maat zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-01 23:24

waar kan je de maat van je zadel vinden? ik heb overal gekeken in en op mn zadel enzo, maar ik kan het nergens vinden!! kan je het anders op een of andere manier meten, of weet iemand welke maat zadel een grote e-pony (1.55 m) met een normaal postuur heeft?

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 21:01

Hallo,
Een veel voorkomende maat is 17,5" inc.
Maar dat zal je even moeten bekijken want het is eigenlijk de maat voor ons achterwerk!!
Ieder pony of paard heeft weer een anderzadel nodig!!
Dat heeft met veel verschillende dinden te maken,zoals hoge of lage schoft en de rug breedte enz. enz.
In ieder geval veel succes met het zoeken van een zadel.
Groetjes:Corina

_________________


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: corina op 2001-10-24 21:41 ]</font>

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 21:05

ik wil even duidelijk maken dat die inches voor je eigen achterwerk zijn!!! en niet voor de rug van je paard. Je zult altijd moeten passen dus!!

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 21:08

Mijn zadel van 17,5" inc. past op mijn zusjes pony van 1.53m hoog maar ook op mijn eigen paard van 1.80m hoog.
En is geschikt zowel voor mijn achterwerk als voor mijn zusjes.
We kunnen er heerlijk opzitten.

_________________


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: corina op 2001-10-24 21:44 ]</font>

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 21:16

De maat is enkel voor je 'gat' bedoelt (het zijn niet mijn woorden Knipoog ). Natuurlijk ligt er niet vaak een groot zadel op een pony'tje, maar dat is om de eenvoudige reden dat er nooit grote mensen op zitten.
Een inch meer of minder maakt voor het paard niets uit, maar valt wel op voor de ruiter.
Een zadel moet natuurlijk héél goed passen (dat is dus zo goed mogelijk) maar dat heeft niets met inches te maken.

Nu even to the point:
misschien kan je het gewoon zelf meten. Vanaan het metalen knopje tot aan de lepel van het zadel *LOL* (natuurlijk met een lintmeter waar ook inches op staan Frusty )
De meeste plaatsen waar je kan zien hoe groot een zadel is, zijn op het singelstootbeschermflapje (heeft vast een andere belachelijke naam Knipoog ) en onder het zweetblad, zo hoog mogelijk (dus in de buurt van de haakjes waaraan je stijgbeugels hangen, maar dan een 'verdieping' lager *LOL* ).

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-01 22:28

aha! bedankt allemaal! daar had ik nog niet aan gedacht, dat die inches voor jezelf waren en niet voor het paard...... Frusty maar ja, je kan natuurlijk niet alles weten he?!!

maar ik kan toch niet zomaar een zadel gaan kopen, zonder dat ik iets weet van een maat ofzo die het best op mn pony past? waar komen die drukplekken dan vandaan bij sommige pony's (niet bij die van mij hoor) dat komt toch door een slecht passend zadel?

waar moet je goed op letten als je een zadel koopt?
dat de schoft vrijligt, maar wat allemaal nog meer?
kan iemand me helpen?

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 22:39

Guido klik eens op zoeken re-bovenin ,typ zadels in en kijk wat er al niet over is geschreven!

Succes!

Petra1
Berichten: 103
Geregistreerd: 03-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 22:49

Hoi Guido,

Behalve de grootte van het zadel, 17,5" bijvoorbeeld, zoals gezegd passend bij jouw achterste, is ook de kamerbreedte van belang. Drukkingen ontstaan vaak door te smalle kamers (de schoft en de ruggegraat moeten immers vrij liggen). Doorgaans hebben we het dan over van smal naar breed van 1 tot 4, of bij Passier bijvoorbeeld 26,5 of 31,5. Die aanduiding is dus merkafhankelijk.
Bij mijn zadel staan de maten het onderste zweetblad gedrukt.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 09:16

Het zadel moet stabiel op de paardenrug liggen en goed mogelijk aansluiten. Dit kan je testen door het zadel op je paard te leggen (zonder zadeldeken of iets dergelijks en zonder singel aan te sluiten) en je hand op het zadel te leggen (in het midden), een wat druk uit te oefenen en met je andere hand onder de kussens voelen of het overal evenveel aansluit. Ook moet je kijken naar de kamer, vanvoor aan de schoft om te zien of de kusens daar helemaal aansluiten (als de boom te smal is bevoorbeeld, zal je dat kunnen zien omdat een deel van de kussentjes daar niet tegen het paard komen). Er zijn ook machientjes in de handel waarmee je zoiets kan meten, maar die zijn wel duur, je kna misshcien beter het geld uitgeven aan een goed zadel, als je toch niet van plan bent om veel en vaak zadels an te schaffen.
Voor de rest is het het beste als de lepel 2,5cm hoger ligt dan de voorkant van het zadel, maar dat is niet echt een vereiste. Het kan ook wel zonder, mits de balans van het zadel wel goed is voor je paard *LOL* . De achterkant zou wel niet lager mogen komen dan de voorkant.

Als je zadel (en je paard Knipoog ) deze test goed doorgekomen zijn, ben je al een eind op wel. Je moet de singel aandoen en kijken of het zadel nog steeds goed ligt (soms kantelt het dan naar voren en zo'n toestanden).

Alles oké? Rij er dan eens mee *LOL* .
Als het lekker gaat (een nieuw zadel is altijd wel even wennen Tong uitsteken ) zit je ook daarmee al goed. wanneer je na het rijden het zadel eraf haalt, moet je kunnen zien war het zadel gedrukt heeft. Het is meestal al voldoende om 5 minuutjes te rijden (zonder zadeldoek weliswaar) om te kunnen zien waar de afdruk van het zadel is. Je moet dus duidelijk zien dat op elke plaats gelijke drukt is geweest *LOL* .

Misshcien is het het ebste als je de zadelmaker naar je laat komen of als jij met je paard naar daar gaat *LOL* , want in zadels kan je je zo vergissen *LOL*
Soms vraagt men ook om met een stevige ijzerdraad de vorm van het paard af te gaan, zodat ze iets wat een idee hebben van de vorm van de schoft en de rug (als je meerdere ijzerdraden tot een 'netje' maakt en dat op de paarderenrug past).
Veel succes! Party!!

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-01 00:08

he, hartstikke bedankt visje!