wat kan je verwachten bij het huren van een paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chita

Berichten: 669
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

wat kan je verwachten bij het huren van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-03 18:55

Ik en een vriendin zijn een weekendje weg geweest en zijn als afsluiting naar een manege gegaan om daar een paardje te huren en gewoon vrij te rijden in de bak.
We konden gewoon een paardje huren voor een uur. Ze vroegen wat voor paarden we wilden en we wilden graag een lief, rustig paardje wat een beetje kan dressuren.
We kregen 2 paarden aangewezen en de zadels en hoofdstellen, met de vraag of wel zelf op konden zadelen. Dat was geen probleem. Ze wezen ons aan waar we konden gaan rijden.
Waren mooie stallen, paarden dik in het stro, alleen hadden ze beide drukplekken, beetje jammer dus. Was ook niet zo verwonderlijk als je het zadel zag. Het zweetblad was er half afgescheurd en het was echt een oud, bijna uit elkaar vallend vodje.
Er waren mensen die daar gewoon reden en die informeerden ons een beetje over de paarden (vroegen we). Ik kreeg te horen dat die van mij in het begin stijf is (is mijn verzorgpaard ook, geen probleem) Die van mijn vriendin was lief, alleen wilde hij nog weleens plakken.
Nou wij de bak in en mijn vriendin kon niet opstappen, paard bleef achteruitlopen. Iemand beetgehouden en toen zat ze. Gelijk omhoog komen en vervelend doen, dus zij gaf hem een trap, maar hielp niet. Fijn zo'n lief rustig paard. Iemand heeft toen even gevraagd wat te doen en ze moest gewoon een tik geven. Goed, daarna liep hij best lekker, ze mocht alleen van die instructrice niet aan zijn mond komen, gewoon met losse teugel rijden.
Die van mij was idd erg stijf. In stap liep hij netjes aan de teugel maar je kon merken dat hij dat niet gewend was. Het was meer een kameel. De instructice van daar (die stond te kijken) zei gewoon naar voren rijden met een los teugeltje, aan de teugel rijden zijn ze hier niet gewend. Ik heb dus eigenlijk maar een beetje gehobbeld met een los teugeltje, lekker dresuren, ik begrijp ook wel dat ze niet zo heel veel kunnen, maar gewoon redelijk normaal aan de teugel moet toch lukken?
We zijn na een half uurtje gestopt, hadden er geen zin meer in.
Was mijn verwachting nou te hoog? Ze hoeven echt niet super te kunnen lopen, maar alleen maar met een los teugeltje rondjes rijden hoeft van mij ook niet... wat vinden jullie?

Anouk01

Berichten: 1769
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 18:59

Nouw...Je hebt gevraagt om een paard waar je lekker mee kan dressuren...Dan lijkt het me logisch dat je hem ook wil (Proberen) aan de teugel te rijden? Hem netjes laten lopen? Of zie ik dat nou verkeerd? Verward
En als ze dan zeggen dat je met losse teugeltjes rond moet hobbelen..nouw

germie

Berichten: 25948
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 19:22

lijkt mij niet hoor je vraagt niet te veel, aan de teugel moeten ze wel kunnen, en drukplekken had ik niet geaccepteerd.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 19:54

Da's het nadeel van huren, vooral als je ze zo makkelijk mee krijgt. Meestal krijg je pas de betere paarden als ze je een beetje kennen. Maar er iets van zeggen mag natuurlijk wel. Je hebt duidelijk aan gegeven wat je wilde hebben en dat niet gekregen, ze hadden dan eerlijk moeten zijn en zeggen dat ze dat soort paarden niet hebben of neit verhuren aan vreemden. Maar idd, drukplekken, dan was ik er al niet op gaan zitten...

lindatje

Berichten: 5856
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 19:59

ik ben het met de bovenstaande reacties eens. Jij wilt een paardje waar je iets mee kan en dat geven ze je niet. Ik zou ook wel een beetje teleurgesteld zijn......mag ik vragen hoe duur het was?

Chita

Berichten: 669
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 00:02

Ik begrijp dat ze de betere paarden niet zo maar meegeven, maar we waren gewoon in de binnenbak en ze konden ons heel de tijd zien. Was idd teleurgesteld, een beetje rondjes rijden met een los teugeltje vind ik niet zoveel aan.
Het was 12 euro per uur, maar ben er dus na een half uur afgegaan, heb 6 euro betaald.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:13

Om eerlijk te zijn dacht ik gelijk... waarom ben je op een paard met drukplekken gestapt? Of waren ze niet meer actief?

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 10:16

Ik vind dat je idd meer had mogen verwachten, als je aangeeft dat je een beetje wilt dressuren. Bovendien, aan de teugel rijden lijkt me nou niet echt slecht Haha! !

Maar helaas gaan veel maneges nog te vaak voor het geld, waardoor paarden er slecht bijstaan, met oud tuig enzo. Het enige wat je hier volgens mij aan kunt doen is gewoon niet meer naar die manege gaan.