Is je paard ECHT gezond?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Is je paard ECHT gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-03 13:36

Naar aanleiding van het topic [VMR] Alleen gecontroleerde beweging? een vergelijkbaar topic.

Ik was gisteren op stal, en bedacht me ineens dat ik wel een heel gezond paard heb eigenlijk. Heb het ook maar meteen afgeklopt!

Ik heb Kore nog bijna nooit horen hoesten (mits van een hele stoffige bak), nog nooit snotjes in haar neus gezien, en ze is maar een keer wat kreupel geweest aan een verrekt spiertje in haar voorbeen. Ik heb Kore nu drie en half jaar.

Ook viel me op dat bij ons op stal vrijwel geen een paard stalgebreken heeft. Ze komen dan ook halve dagen op de wei, en dat zou ze toch wel "hard" maken, dus minder snel verkouden en ziek, en ook letsels door te weinig beweging worden zo voorkomen.

Wie heeft nog meer zo`n lekker gezond, hard en fris paard?

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:40

Moi, als hij al wat heeft is het door toedoen van een ander. hij heeft een keer in een spijker gestaan

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:43

Mander heeft sinds ik hem heb 1x gehoest, het stro bleek te veel stof te bevatten. Verder is hij nooit ziek, zwak, misselijk, kreupel of anderszins niet lekker. *klopt af* Ook heeft hij geen stalondeugden. Bij ons op stal staan in totaal 5 pensionpaarden en niet 1 heeft er een stalondeugd. Dit zal misschien ook wel te maken hebben met het feit dat ze idd (nog steeds) het grootste gedeelte van de dag buiten staan.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-03 13:47

Buitenzorg schreef:
Dit zal misschien ook wel te maken hebben met het feit dat ze idd (nog steeds) het grootste gedeelte van de dag buiten staan.



Ik denk dat het voornamelijk daardoor komt! Niet banketstaaf bedoeld, maar het wijst wel weer op het feit dat paarden die buiten komen en vrije beweging hebben, sterker en harder zijn als paardjes die 23/24 binnen staan met tig accessoires "voor hun welzijn"....

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:52

Ben ik niet met je eens. Er zijn ook genoeg stalpaarden die nooit wat hebben, ik heb gewoon een pechpaard. Knipoog
Het zijn bij mij steeds dingen van buitenaf, waar je zelf echt geen invloed op hebt.

Moet ik ze nog weer op gaan noemen of is het verhaal bekend?

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-03 14:05

Hey, take it easy! Ik had het niet specifiek over jou hoor!!!

Het gaat over het algemeen... logischerwijze, als een paard nooit los op de wei komt (zoals ik ergens in dat topic las), en niet weet wat hem dan overkomt, dan vraag je toch om blessures? En een paard wat lekker warm binnen staat, is gewoon eerder vatbaar voor kouwtjes als een paard wat het meer gewend is. Vergelijk het met kinderen die van kleins af aan stevig warm ingepakt zijn... zodra je het een keer vergeet en ze staan een beetje op de tocht, dan is het zover!

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 14:11

Tayga heb ik nu 4 jaar en ze heeft nog nooit wat gehad, behalve dat ze haar voet over de omheining had gezet, de omheining had gemolt en zelf een weekn kreupel was.
Mozart heb ik nu 6 maanden en hij is kreupel geweest, had dikke wangen, deed een keer koliekerig en is net twee weken aan de diarree geweest. Hij kwam van veel binnenstaan bij mij en moet toch wel ff wennen aan het vele buitens staan.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 14:14

Novia heb ik nu een ruime week.
En of ze ECHT gezond is?
Nee, ze heeft erge last gehad van zomereczeem.
Ik pak dat nu van binnen uit aan, en hoop dat ze komend jaar geen last krijgt.
Ze staat overigens bij mij de hele dag buiten in een kleine kudde.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 14:17

Trammelant had nooit wat in ruim 20 jaar (behalve dan een aantal keer Einschuss), die liep niet dagelijks buiten (wel als jong paard).

Verkouden zijn ze eigenlijk nooit, maar zowel Pablo als Raimaer hebben de laatste twee jaar veel gesukkeld (rugproblemen, losse wand, een paar keer een klap gehad, resp. koliek, buikvliesontsteking, kreupel door een klap) dus ik kan niet zeggen dat ze echt gezond zijn (geweest). Stalgebreken hebben ze ook niet. Ze komen bij ons een paar keer in de week buiten, maar niet dagelijks.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 14:19

Ik heb Dennis nu bijna 2 jaar, en heb hem daarvoor een jaar verzorgt.

Hij heeft ook nooit wat. Hij heeft 1x z'n been open gehaald(omdat we een ongeluk met de kar hebben gehad, hij is toen met z'n been over de boom heen gekomen) en is 1x stijf geweest(toen hij voor de sulky achter over geklapt is). Beide keren niet kreupel. 1 dagje rustig aan en het was weer 100% in orde. Dat is het enige wat hij gehad heeft, allebei door suffe acties.
En wat andere kleine wondjes ivm stoeien en een merrie die hem niet lief vond toen hij mocht dekken. Hij is gelukkig echt een paardje wat nooit wat heeft. Zelfs 2 hoeven van een KWPNer vol op z'n hoofd doen mij meer dan hem zelf(ook een keer onder het stoeien gebeurd).

*Ciska klopt het voor de zekerheid toch heel erg snel af*

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 14:23

Omar staat van mei t/m september overdag buiten en 's nachts op stal. Helaas is er bij ons geen mogelijkheid om je paard overdag buiten te zetten.. ja een uurtje in de losgooibak als je geluk hebt.

Omar staat in een buitenbox en is in de 1,5 jaar dat ik hem heb 1x verkouden geweest toen hij op een andere stal in een box met uitloop stond. Hij heeft verder niet veel gehad behalve 2x wonden van de wei en daarbij onregelmatig door de wonden aan zijn been. Ik denk dus niet dat het opgaat dat alle paarden die op stal staan sneller ziek zijn

Verder klop ik het ook maar meteen af want zodra ik wat zeg krijgt hij wat *klop klop*

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 14:29

Paard wat ik nu heb, heb ik bijna een jaar, heeft nog niets gehad.
Het is nog een jong beest, maar ik denk dat hij zeer gezond is, van binnen en van buiten.
Vorige paard wat ik had, had ook nooit iets. Alleen maar dingetjes veroorzaakt door zijn eigen onbenulligheid (op zijn hoefbal getrapt, zijn hele kaar wel een keer opengehaald..), en een keer een hoefzweer.
Voor de rest heeft de er nooit bij hoeven komen.

Eigenlijk waren alle paarden die ik heb gehad erg gezond.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 14:30

Paard wat ik nu heb, heb ik bijna een jaar, heeft nog niets gehad.
Het is nog een jong beest, maar ik denk dat hij zeer gezond is, van binnen en van buiten.
Vorige paard wat ik had, had ook nooit iets. Alleen maar dingetjes veroorzaakt door zijn eigen onbenulligheid (op zijn hoefbal getrapt, zijn hele kaar wel een keer opengehaald..), en een keer een hoefzweer.
Voor de rest heeft de er nooit bij hoeven komen.

Eigenlijk waren alle paarden die ik heb gehad erg gezond.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 14:30

Koortje, ik bedoelde te zeggen dat er ook stalpaarden zijn die nooit wat hebben, alleen dat Fitz een slecht voorbeeld is voordat mensen gaan roepen: ja, dat zien we aan jouw paard Knipoog

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 14:54

Lielle schreef:
Trammelant had nooit wat in ruim 20 jaar

Die deed zijn naam ook geen eer aan, dan Haha! !

Ik weet het niet. Mijn paard heeft altijd op stal gestaan, maar sinds het voorjaar 's zomers op de wei en 's winters in de paddock. Ze is nog niet ziek of kreupel geweest. Wel heeft ze heel erg last van mok. Dat had ze op stal ook al, maar nu staat ze natuurlijk lekker in de prut en dat doet er natuurlijk geen goed aan. Maar ik vind dat ze wel een heel tevreden indruk maakt, nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 15:02

Ik heb Milena nu vier jaar en ze heeft 1x een beste wond gehad doordat ze van gekkigheid de stal uit sprong (stilgestaan met MKZ-crisis), 1x koliek gehad doordat de stalhouder het beter wist qua voeren dan ik en nu heeft ze een peesblessure. Ze heeft verder nog nooit wat gehad. Niet ziek, niet hoesten, niet kreupel (ja wel eens haar hoef goed hard gestoten met springen en daardoor een dag niet rad maar verder niks).

Leonardo heeft ook nog nooit wat ernstigs gehad gelukkig. Alleen een paar keer goed in elkaar getrimd door een paar fjorden in de wei en daardoor 2 mnd uit de running, een keer een hoefzweertje en wel eens te kort bekapt. Verder niets.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 15:18

Mac"]
[quote="Lielle schreef:
Trammelant had nooit wat in ruim 20 jaar

Die deed zijn naam ook geen eer aan, dan Haha! !

[/quote]

Idd *LOL* alhoewel het een lastpak was met rijden Knipoog

anke84
Berichten: 187
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 15:32

Een manegebok op de manege waar ik gewerkt heb, had ook nog nooit wat gehad, totdat hij met pensioen ging, op zij 30e, in een wei met een Graflinger terecht kwam die hem een klap gaf Boos! en hij meteen zn been op drie plaatsen brak en hij dus afgemaakt kon worden. Sorry voor de Graflinger, maar degene die ik ken hebben nog nooit wat goeds bij mij gedaan. Alleen maar andere paarden in elkaar geslagen en ruiters afgworpen en strond eigenwijs zijn.

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 15:41

Die van mij staat 24/7 buiten (en is er nog wel een met aardig percentage volbloed). Heeft bijna nooit wat. 1x kreupel geweest door verstappen.
Helaas heeft ze wel een stal (of nu dus paddock) gebrek. Ze zuigt, al voordat ik haar kocht, en zal dat ook wel nooit meer afleren Verdrietig

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 15:48

Even over het buiten staan en het 'hard' worden daarvan.
Mijn pony staat al zijn hele leven buiten en die heeft altijd wat...
Schimmel,hoefkatrolontsteking, verkouden..enz...
Dit gaat dus zeker niet altijd op en volgens mij ligt het gewoon aan je paard.
Ik heb nu eenmaal een zwak paard.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 15:51

Koortje schreef:
Wie heeft nog meer zo`n lekker gezond, hard en fris paard?


I wish Scheve mond
Nee, ik heb niet bepaald een gezond paard...in het hoofd is er niet mis qua werken. Altijd lekker fris. Verder oogt ze ook bijna nooit ziek, glansende vacht, kijkt helder uit haar ogen.

Even voor het geval je een onderzoekje wil maken Knipoog :
Ze heeft tot haar 3de gewoon in de opfok buiten gelopen, daarna nog jaren 's zomers op het land. Alleen 's winters wel minder buiten.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 15:51

Die van mij is ook 100% gezond, durf ik met 100% zekerheid te zeggen!
Ik heb hem 3,5 jaar. Hij heeft wel kleine dingen gehad (zoals een hoefzweer), maar echt grote, gekke dingen heeft hij nooit gehad (ook ik klop af op ongelakt hout)! Mijn veulen daarintegen heeft een half jaar bij mij op stal gestaan en heeft een longontsteking, ernstige schimmel gehad en is een keer gevallen. Die heeft me heel wat meer gekost aan DA-kosten.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 16:14

Ik moet er trouwens nog wel bijzeggen: hoe beoordeel je of het paard helemaal 100% gezond is?
Er zijn genoeg paarden op de wereld (of in NL Knipoog ) die ik echt niet 100% gezond zou verklaren, maar de eigenaren dat niet met mij eens zijn...

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 17:03

Volgens mij mag je Imker wel als gezond paard benoemen.

Is (afgezien van een spierscheurtje afgelopen zomer) nooit echt uit de running geweest. In de 3 jaar dat ik hem had, 2x kreupel en dat vind ik niet echt veel.

Joyceee86

Berichten: 5703
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 17:09

ik heb ook wel gezonde paarden.. oilily heeft 1 keer lichte koliek gehad.. eszelon heeft iets aan zijn heup gehad en hassan die liep vorig jaar niet lekker soepel (met zadel)
voor de rest hebben ze dus niet echt problemen gehad waarbij een dierenarts nodig was