Wat wel/niet doen met jong paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Dees

Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 17:12

Alle vrije beweging is goed, stapmolen is niet echt geweldig, maar wel nog steeds een stuk beter dan op stal laten staan.
Eigenlijk hoort zo'n dier in mijn visie in een groep op de wei of anders in een grote stal met dagelijks speeltijd in de frisse buitenlucht.... met speelkameraadjes van zijn leeftijd.

Niet doen is poetsen, zadelen, onder de dekens, snoepjes geven, kunstjes leren als voetje geven of erger nog, tegen baasje opspringen. Zorg dat je het dier wel paard laat worden. Ik bracht hem naar een opfokgroep....heb ik met mijn eigen veulen ook gedaan, ook al heb ik een stal beschikbaar achter huis. Een veulen hoort op te groeien met vriendjes van zijn leeftijd, niet met een ouder rijpaard.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Dees

Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 11:04

Met enigszins gekromde tenen zie ik vragen voorbij komen als 'wat is er nu zo slecht aan poetsen' en 'waarom niet mee wandelen, daar wordt ie toch mak van' en 'het is zo traumatisch als ze alles in 1x moeten leren zodra ze 3 zijn'.

Sorry mensen, maar dan hebben sommigen van jullie er weinig tot helemaal niets van begrepen.
Een paard is een paard en geen mens en geen hond en geen kat maar een paard. Je doet het paard geen grotere lol dan het paard te laten zijn.

Waarom? Nou, laat ik het anders zeggen: waarom wil je een paard hebben? De essentie van het paard spreekt je aan, daarom houd je van paarden, daarom wil je ze houden. Welnu, laat je jonge veulen dan ook een paard worden, met alle facetten erop en eraan, inclusief dat laatste stukje wantrouwen tegen de mens, en de vluchtreacties.
Dàt is een paard. En paard zijn leert een jong dier nergens anders dan in een groep met andere paarden. Een groep waarin ook leeftijdsgenootjes zitten, zodat het jonge dier niet alleen leert over hierarchie maar ook over vriendschap en gelijkwaardigheid. DAAROM breng je het dier onder in een opfokgroep, of dat nu bij een particulier achter huis is, of op een professioneel opfokbedrijf. Je brengt het niet naar andere mensen die ervoor zorgen, maar juist naar een paardengroep, alwaar je jonge dier de best denkbare opvoeding krijgt tot 'paard zijn'. Dat mag je een paard gewoon niet ontnemen. Net zoals je een hond de essentie tot hond-zijn niet mag ontnemen, net zoals je de kat een kat moet laten zijn, En net zoals jijzelf ook niet gedwongen in het gareel van een ander zou willen lopen.

Het draait hier om respect, niet om knuffelen. Respect voor de natuur van het andere wezen. Laat het paard in zijn jonge beinvloedbare jaren opgroeien tot waarvoor het is geboren, voedt het niet op als hondje. Dat er paarden zijn die later geen problemen blijken de hebben met een dergelijke opvoeding, is mogelijk. Maar dat is meer ondanks dan dankzij.

en eh...paarden die veel buiten staan in weer en wind zonder deken mag je niet poetsen, hooguit de lange haren even harken. Poetsen beschadigd de natuurlijke vetlaag in de vacht en die hebben ze nodig om de weersomstandigheden aan te kunnen. Dus, niet poetsen.

Een heel jong veulen leer je idd wel het halster kennen, het voetje opgeven, en aan het touw volgen. Maar dat kan je verder rustig laten, hoef je niet meer te oefenen. Als het dier dan een 3 jaar oud is, weet het binnen een kwartier weer wat de bedoeling was, en heb je geen probleem meer ondanks dat je het niet geoefend hebt al die jaren.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 13:18

Stef: Nope, want zouden wij geen paarden houden uit liefhebberij, dan zou ook het paard een bedreigde diersoort zijn.

Dus voor het paardenras is het beter dat mensen wel paarden houden. Voor het paard als individu is het belangrijk dat het wel zoveel mogelijk op het originele paard mag lijken....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 17:07

[naam verwijderd] haar paarden hebben het goed hoor, zit er maar niet over in....
De 2,5 jarige staat in de weide met leeftijdsgenoten. Het rijpaard heeft gezelschap van een toekomstig kinderpony. De kinderpony ben ik bewust aan het afstompen, dus al aan het beleren; een kinderpony moet juist wel zo sloom en mak zijn als een oud paard, vandaar. Is een heel bewuste keuze, waarmee ik het belang van de pony juist dien imo. zou ik het niet doen, zou hij in de salami belanden, een kleine ponyruin heeft eigenlijk alleen kans als kinder-rijpony, vandaar...

Het VEULEN staat in de professionele opfok. Overigens een bedrijf waar de paarden overdag naar buiten worden gebracht, en savonds weer naar binnen. Elke dag worden ze gecontroleerd op ziektes en wondjes, en vrijwel elke dag worden ze individueel geaaid omdat de beheerders ook gewoon liefhebbers zijn. Ze hebben een halster om en worden goed gevoerd. [naam verwijderd] zelfs te goed.... in een groepje van 5 a 6 staan ze in een grote loopstal. Het is wellicht een kostbare manier van opfokken, maar het was wel het beste wat ik kon vinden voor mijn veulen. Ze zal daar blijven tot ze minstens 2,5 jaar oud is.

En waarom ik paarden houd? Nou, iig niet om te knuffelen, dan kocht ik wel een cavia Knipoog

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fiero6, Pova en 99 bezoekers