Hoe vaak en lang Haffie van ruim 2,5 jaar longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Whizper08

Berichten: 485
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: zoetermeer

Hoe vaak en lang Haffie van ruim 2,5 jaar longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 10:07

Mijn Haflinger ruin wordt eind februari 3 jaar. Ik wil nu echt gaan beginnen met longeren, maar weet niet precies hoe vaak en lang verstandig is. Hij is vrij fors gebouwd en staat overdag lekker buiten met een ander jong paardje en oudere merrie. *LOL* Ik wil hem de zomer dag en nacht het land opgooien en als hij ruim 3,5 jaar is echt in gaan rijden. Haha! Wel al wat eerder erop zitten. Hoe oud waren jullie Haffies met inrijden? Ik hoop dat jullie weten waar ik het beste aan doe. Verward

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 10:09

Ik zou lekker tot het voorjaar wachten, nu zit zijn wintervacht toch alleen maar in de weg. Op zich kan het geen kwaad als je nu 1/2 keer per week een kwartiertje longeert, maar het voegt ook nog niets toe.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 11:42

Niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 11:50

Ik longeer mijn 2,5 jarige nu 1x per week/ 2weken (ligt aan het weer Tong uitsteken ) een kwartiertje puur en alleen om hem de stemcommando´s te leren en te wennen aan het zadel.
Ik zet hem nu nog niet bij of zo.
Van het voorjaar ga ik er een paar keer op en dan gaat hij weer voor een half jaar naar Friesland in de kudde.
Als hij dan terug komt is hij 3,5 en kan hij worden gecastreerd en ingereden.

roosaatje

Berichten: 207
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 12:07

ik heb zelf een welsh A-tje en ik ben haar aan het beleren zij is ook 2.5 maar ik doe al vrijwel alles behalve erop maar zij is ook al wel heel sterk en volgroeit in januarie ga ik er kleine kinderen opzetten maar zij is al wel gewend aan het zadel!!
maarja dat is een klein ponytje die zijn sneller uitgegroeit.
wij beleren onze cobs ook zelf dan wachten we vaak tot ze 3 zijn met longeren en gaan we er met 3.5 4 op zitten
veel suc6 *LOL* *LOL*

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:06

Intensief longeren heeft naar mijn idee nu oko niet zoveel nut met die wintervacht.
Je kan hem er wel alvast een paar keer aanzetten, zodat die het idee snapt en alvast de stemhulpen leren.

Zodra het weer dan opknapt en zijn vacht iets minder dik wordt kan je volop aan het werk, omdat die de stemhulp en het idee al wel snapt.

We gaan jullie vorderingen volgen hoor Knipoog

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 15:02

Ik zou het ook gewoon rustig aan doen. Gewoon lekker poetsen en zorgen dat ie goed meeloopt aan het halster en je zou hem bijvoorbeeld kunnen leren dat als je HO zegt dat ie moet stoppen.
1 of 2 in de week longeren kan verder geen kwaad, maar zoals gezegd schiet je er ook niet echt wat mee op.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 16:20

Ik zou wachten. Voltes lopen is nou eenmaal behoorlijk belastend.
Dat hij er fors uitziet zegt niets over in hoeverre z'n botten en pezen volgroeid zijn (niet dus). Laat je daardoor niet verleiden te vroeg te beginnen.

Geef je haffie lekker de tijd dan kun je tenminste nog lang plezier van hem hebben.

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 16:46

k ben eht ook met ellenlouise eens!! k heb juist geleerd dat voltes( rondjes) lopen voor n jong paard juist slecht is! ik weet niet meer waar ik t vandaan heb....uit n Bit! dat was n artikel over t inrijden van een jong paard, maar ik had het al eens eerder gehoord.. je kunt dus beter rechtuit lopen

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 17:23

ik zou nog even wachten met longeren tot hij wat uit zijn wintervacht is, nu met zo'n dikke vacht is ie snel nat en waarschijnlijk ook minder fit
van het voorjaar als ie een eindje uit zijn vacht is kun je lekker met hem aan de gang, word ie minder snel nat en droogt sneller op
wel kun je nu aan de hand gaan werken dat hij stopt en vooruitgaat op stemcommando's , dus ho is ho stap is stap en draf is draf
galop kun je ook leren, maar dan moet je wel verrektes hard kunnen rennen
gewoon rechtuir, voltes is voor een jong paard best belastend op zijn gewrichten ed.
ook lekker stappen en kleine stukjes draven op het harde aan de hand is goed voor de uitharding van de pezen en de doorbloeding in de benen
maar dan ook weer rechtuit en niet op de volte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 18:47

Ik heb zelf een 2,9 jarige pony op proef waarvan ze zeggen dat ie al gelongeerd is en al zadelmak. Ik heb het zondag geprobeerd na een uur worstelen liep hij eindelijk een rondje!! Gelijk heel erg beloond en we zijn er buiten mee gaan stappen. We proberen het iedere keer weer maar het is nog steeds een ramp!!
Dus wat we nu doen is eidere dag 5 a 10 minuten longeren en daarna buiten wandelen.

AnnemiekvM

Berichten: 8247
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 18:49

Waarom longeren? Je kunt ook zo veel andere dingen doen. Van longeren slijt hij alleen maar. Ik zou daar nog even mee wachten totdat je haf sterker is. Wandelen, poetsen, oefenen met enge zeiltjes, paraplu's. Allemaal heel leerzaam en hij wordt er niets minder van.

Whizper08

Berichten: 485
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 20:39

Ik ga lekker wachten totdat ie ouder is!! Ik wandel nu al vaak met hem en was gewoon benieuwd wat jullie ervan vonden. Het is zo moeilijk! Iedereen zegt wat anders! Maar ik wil het beste voor mijn paardje.In ieder geval bedankt voor de reacties!