, rijden we nu dressuur met de de bedoeling het paard netjes te laten lopen zonder dat mijn houding minder wordt Knipoog Ik rijd nu ook veel op verschillende paarden en pony's om zo de paarden beter aan te leren voelen en uit te leren zitten in alle gangen. Afgelopen les op een Fries gereden en vooral geoefend op het hoog houden van mijn handen als ik het paard nagevelijk wil krijgen... Zo wisselt het aandachtspunt per week. Maar net wat dan het moeilijkst gaat op dat paard...

Het heeft wel effect, want mijn laatste wedstrijd (toen liep de pony ook lekker hoor) had ik een 8 voor mijn houding en zit. We zijn duidelijk vooruit gegaan...

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 20:10

essie79 schreef:
Kom je volgens mij uit op het kip- en het eiverhaal.
Als je niet kunt zitten, kan je ook niet van het paard verwachten dat het loslaat.


Dat is wat mijn nieuwste instructeur ook zegt. Door een aantal problemen met het vinden van vrije uurtjes voor lessen door mijn vaste instructrice heb ik nu ook les van de schoonbroer van mijn vaste lesgeefster en die let echt wel op mijn houding, dus dinsdag is de dag dat ik een uur les heb waarin echt op mijn houding wordt gelet, inclusief zonder beugels lichtrijden, als m'n paard het toelaat tenminste! Knipoog

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 20:12

.
Laatst bijgewerkt door draaakje op 05-07-23 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 14:33

zonder zadel rij ik veel de laatste tijd! Maar 2 daagjes terug schrok ze ergens van en boem daar lag ik Haha! Achja als ik dat hoofd in de lucht zie gaan, dan denk ik al van ohoh, ik stuiter d'r af Haha! haha Maja ze zit als een stoel! Af en toe heb ik ook zitles! scheelt hoor!

En vaak zonder beugels rijden!

Doeg

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 14:37

Bijna iedere dag. Ik doe dit dus zonder paard. Ik heb zo'n zitbal voor achter de pc. En daarop zit ik dan in de paardrijhouding. Bekken mooi gekanteld, rug niet te hol, schouders recht, schouders laten afzakken, ellebogen gebogen etc.

Ik doe dit nu sinds 4 weken en mijn houding is ontzettend verbeterd. Ook touwtje springen voor de soepele pols, enkel en kniegewrichten helpt mij enorm.

Ik rij bijna nooit zonder beugels, omdat lichtrijden op die manier bijna niet gaat zonder te gaan knellen met je bovenbenen en knieën en ik zit nog maar kleine stukjes door op Treasure.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 16:25

Iedere ochtend doe ik rek- en strek-oefeningen om los in m'n lijf te zijn. Elke keer als ik ga rijden doe ik tijdens het losstappen eerst losmaak/opwarm-oefeningen voor mezelf, rijd elke keer een kwartier zonder beugels en één keer in de week aan de longe oefeningen doen. Helaas is zonder zadel bij dit paard onmogelijk, anders zou ik dat ook nog doen.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 17:47

Ik rijd nooit zondr beugels, met lichtrijden knel je dan toch je knieen/bovenbenen, en dat is juist weer een rem.
Ik let zeker wel op mn houding, en er zit ook verbetering in, maar uitgeleerd ben je sowieso nooit.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 20:38

niet echt intensief ofzo, maar ik probeer wel elke keer te controleren of ik goed zit.

Joyckuh
Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 21:07

ik ben dus de enige die totaal niet op zijn houding let... ik zorg ervoor dat ik lekker en ontspannen zit en verder maakt het mij niet uit hou ik op het paard zit, zolang ik er maar niet afval en het paard geen last van mij heeft en dat doe ik niet door rechtop te zitten.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 21:28

Lielle schreef:
nee, behalve soms zonder beugels rijden. Omdat ik als ik alleen maar op mijn houding hoef te letten echt wel netjes zit; het gaat pas mis als ik ook nog daadwerkelijk wil rijden Knipoog

Mee eens.
Maar: niet elke houding mag dan voor het oog mooi zijn, als de ruiter het juiste gevoel heeft, dan is dat minder storend dan een ruiter met de perfecte zit en rijdend als een houten klaas.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 21:59

Ik. Ik wil eigenlijk elke week, maar omdat er maar heel af en toe iemand is om de longe vast te houden komt het er maar 1 keer per maand van. Ik ga dan met zadel, zonder beugels en teugels, alleen maar zitten. Degene die longeert doet de rest van het werk (paard aan de slof of qoque (of hoe je dat ook schijft)). Meestal longeert mijn moeder en zegt dan hoe het eruit ziet.

Belker

Berichten: 15304
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 22:36

Ik werk samen met een fysiotherapeut aan een correcte houding. Hiervoor krijg ik dus ook fitnessoefeningen. Ik probeer elke dag minimaal 2 keer deze oefeningen te doen. Ik heb het geluk dat ik in de bas zijn tijd gebruik mag maken van de fitness/fysioruimte op mijn werk.

Nu dus fysio, voorheen manuele therapie om mijn nek, schouders, heup soepel en los te houden.