Graag tips en advies over auto en trailer.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Catja
Berichten: 17
Geregistreerd: 05-03-03

Graag tips en advies over auto en trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-03 17:49

Hallo,
Ik ben me aan het orienteren op een auto (of bus etc.) die een 1,5 paards trailer kan trekken maar als nodig ook een 2 paards.
De voorwaarden:
- Auto moet minimaal 1300 kilo wegen en maximaal 2200 kilo (zodat ook iemand met B rijbewijs ermee kan rijden).
- Auto moet minimaal 1300 kilo mogen trekken maar moet ook maximaal 2000 kilo mogen trekken.
- Er moeten minimaal 4 personen in kunnen.

Ik heb een tijd met een Transporter met dubbel cabine gereden en dat beviel erg goed. Vergelijkbaar is de Mercedes Vito en de Ford Transit.

Wie heeft er nog een aanrader, welk merk grotere personen auto, pick ups, etc.?
Graag prijs-kwaliteit, onderhoudskosten, verbruik e.d.
Alle tips zijn welkom Lachen

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 11:40

Tja, er zijn volgens mij al wel heel veel topics geweest over wat auto's mogen trekken en hoe ze met een trailer rijden, dus misschien de zoekfunctie?? Ik heb zelf een Ford Maverick (is hetzelfde als een Nissan Terrano). Die bevalt prima. Hij mag 2300 kilo trekken en weegt zelf iets van 1700. Maar, ik moet wel zeggen dat wel heel graag een Toyota Landcruiser zou willen. Die heeft een vriendin van me en daar merk je niet eens aan dat er een trailer met twee paarden achter hangt! Qua verbruik is mijn auto niet erg superzuinig. Hij rijdt iets van 1 op 8 of 9, maar wel op diesel. Qua onderhoud valt het wel weer mee, alleen moeten er binnenkort nieuwe banden onder en dat zal nog wel het nodige gaan kosten. maar goed, dat hoeft gelukkig ook niet elke maand...

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:02

Wij hebben ontdekt dat zelfs veel bestelwagens geen 2-paards trailer mogen trekken. WAt je ook kan doen is een 2-paards vrachtwagentje aanschaffen voor B-rijbewijs ofwel een 4x4 kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:08

Ik heb een Hyundai Galloper en daarbij voel je amper dat er iets aan de trekhaak hangt. Ik heb de versie met 7 plaatsen, omdat we een 6-persoons gezin hebben. Er is ook een 4 zitter van.
Landcruiser, Range Rover ed waren voor ons te duur (nieuw), maar als je een 2e hands zoek kan dat ook wat zijn.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:13

Ik heb een Nissan Patrol. Hij weegt zelf een dikke 1900 kilo en mag max. 3500 trekken. Het is een beest van een wagen. Je merkt het amper als je er een trailer achter hebt hangen. Mijn Patrol loopt ook op Diesel alleen is hij wel héél zuinig (heb mazzel) met trailer rij ik ongeveer 1 op 10 en zonder 1 op 11 tot zelfs 12!!!
Ik heb zelf een 1,5 paards trailer welke ik nét aan zonder E mag trekken. Met een 2-paards zou ik dus wel op een E uitkomen, dus daar moet je je niet in vergissen.
Hou voor jezelf maar aan dat je in principe voor een 2-paards wél een E nodig hebt.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:53

Ik heb een tijdje met een Crysler Voyager gereden, met een trailer er achter. Dat beviel niet zo goed... Heel langzaam optrekken, en de bult op ging maar net...
Ook heb ik een aantal keren met een ouder model Ford Transit gereden (4 jaar oud), met een gewone dieselmotor erin. De trailer werdt getrokken, maar echt superfijn reedt het nou ook weer niet.
Nu rijdt ik met een splinternieuwe Ford Transit, met een enorm sterke TDI-Dieselmotor erin. Echt duizend keer beter! Wat een zalige auto is dat voor de trailer! Je merkt niet eens dat er een trailer achter hangt.
Natuurlijk is een mooie jeep helemaal geweldig, maar die dingen zijn zo duur.
Maar goed, het moraal van dit verhaal: kijk vooral naar de motor. Daar zit echt veel verschil in. Benzinemotor is helemaal waardeloos voor trekkracht. Neem een goede, sterke dieselmotor. En TDI rijdt echt een stuk beter als normaal!
Welk 'omhulsel' er dan om de motor zit is voor mij heel wat minder belangrijk.

O ja, nog iets: ik heb wel B+E rijbewijs. Of het zonder E mag weet ik niet, maar wij hebben een nogal zware / grote trailer, dat ik maar m'n E heb gehaald.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:58

Ja, Carola heeft wel iets gelijk. In mijn Patrol ligt idd een 3.3 TurboDiesel motor. Ik heb ook wel eens met een gewone 2.8 Diesel gereden en het maakt wel verschil. Kijk idd naar een goede, sterke motor. Dat is ook immers het belangrijkste deel! (Net als bij de paarden, hihi)

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:58

Randy01, ik weet niet of je je Patrol op grijs kenteken hebt, maar vergeet niet het laadvermogen erbij op te tellen van de auto, dat ook altijd nog 540 kg is! Dan zit je al aan de 2440 kg en blijft jouw trailer onder de 1060 kg. laadvermogen?
Ik heb zelf een Nissan Patrol op grijs kenteken en moest dus alsnog mijn E gaan halen. Die van mij rijdt wel erg duur: 1 op 7!

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 15:00

Fitzroy schreef:
Randy01, ik weet niet of je je Patrol op grijs kenteken hebt, maar vergeet niet het laadvermogen erbij op te tellen van de auto, dat ook altijd nog 540 kg is! Dan zit je al aan de 2440 kg en blijft jouw trailer onder de 1060 kg. laadvermogen?
Ik heb zelf een Nissan Patrol op grijs kenteken en moest dus alsnog mijn E gaan halen. Die van mij rijdt wel erg duur: 1 op 7!



Hè? O jee, gaan we weer met de oneindige discussie Knipoog . Nou, ik had de auto dus al en sinds kort de trailer. Voordat ik de trailer ging aanschaffen heb ik contact gehad met de speciale afdeling van de politie in Alkmaar. Ik heb zijn naam en nr. nog. ER zijn maar !!! 2 !!! agenten in N-H die hier verstand van hebben. Maar goed, volgens de meeste info op internet en volgens de agent gaat het sommetje als volgt:
Gewicht auto (= 1960) + totale massa ( = eigen gewicht + laadvermogen) trailer (= 1300) = 3260.

Volgens bovenstaande som kom ik dus onder de 3500 die je op gewoon B mag trekken. De auto is zwaarder dan de trailer dus ik mag gewoon zonder E de trailer trekken.

Mijn Patrol is inderdaad grijs kenteken (werkt het zonder grijs kenteken dan ook weer anders????).

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 22:40

Randy01 schreef:
. Maar goed, volgens de meeste info op internet en volgens de agent gaat het sommetje als volgt:
Gewicht auto (= 1960) + totale massa ( = eigen gewicht + laadvermogen) trailer (= 1300) = 3260.

Volgens bovenstaande som kom ik dus onder de 3500 die je op gewoon B mag trekken. De auto is zwaarder dan de trailer dus ik mag gewoon zonder E de trailer trekken.

Mijn Patrol is inderdaad grijs kenteken (werkt het zonder grijs kenteken dan ook weer anders????).


Idd de eeuwige discussie Knipoog

Je vergeet idd het laadvermogen van de auto en ik hoop dat je het treft met de agenten als je aangehouden wordt.
Wat nog veel erger is, is dat je niet verzekerd bent omdat je niet het juiste rijbewijs hebt.

Ik zal wel even wat links voor je gaan zoeken Knipoog

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 22:44

Even gekopieerd van cbr.nl:

Voorbeeld 7
Ledige massa motorvoertuig: 1650 kg,laadvermogen motorvoertuig 750 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 1425 kg
Vereist: Rijbewijs BE
Reden: Hoewel de toegestane maximum massa van de aanhangwagen minder bedraagt dan de ledige massa van het motorvoertuig, bedraagt de toegestane maximum massa van de totale combinatie bedraagt meer dan 3500 kg.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 09:05

O jee, volgens deze regel zit ik idd te hoog. Laadvermogen auto = 490 kg. Dus ik kom totaal inc trailer dan op 3750.
Vandaag meteen maar weer even de meneer van de Politie bellen!
Vaak weten agenten de regels zelf niet eens, maar idd in het geval van een ongeluk/ongeval ben ik niet verzekerd en dat is het ergste!
Ik kan rond 11.00 uur mijn moeder even bellen om te vragen of ze het nummer van die meneer heeft en daarna bel ik hem meteen even!