Wie geeft pure haver aan zijn paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Wie geeft pure haver aan zijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-03 20:25

Verleden week zei de hoefsmid tegen mij dat ik eigenlijk niets anders moest geven aan mijn paard dan hooi en haver. Mijn paardje staat nl. constant buiten.
Daar ik voor zo natuurlijk mogelijk ben en mijn hoefsmid ook ben ik daar over aan 't denken en vraag nu jullie mening. Ach gut

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 20:34

Haver is goed voer, maar met een verkeerde kalk-fosfor verhouding, je zal er dan toch iets bij moeten geven om deze scheve verhouding recht te trekken. Wij geven o.a. een granenmix, maar ook bix en muesli voor de nodige vitaminen en mineralen.

Wil je zo natuurlijk mogelijk? Kijk dan eens op www.masterhorse.de , die hebben weidebigs en winterbigs, een soort natuurlijke brok met wel de juiste verhoudingen van alles, speciaal voor paarden die altijd buiten staan. Je kunt het gewoon via postorder bestellen.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 20:36

Haver is wat mij betreft alleen voor paarden die echt prestaties moeten leveren. Het is een powervoer, geen onderhoudsbrok. De meningen verschillen erover, maar ik zou het zeker niet op die manier voeren. Komende zomer als Rowan weer in het wedstrijdseizoen zit ga ik wat haver bijvoeren als 'topvoer', maar de basis blijft brok - in de zomer sportbrok, in de winter onderhoudsbrok.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 20:54

ja hou er idd wel rekening mee dta je paard er flink wat energie van kan krijgen Haha!

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 21:12

M'n vader heeft een keer een zak tussen de zakken karwijzaad gevonden dus toen heeft Dennis het er een tijdje voor d'r bij gekregen.
Ik hoopte dat hij wat zou gaan stuiteren oid. Maar nee hoor, maakt niet uit wat ik hem voer(heeft ook een tijdje voor de hengstenkeuring op Pavo Gold gestaan) hij gaat niet stuiteren.
Maar als ik dat zo van iedereen hoor, als je geen stuiter paard wil, niet voeren. En iig niet alleen haver ivm de verkeerde kalk-fosfor verhouding.

carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-03 21:54

Het zou een fabeltje zijn dat ze hevig worden van haver. Verward

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 21:56

Bij ons op stal krijgen de paarden alleen haver. Wel aangevuld met supplementen zoals vitamines. Daarbij krijgen ze veel goed hooi, als je haver voert is het belangrijk dat je voldoende ruwvoer bijvoert. De paarden worden er dan niet heet van. Ik was in het begin erg sceptisch maar hij doet het er nu al een jaar op en er zijn geen problemen. Paard ziet er goed uit en is gezond.
Paarden worden wel heet als haver samen met brok gevoerd wordt, op een of andere manier heeft dat invloed op elkaar. De staleigenarresse heeft trakheners, ook die worden er niet heet van.
De reden dat bij ons op stal geen brok wordt gevoerd is dat er in brok zoveel spul toegevoegd wordt als vulmiddel waarvan de herkomst niet altijd even duidelijk is. Dit zijn vaak afvalprodukten van het een of ander en die worden dan puur als vulling aan brok toegevoegd, hoe gezond is dát allemaal?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 21:59

bij haver moet je idd vitaminen en mineralen bijvoeren
maar het kan geen kwaad om alleen haver , of beter nog, granen mix te voeren.
wel bij paarden die in de sport lopen,een recreatiepaard heeft niets aan die extra energy

carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-03 22:00

Dat is nu juist hetzelfde wat mijn hoefsmid ook zei over
die brok!
Ik geef nu een mengeling waar brok bij zit. Kan ik daar dan bv. een schep haver bij doen?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 22:14

tuurlijk,waarom niet
alleen moet ik wel zeggen, je kan beter de haver en de brok apart voeren,op haver moeten ze meer kauwen als op brok, om de haver optimaal te benutten, of je moet de haver pletten voor je het geeft..

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 23:21

Wij voeren al jaaaaren haver en zemelen en onze paarden doen het er super op. Wij voeren wel kruiden (ursonne) en kalk (opbouwconcentraat) bij en kuil. Ook wij voeren haver met het motto, je ziet tenminste wat je voert. Onze paarden zien er prachtig uit, mooi strak in hun vel en een superglans, maar ook mooi opgevuld op de schoft en lendenen, iets wat je met haver voeren bereikt. Wat betreft het druk worden van haver, dat kan naar het rijk der fabelen, 't is gewoon niet waar. We hebben verschillende paarden op stal gehad, waaronder arabieren en een engels volbloed en werkelijk nooit een probleem gehad. Ook niet na een dagje rust. Wel adviseer ik je geplette haver te voeren. Dit wordt volledig opgenomen door het lichaam, hele haver wordt niet altijd helemaal verteerd. En je hoeft ook niet te voorzichtig te voeren, mijn paard krijgt op het moment 9 scheppen haver per dag, ze traint elke dag ongeveer een uur voor dressuur en is 1.64 m.
Je kunt evt. voor ursonne kijken op www.denatuurlijkeweg.com of kijk eens naar het volgende topic; [md]wie is bekend met ursonne kruiden.
Laatst bijgewerkt door Ophelia op 25-11-03 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-03 23:27

Hoe kan ik nu het beste overschakelen om stilletjes die mengeling weg te laten.
Nu krijgt hij 3 scheppen mengeling en 1/2 baal hooi 2 X per dag.
Ik rij met hem 4 x per dag 1/2 tot1 uur dressuur op laag niveau

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 23:31

carinev schreef:
Het zou een fabeltje zijn dat ze hevig worden van haver. Verward

ECHT niet!!!! ik kan niet meer op mn paard zitten hoor, levensgevaarlijk als ik haver geef, vooral geplette haver, no way!!!!

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 23:33

carinev schreef:
Hoe kan ik nu het beste overschakelen om stilletjes die mengeling weg te laten.
Nu krijgt hij 3 scheppen mengeling en 1/2 baal hooi 2 X per dag.
Ik rij met hem 4 x per dag 1/2 tot1 uur dressuur op laag niveau


Krijgt hij over de hele dag dus in totaal 6 scheppen mengeling? En je rijd 4 keer per dag, dus in totaal zo'n +- 3 uur?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 23:34

Ik heb tot nu toe ook nog nooit wat van de werking van haver last gehad.
Eerste paard waar ik verandering ik merk moet nog komen.
Wel in paarden die meer krachtvoer kregen, wat voor krachtvoer dan ook

carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-03 23:56

Ophelia"]
[quote="carinev schreef:
Hoe kan ik nu het beste overschakelen om stilletjes die mengeling weg te laten.
Nu krijgt hij 3 scheppen mengeling en 1/2 baal hooi 2 X per dag.
Ik rij met hem 4 x per dag 1/2 tot1 uur dressuur op laag niveau


Krijgt hij over de hele dag dus in totaal 6 scheppen mengeling? En je rijd 4 keer per dag, dus in totaal zo'n +- 3 uur?
[/quote]
Sorry, 4 X PER WEEK!!!!!

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 23:57

Ophelia"]
[quote="carinev schreef:
Hoe kan ik nu het beste overschakelen om stilletjes die mengeling weg te laten.
Nu krijgt hij 3 scheppen mengeling en 1/2 baal hooi 2 X per dag.
Ik rij met hem 4 x per dag 1/2 tot1 uur dressuur op laag niveau


Krijgt hij over de hele dag dus in totaal 6 scheppen mengeling? En je rijd 4 keer per dag, dus in totaal zo'n +- 3 uur?
[/quote]

Als dit zo is dan zou ik gewoon de eerste week je mengeling halveren en dat aanvullen met haver en na een week je ochtendvoer helemaal vervangen door 3 scheppen haver en na 2 weken ook je avondvoer vervangen door 3 scheppen haver. Ik heb altijd geleerd; "voeren doe je met je ogen", als je denkt dat hij wat afvalt dan kun je hem rustig wat meer haver geven en desnoods 's avonds een schep zemelen erbij en als je denkt hij wordt wat te vol dan geef je weer wat minder. Wel is dus belangrijk dat je er vitaminen en mineralen bijvoert.

Ah 4 keer per week (ik vond je al errug fanatiek Knipoog ) Maar dan nog kun je bovenstaand schema aanhouden.
Laatst bijgewerkt door Ophelia op 26-11-03 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 00:01

En niks anders dan??
Ook geen kruiden of zo?
Is er nog iets anders dan die ursonne kruiden?

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:07

Tja, ik heb zeer goede ervaring met ursonne, want hier zit echt alles in wat je paard nodig heeft. De afvalstoffen worden zeer goed afgevoerd en je weet zeker dat je paard niets tekort binnen krijgt. Alleen nog kalk extra voeren. Dit hebben wij toen als advies gekregen toen wij over gingen op haver en we zagen onze paarden opknappen..

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:13

Ik voer mijn paarden ook vooral haver (met wat mais en gerst) Dat zijn een kwpn-er en een engels volbloed en ze zijn geen van beiden heet.
Ze glimmen allebei goed en ik doe dit ook om die reden dat je ziet wat je voert en je vaak niet weet wat er in brok bij ingestopt wordt. Bovendien heb je er relatief weinig van nodig.
Ik voer een supplement bij dat heet mallcodic. In NL verkrijgbaar bij Jonas. (Nas-trop)
Verder wel veel (natuur) hooi.
Amigo voer ik al ruim 10 jaar zo, hij is 21 jaar en nog steeds topfit.
Symphony voer ik dus ook zo. Ik zou het niet meer anders willen.

carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 00:14

OK, bedankt.
'k Heb juist de site van de natuurlijke weg bekeken en het lijk tme interessant.
Alleen zijn de winkels zo ver weg.
En die kalk, is dat gewoon calcuimcarbonaat?

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:22

Je kunt telefonisch contact opnemen met de natuurlijke weg, wij laten het bezorgen, misschien bezorgen ze in Belgie ook wel of weten ze daar verkooppunten. Wat er precies in de kalk zit weet ik zo niet uit m'n hoofd, m'n paard staat bij m'n ouders en daar staat dus de kalk ook, kan het daarom niet voor je nakijken. Het is iig zo dat je paard ervan opneemt wat hij nodig heeft en het teveel wordt weer uitgescheiden.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 08:44

carinev schreef:
Het zou een fabeltje zijn dat ze hevig worden van haver. Verward


Nou geloof mij maar dat paarden er wel degelijk heftig van worden, t zijn juist meer de uitzonderingen die dat niet worden.
Voor de rest sluit ik me bij iedereen aan wat betreft de kalk/forsfor verhouding en dat haver niet dient voor paarden die geen heftige prestaties verrichten, als bijvoer is het prima maar niet als hoofdvoer.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 08:53

Ophelia schreef:
Onze paarden zien er prachtig uit, mooi strak in hun vel en een superglans, maar ook mooi opgevuld op de schoft en lendenen, iets wat je met haver voeren bereikt.

@Wat een onzin, met een goed rantsoen zonder haver bereik je presies hetzelfde.

Wat betreft het druk worden van haver, dat kan naar het rijk der fabelen, 't is gewoon niet waar. We hebben verschillende paarden op stal gehad, waaronder arabieren en een engels volbloed en werkelijk nooit een probleem gehad. Ook niet na een dagje rust.

@Dan mag je voor de lol eens op mijn fjord (geen recreatie maar sportfjord) komen zitten als die haver gevoerd krijgt, ik weet presies waneer ze weer eens haver gevoerd krijgt (mn stabaas vergeet wel eens dat ze dat niet mag tijdens de winterstop) want dan zit ik echt op een bom. Ligt gewoon aan het verteringspatroon van het dier, de een reageert er heftig op de ander niet je kunt daar niet 1 lijn in trekken, daarom bestaan er ook zoveel verschillende soorten voer voor onze lieve viervoeters.

mesastamp

Berichten: 3853
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 09:00

3/4 bix en 3/4 haver