Bandages of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-01 09:08

Inmiddels is de nieuwe bak af, rijdt echt heerlijk.
Alleen is de bak nog een beetje zwaar. Omar is gewend op redelijk harde ondergrond te lopen en nu moet 'ie opeens wel heel erg sjouwen. Hij was gisteren erg snel moe.
Is het misschien goed als ik hem ter ondersteuning een poosje bandageer met rijden en longeren, normaal loopt hij zonder beenbescherming.
Ik wil hem eigenlijk wat steun geven, wat denken jullie?
Groetjes Petra

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 09:14

Ik zou zelf gewoon wat minder gaan rijden en longeren. Bandages schijnen enigszins te kunnen beschermen onder dit soort omstandigheden, maar daar moet je niet te veel van verwachten. Want de belasting op de pezen in een zachte bak moet je gewoon niet onderschatten, geen bandage die die belasting minder zwaar kan maken.
Ook met een rekverbandje kan jij immers ook nog je enkels verzwikken...?
Ik zou even rustig aan doen tot die bak wat is 'ingeklonken', en dat heeft wel wat tijd nodig. Je kan het bespoedigen door het met een tractor ofzo wiel aan wiel in te rijden, en veel te slepen. succes.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-01 09:21

Dat heb ik ook inderdaad gedaan, ik heb 5 minuten gelongeerd en daarna nog 15 minuten gereden, (normaal rij ik een half uur ongeveer) hij moet wel weer in conditie komen, maar ik wilde 'm nog extra helpen door bandages om te doen.
Je enkel verzwikken met verband gaat immers wel moeilijker dan zonder verband.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 12:19

ben voor bandages. Baat het niet (volgens sommigen dan) dan schaadt het ook niet als je ze op de juist manier gebruikt. Naar mijn idee zal het altijd wel wat helpen. Ik rijd altijd met bandages.
Nooit werkbandages (elastische) gebruiken zonder onderlappen, want dat is wel heel erg verkeerd. En niet te strak draaien. Dikke fleecebandages vind ik het meest prettig.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 12:42

De bandages geven misschien wat stevigheid, maar het zal niet echt helpen. Ik heb de vraag een tijd geleden eens voorgelegd bij de dierenarts, maar hij zegt dat het geen preventieve functie heeft. Ik denk dat je je rijstijl enigzins zal moeten aanpassen qua tijde. Laat hem wennen aan de nieuwe bak en na van loop van tijd zal je zien dat hij lekker gespierd wordt, maar geef het wel even de tijd. Denk maar aan jezelf, als je ineens een lange wandeling over het strand maakt, goede schoenen zijn belangrijk, maar naar mate je het vaker doet gaat het makkelijker (en je krijgt ook nog mooie gespierde benen ook nog *LOL*

Groetjes en succes

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 13:09

Longeren op een slechte bodem is echt een gigantische aanslag op de benen. Ik zou het zelf niet doen.
Met rijden kun je misschien de slechte plekken vermijden.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-01 13:27

Het is geen slechte bodem, het is alleen een stuk zwaarder als een grasbodem. Omar moet daaraan wennen. Het is een 'gewone bak' nu nog wat aan de zware kant maar wordt zeker nog wat lichter.
Vandaar dat ik advies vraag.
Bedankt voor de antwoorden alvast.

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 13:56

ik zou zelf wel bandageren geeft toch wel stevigheid is wel belangrijk!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 16:53

Bandageren kan natuurlijk nooit kwaad als je het goed doet.
Ik zou het rijden gewoon rustig opbouwen, zodat zijn spieren en pezen aan de zwaardere bodem kunnen wennen.
Misschien heb je de mogelijkheid om na het rijden over de harde weg uit te stappen en dan de benen met koud water af te spuiten. Dat is helemaal goed.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 16:59

Ik denk dat het verstandig is om de bandages om te toen, vooral met longeren.
Op voltes zijn de benen een stuk kwetsbaarder, dus ik doe dan eigenlijk altijd bandages om.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 18:06

hoi

ik hoorde laatst dat als je met bandages rijd een paard op de bandages gaat steunen daarvan worden zijn pezen niet ( veel) sterker en schuif je het probleem dus als ware voor je uit, klonk mij heel logish in de oren dus vandaar dat ik het hier ff neer zet
veel suc6
ik zou idd de tijd van het rijden langzaam opbouwen. dan ontwikkelen die pezen zich en dan heb je lijkt mij meer zekerheid
groetjes heleen

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-01 18:22

Uitstappen over de weg moet lukken, maar dan moet ik eerst van die reflectiesetten halen aangezien het 's avonds donker is Haha!
tnx voor jullie adviezen~!

Chucky
Berichten: 179
Geregistreerd: 23-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 18:48

Tegen bandages,dan rekenen ze ook op de ondersteuning als ze eens ergens anders gaan rijden en dan heb je dus meer kans op blessures.


xxx karin en chucky