Wat wel/niet doen met jong paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 18:14

horselover23"]
[quote="Kimnor schreef:

Dus niet poetsen? En niet op laten groeien met een rijpaard??
Doe ik het dan nu helemaal verkeerd? Ik had zoiets van.. hij is bijna 2.. in maart wordt hij 2.. ik vind het geen veulen meer...
Nog meer mensen met een duidelijke mening?

Groetjes Linda


Je moet het niet als een lief knuffeldiertje behandelen. Hij is geen veulen meer maar ook nog geen volwassen paard met paardenmanieren.

Onze eigen pony's staan zo veel mogelijk met elkaar in de wei en ik "knoei" er zo min mogelijk mee.

Bedenk dat alle "foutjes" die je nu maakt je weer moet gaan corrigeren als hij volgroeid en volwassen is.

Ik neem aan dat hij borstelen, meelopen ed al kan, paarden vergeten niet snel dus waarom zou je het (bv) iedere dag gaan herhalen?

Gun het dier lekker de tijd om paard te zijn.
[/quote]


idd mee eens,ik heb al tevaak gezien dat mensen met e weinig verstand een veels te jong paard kopen, en maar verwennen en mee klooien,tegen de tijd dat ie drie is kunnen ze er niets meer mee doen,logisch, beest is anderhalf jaar verwend geweest en moet dan ineens werken?? dat snappen ze dan niet !
dus lekker in de wei gooien en af en toe een x een borstel eroverheen en verder niets !



CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 19:15

idd kawa,dit zijn dus ook mijn ervaringen
het beste voorbeeld is eigenlijk nog het flesseveulen!!!!!
dat zijn de grootste misbaksel die je maar kunt hebben
tot en met 2,5 a 3 id wei , en idd een keer wormenkuur en een keer kappen ,is meer als zat!
met de drie komt dan wel alles in een keer, maar dit werkt vaak het beste omdat ze dan de tijd niet krijgen erover na te denken!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 22:12

stef schreef:
Helaas mag dit op bokt niet, want opfok is heilig op bokt....


misschien omdat er op bokt toch wel redelijk wat mensen zitten die veel ervaring hebben met jonge paarden?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 22:54

stagave schreef:
ik ben zelf van mening dat je juist veel moet lopen met hem, poetsen, hoefjes krabben om hem aan alles te laten wennen. Als je hem altijd alleen maar in de kudde laat met leeftijdsgenoten leert ie niets. Beter is dat er een volwassen merrie bij loopt die hem op kan voeden. Die jonge beestjes hebben dat wel nodig! Het lijkt me niet fijn voor zo`n beest om 3 jaar lekker op `t land te staan. Lange leven de lol en dan opeens vanalles over zich heen krijgt! Gewoon doen wat je het beste lijkt en het zou fijn zijn als het met jonge paarden kan staan, een ouder dier en ondertussen gewoon lekker een band opbouwen. Nu is hij tenminste nog niet zo sterk! Anders krijg je straks een gevecht met hem als hij 3 is en nog nooit wat heeft hoeven doen. Met mijn Haf heb ik het ook zo gedaan en die staat zomers dag -en nacht in de wei met leeftijdsgenoten en oudere beestjes, maar ik wandel ook vaak met hem. En ik kan je vertellen dat ie superlief is!



geen enkele ervaren ruiter / stal die het op deze wijze doet,en ze hebben nog nooit problemen met de paarden gehad dat ze het niet aankonden allemaal
uit ervaring weet ik ( en vele medebokkers)dat mensen met minder ervaring vaak het paard onbewust en zonder verkeerde bedoelingen, teveel verwennen , waardoor het later een etter word en de handel in gaat.
ik heb op veel verschillende stallen gewerkt en ik heb dus veel van zulke paarden zien komen

het zou dus erg jammer en dom zijn om zulk advies in de wind te slaan
tuurlijk zijn er uitzonderingen, sommige paarden worden er niet lastig van
maar ervaring leert dat ze als ze met 2,5 a 3 van de wei afkomen, ze net zo makkelijk en snel leren hoe vast te staan, voetje te geven, en dan zadelmak te worden
geen enkel paard met psychische(hoe schrijf je dat Bloos! )schade hoor !
ik denk dat vrijwel alles wat in de top loopt pas met 2,5 a 3 uit de wei is gehaald,ze worden er veel sterker van door met leeftijdgenootjes te spelen !

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 16:31

sily"]
Crossmonster, sowieso vindt ik niet dat iemand met een eigen andere mening dom is, en je kan achteloos de meute volgen of zelf bepalen wat het beste is en daarbij naar je paard kijken.
[/quote]

ik zeg niet dat iemand met een eigen mening dom is,maar de ervaring leert gewoon dat paarden in hun opgroeifase 100 x beter in het land kunnen staan met leeftijdgenootjes, dan bij iemand thuis op stal
al dat getuttel met zo'n beest KAN een stierlijk verwend paard opleveren zodra hij oud genoeg is om zadelmak te maken
ik bedoel het alleen als goed advies omdat ik al teveel van zulk soort rotbokken heb gezien, gewoon vies verwend door de mens, en helemaal niet doordat die mensen verkeerd waren, nee gewoon onwetendheid en tevele getuttel met het te jonge dier.
wij leren een veulen ook een halster aan te hebben en voetje te geven en een borstel eroverheen, maar na het spenen gaat ie de wei op en dan zien we hem weer als ie 2,5 is
de opfok waar wij ze heenbrengen, daar worden ze netjes op tijd bekapt en ontwormd, dus ze komen wel doeltreffend in de hand, maar tuttelen is niet aan de orde!


[quote="Dees schreef:

Een paard is een paard en geen mens en geen hond en geen kat maar een paard. Je doet het paard geen grotere lol dan het paard te laten zijn.

Waarom? Nou, laat ik het anders zeggen: waarom wil je een paard hebben? De essentie van het paard spreekt je aan, daarom houd je van paarden, daarom wil je ze houden. Welnu, laat je jonge veulen dan ook een paard worden, met alle facetten erop en eraan, inclusief dat laatste stukje wantrouwen tegen de mens, en de vluchtreacties.
Dàt is een paard. En paard zijn leert een jong dier nergens anders dan in een groep met andere paarden. Een groep waarin ook leeftijdsgenootjes zitten, zodat het jonge dier niet alleen leert over hierarchie maar ook over vriendschap en gelijkwaardigheid. DAAROM breng je het dier onder in een opfokgroep, of dat nu bij een particulier achter huis is, of op een professioneel opfokbedrijf. Je brengt het niet naar andere mensen die ervoor zorgen, maar juist naar een paardengroep, alwaar je jonge dier de best denkbare opvoeding krijgt tot 'paard zijn'. Dat mag je een paard gewoon niet ontnemen. Net zoals je een hond de essentie tot hond-zijn niet mag ontnemen, net zoals je de kat een kat moet laten zijn, En net zoals jijzelf ook niet gedwongen in het gareel van een ander zou willen lopen.

Het draait hier om respect, niet om knuffelen. Respect voor de natuur van het andere wezen. Laat het paard in zijn jonge beinvloedbare jaren opgroeien tot waarvoor het is geboren, voedt het niet op als hondje. Dat er paarden zijn die later geen problemen blijken de hebben met een dergelijke opvoeding, is mogelijk. Maar dat is meer
ondanks
dan dankzij.

en eh...paarden die veel buiten staan in weer en wind zonder deken mag je niet poetsen, hooguit de lange haren even harken. Poetsen beschadigd de natuurlijke vetlaag in de vacht en die hebben ze nodig om de weersomstandigheden aan te kunnen. Dus, niet poetsen.

Een heel jong veulen leer je idd wel het halster kennen, het voetje opgeven, en aan het touw volgen. Maar dat kan je verder rustig laten, hoef je niet meer te oefenen. Als het dier dan een 3 jaar oud is, weet het binnen een kwartier weer wat de bedoeling was, en heb je geen probleem meer ondanks dat je het niet geoefend hebt al die jaren.


AMEN

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 19:20

Joyce schreef:
Mmh raar dat mensen altijd maar vinden dat alleen hun manier goed en geweldig is, en mensen die het anders doen, onwetende paarden mensen zijn, en waar hun pony totaal verziekt van word..

Ik kocht mijn pony in Januari, ze was toen bijna 2 jaar. Toen nog geheel onbeleerd en alleen op de weide gestaan.
Ik ben wel met haar bezig gegaan. Leren vast staan, poetsen, voetjes geven, braaf mee wandelen, verkeersmak maken enz enz. Ze kent dit nu braaf en staat het hele jaar door op de wei, alleen in de wintermaanden gaan ze om 5 uur weer op stal om rustig te eten/slapen ed. Ze staat met een groep paarden, op zo'n 10 hectare grond. Daarbij nog een kudde koeien/pinken. Ik ga 2 a 3 keer in de week naar haar toe. Vaak ga ik 1 keer in de week een stuk wandelen met haar, maar toen ze dichterbij huis stond ging ik wel vaker naar haar toe en ook wandelen.

Damn, wat heeft mijn pony het toch slecht.................



ik denk dat een pony wel veel scheelt met een paard,paarden zijn groter en sterker,
en ik denk niet dat de mensen van bokt de mensen met "die andere mening" willen afkraken, maar dat het eerder als goed advies is bedoelt, om een verwend stierlijk vervelend paard te voorkomen.tuurlijk zijn er uitzonderingen, tuurlijk word niet elk paard zo vervelend als ie groot is,maar ik, en menig andere bokkers, hebben dit al te vaak gezien,en geloof me, er is niets ergers als een vies verwend paard....

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 21:22

menig paard 23/7 opp stal?? Scheve mond
ik zie een paard het liefst tot zijn 2,5 op de wei lopen met leeftijdsgenootjes, waar hij zijn rang leert kennen en een karakter opbouwt, en dus geen moederskindje word

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 22:10

al onze paarden lopen nog op de wei...ohh ben ik nu dierenbeul?????

en de plek waar wij onze jonge paarden weiden, daar hebben ze een open inloop stal, een sdchuilhok,meer is het niet,bouwen ze tenminste wat weerstand op!
onze paarden komen genoeg in de hand, ze worden door die man uit de wei gehaald en netjes bekapt, op tijd wormenkuur en zo komen ze meer als genoeg in de hand
iedereen mag zelf weten hoe die zijn jonge paarden laat opgroeien, ik waarschuw alleen voor verwende paarden als je van jaarling af aan het beest vertroeteld.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 23:53

ik denk dat we nu langs elkaar heen l*llen Haha!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 00:20

ook sorry van mijn kant Tong uitsteken
sja zaterdagavond he? dan werken de hersens maar half he? Knipoog

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 12:24

700 kilo frikandellen.... Bloos! das dan een flinke knol (1000 kilo? Tong uitsteken)

maar idd in de bergen groeien de paarden ontzettend !
ik heb veel paarden naar frankrijk zien gaan als gespeende en als 2,5 - 3 -jarige terug zien komen, BONKEN van paarden !daar liepen ze op hectares weide,met allemaal bergen, die paarden waren oersterk als ze weer terug kwamen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Akshay, laran, louise30, xPearl en 80 bezoekers