Wintec dressuurzadel ; ervaringen/advies ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Wintec dressuurzadel ; ervaringen/advies ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-03 14:40

Hoi allemaal,

Mijn 4-jarige merrie is nu een half jaar onder het zadel en we gaan nu ook starten op wedstrijden. Ik zou het fijn vinden om weer met een dressuurzadel te gaan rijden, maar mijn vorige dressuurzadel is meeverkocht met mijn vorige paard. Ik rijd nu op een "zadelmak-maak-zadel" Haha! , een oudere veelzijdigheids.

De verwachting is dat mijn merrie nog wel een aantal centimeters de lucht in gaat schieten. Ze is nu al rond de 1.69 maar lijkt nog aardig door te groeien . Zodoende kwam ik op het idee om eerst eens een 2e hands Wintec (of ander merk kunsttof?) dressuurzadel aan te schaffen en dan over een jaar of 2, als ze min of meer is uitgegroeid en ook meer bespiering heeft, een goed nieuw kwaliteitsdressuurzadel aan te schaffen.

Nou heb ik geen ervaringen met Wintec etc., en mijn vragen aan jullie zijn de volgende:
* Hoe lang blijven ze er netjes uitzien (gaat het materiaal niet snel scheuren o.i.d., omdat het kunsttof is ipv leder??)
* Welk merk/type kunststof dressuurzadel raden jullie mij aan en waarom?

* Enne.. nog toevallig iemand die een goed en netjes kunststof dressuurzadel te koop heeft Schijnheilig Knipoog ? Ik wil wel van te voren passen, dus graag in het noorden des lands.

Ik ben benieuwd naar jullie mening en ervaringen !

Alvast bedankt he OK dan! !!

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 14:57

Heb nu bijna een jaar een wintec dressuurzadel voor m'n haf, en hij ziet er nog steeds prima uit Hij is alleen aan de voorkant in het begin wat beschadigd omdat ik teugels had met rubber aan de binnenkant en m'n nichtje met haar handen heel laag reed. Dus dat beschadigde best wel gauw, maar verder gaan ze imo niet gauw kapot. Heb hem wel al een keer op moeten laten vullen, toen had ik hem een half jaar en dat vondt ik best wel snel.
Welk merk of type ik je aan kan raden zou wintec zijn omdat ik alleen daar ervaring mee heb.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-03 15:19

Bedankt voor de info Lachen !!

Meer mensen met ervaringen ?

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 15:32

Ik heb de Wintec Isabelle Werth (dressuurmodel dus) en ik ben er super tevreden over. Ik heb hem al een jaar of drie, vier denk ik (misschien zelfs al iets langer) en tevoren had ik een gewone Wintec veelzijdigheid. Die is ondertussen al 11 jaar oud en daarvan begint de bovenste laag van de onderkant los te komen waardoor het zadel grijzige vlekken krijgt.
Mijn dressuurzadel ziet er nog als nieuw uit, al moet ik wel zeggen dat ik niet zo'n fanatieke ruiter ben en het dus zeker niet dagelijks gebruikt wordt.
Ik ben heel tevreden over het comfort van het zadel en zit er erg gemakkelijk op en in.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 16:45

Ik heb de 500 gehad... ik heb er ontzettend veel plezier van gehad. Ontzettend fijn zadel, ligt vaak erg goed. In onderhoud heel fijn.

Niets over te klagen.

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 19:25

Ik heb vandaag voor het eerst op mijn nieuwe Isabelle W. gereden, ik moet zeggen dat het wel heel "vast" zit. Veel ervaring heb ik er dus nog niet mee !

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 19:31

Ik heb ook de Isabell Werth.. waanzinnig zadel Haha! Iedereen is verbaast als ze op Fleur stappen dat een Wintec zo fijn zit Lachen

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 23:10

Volgens mij staat er op EA een Wintec dressuurzadel te koop, misschien is dat wat voor je?

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 04:41

Woehoe!! Helemaal te geweldige zadels!! Had een hele oude, maar zat als een poef. Helaas verkocht, heb er nog steeds spijt van...

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 10:56

Ik ben niet zo tevreden overde singelstoten maar verder is het een perfect zadel. Daarbij is de prijs is ook netjes, het zadel is lekker licht dus weinig ballast op de rug en op je arm als je ermee rondloopt Lachen
Gisteren heb ik mijn zadel schoon gemaakt hup een net doekje erover en klaar is Diana Lachen

bren

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 17:14

heb een wintec 2000 vzh,
is 3 jaar oud ziet er nog
uit als nieuw.geen beschadigingen.
echt top zadels je haalt er een
zachte borstel over en schoon is die.

DWSS
Berichten: 667
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 17:21

Ik heb vind wintec zadels op zich wel okee maar het nadeel is dat ze zich helemaal vormen naar de rug van je paard en dat het dus sneller gaat wringen omdat je een paardje hebt dat nog groeit , en ook inderdaad de singelstoten zijn niet zo je van het.
Ik vind het toch een redelijk duur zadel als je bekijkt dat je ook leuke goede zadels kunt kopen voor minder geld , dan heb je wel een b merk maar dat maakt het rijplezier er niet minder om.
Suc6

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 18:16

Diana_Mabel schreef:
Ik ben niet zo tevreden overde singelstoten maar verder is het een perfect zadel. Daarbij is de prijs is ook netjes, het zadel is lekker licht dus weinig ballast op de rug en op je arm als je ermee rondloopt Lachen
Gisteren heb ik mijn zadel schoon gemaakt hup een net doekje erover en klaar is Diana Lachen


Sluit ik mij bij aan, heb heel veel plezier van m'n wintec 500 dressuur, alleen scheuren de singelstoten uit Boos! Laat er ooit nog eens leren onderzetten..

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 19:50

Ja, de singelstoten, daar zouden ze bij wintec wat aan moeten laten doen, want dat is echt niet fijn, vroeg of laat scheuren ze uit. Maar verder vind ik het erg prettige zadels! Een stalgenoot heeft een wintec dressuur, ik weet eerlijk gezegd niet precies welke, maar het zat echt waanzinnig.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 20:11

IK heb een wintec 500 dresuur, prima zadel ligt super op mijn fjord. Ook zijn ze lekekr snel droog na een buitje , dus dat is ook weer mooi meegenomen. ALs je nog vragen hebt PB je maar!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 20:56

Ik had een Wintec Pro Dressuur. Ik heb er leren singelstoten aan laten zetten en ik ben dik tevreden over het zadel. Het zat wat minder stevig dan de Isabell Werth en je zit wat meer op in plaats van in het zadel, maar voor dat geld is het een prima zadel.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 21:35

'k Heb een wintec pro en aan die van mij zitten dus leren stoten (heb hem nieuw gekocht). Is dan ook het enige leer wat er aan mijn zadel te vinden is. Ik heb hem nu al heel wat jaren maar hij ziet er nog prima uit.
Ik zit er heerlijk stevig in en hij ligt ook tiptop op mijn paard. de verwisselbare boom is echt handig. Mijn paard is vorig jaar ziek geweest en flink afgevallen, hup een andere boom erin en ik kon weer rijden!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 23:58

DWSS schreef:
Ik heb vind wintec zadels op zich wel okee maar het nadeel is dat ze zich helemaal vormen naar de rug van je paard en dat het dus sneller gaat wringen omdat je een paardje hebt dat nog groeit , en ook inderdaad de singelstoten zijn niet zo je van het.
Ik vind het toch een redelijk duur zadel als je bekijkt dat je ook leuke goede zadels kunt kopen voor minder geld , dan heb je wel een b merk maar dat maakt het rijplezier er niet minder om.
Suc6


Gaat ieder zadel zich niet wat vormen naar de rug? Verward en een wintec sneller...? neh... dankzij de verwisselbare boom heb je juist meer aan dit zadel als je paard nog groeiende is. het klopt van geen kant wat je zegt maar goed dat is mijn mening.

ik heb de pro dressuur, een 2e handse maar ziet er nog perfect uit. ook aan de singelstoten mankeert helemaal niks. het enige waar mijn zadel last van heeft is dat de naainaad aan de binnenkant van de bladen (kunststof) losgescheurd is is. verder zit het zadel als een huis dankzij de suèdine en je kan je zitbeenknobbels normaal gebruiken.

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 11:30

Ik heb een Wintec 2000 veelzijdig en ben daar zo helemaal weg van dat ik voor mijn endurance paard een Wintec endurancezadel heb gekocht. En ook deze helemaal geweldig. Ik ben een Wintec-fan.
Maar laatst zag ik de zadels van Thorrowgood. ook kunststof. Dat zijn ook mooie dingen en ziet er goed uit. Weet niet wat die doen op lange termijn. Ze zijn er wel in vele uitvoeringen zelf speciaal voor Haflingers.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 13:36

Marije_jiplover schreef:
Ja, de singelstoten, daar zouden ze bij wintec wat aan moeten laten doen, want dat is echt niet fijn, vroeg of laat scheuren ze uit. Maar verder vind ik het erg prettige zadels! Een stalgenoot heeft een wintec dressuur, ik weet eerlijk gezegd niet precies welke, maar het zat echt waanzinnig.

Ik snap niet wat de problemen met de singelstoten zijn.. Ik heb iig gewoon de stoten die deels leer, deels kunststof zijn.. Zou echt niet denken dat die snel scheuren..

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 13:42

Aan Jip zijn wintec zitten kunststofsingelstoten en op de gaatjes waar hij altijd aangesingeld zit, gaat het kunst helemaal doorscheuren en zit je dus met opschuivend 'nepleer' wat over de rest van de band heen gaat schuiven. Inmiddels singelen we rechts aan, zodat de linkerkant gewoon op een plekje kan blijven zitten, maar nu begint de rechterkant ook al slijtage te vertonen.
Dat probleem heb je niet, wanneer er leren singelstoten aan zouden zitten.
Op verschillende manege-pony's liggen ook wintecs en die hebben allemaal hetzelfde probleem.
Eerdaags zullen er aan Jip zijn zadel ook wel leren stoten zitten, dat is toch practischer.

pmarena

Berichten: 48097
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 13:55

Marije :
Als dat nog dezelfde bruin-zwarte Wintecs van dik 10 jaar geleden zijn ,
dan zijn dat die met de oude plasticerige singelstoten.

Die zijn idd erg slecht en scheuren gewoonweg door op de plaatsen waar steeds aangesingeld wordt.

Bij de nieuwe Wintecs , 500 , Pro , Werth enzo zijn de singelstoten meer leer-achtig en robuuster. Deze zijn van veel duurzamere en betere kwaliteit.

Ook zijn nieuwe Wintecs wel met leren singelstoten verkrijgbaar.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 14:00

Nee, wij hebben een aantal wintecs 500 (en 1 250, geloof ik) liggen, variërend van 1, 2 en 3 jaar oud, geloof ik. En die vertonen ook duidelijk slijtage.
Jip heeft een wintec 2000 van 6 jaar oud en de stoten hebben het heel lang gehouden, maar in een paar maand tijd zijn ze echt heel slecht geworden.
Die heel oude wintecs (die er al waren toen ik er kwam rijden, 12 jaar geleden) zijn inmiddels al (een tijdje) afgeschreven.

pmarena

Berichten: 48097
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 14:09

Aha Lachen .

Waren overigens erg fijn die oude Wintecs die toen kwamen toen Devon was verkocht Lachen .
Eerlijk gezegd vond ik deze VEEL beter zitten dan de huidige VZ-zadels van Wintec ....

De nieuwe stoten zijn wel duidelijk beter , dat merken jullie ook wel neem ik aan ?

Ik snap ook niet waarom ze daar niet rap iets aan veranderen bij Wintec , want dat is dus echt HET zwakke punt van hun zadels Scheve mond

Ik weet eigenlijk niet wat Thorowgood voor stoten heeft Lachen .

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 14:17

pmarena schreef:

Ik weet eigenlijk niet wat Thorowgood voor stoten heeft Lachen .

2 soorten, Nylon of dik plastic. Beide niet echt super..

Bovendien vind ik de bekleding van de zadels echt heel naar.. zo syntetisch. En het grote voordeel van Wintec, de verstelbare boom, hebben ze ook al niet Scheve mond