slechte ogen of toch een beetje dom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

slechte ogen of toch een beetje dom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-03 20:01

Het is me aan Sharif al een aantal keer opgevallen dat ie niet zo intelligent is Haha! (valt wel mee).
Afgelopen zomer hebben we hem een aantal keer losgegooit in de bak en hij loopt gewoon lijnrecht tegen het hek aan, op zo'n moment denk je "ach, sukkel".
Maar ik ben er eens over gaan nadenken en hij loopt ook altijd recht op bomen af, je moet hem echt op het laatste moment wegtrekken en vanmiddag is ie vol tegen een lantaarnpaal aan gelopen.
Ik begin nu toch wel een beetje te twijfelen of het zijn ogen niet zijn.
Is dat te controleren??
Is het nu tijd om aan de bel te trekken (voor ie straks met een gat in zijn hoofd staat).
Toen ik vanmorgen de staldeur had dichtgedaan (normaal blijft ie open na het voeren maar het was zo slecht weer) liep ie er ook vol tegenaan, volgens mij zag ie die deur echt niet...*zucht*

Maar goed, is dit door een dierenarts te controleren?

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 20:06

De DA doet met een medische keuring ook de ogen controleren. Die van ons deed dat door een keer met je vinger heel snel richting zijn oog te gaan (niet erin dus Haha!). Als je dat goed vanaf de zijkant doet, kan hij het ook niet met het andere oog aan zien komen. Wanneer het paard niet knippert, dan zal hij het niet gezien hebben.

Verder weet ik niet hoe DA het kunnen controleren. Maar dit kun je zelf ook even snel proberen.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 20:09

Ik zou de DA even laten kijken.
Het is nl niet normaal dat een paard dit meerdere keren doet.
Het kan wel eens gebeuren natuurlijk. Maar van nature uit doen ze dit niet.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 20:11

Ik zou het even laten controleren. Er zijn wel testjes(oa snel met je hand nr z'n oog, kijken of hij knipperd/terug deinst).

Tamaartje zag het ook allemaal niet zo goed. Die heeft geprobeerd door door gangen van 30 cm te gaan, is een keer dwars door een plank heen gelopen(hadden we vast getimmerd bij wijze van stalmuur aan het einde van het gangpad) en ging (als er beginners op haar reden) vol op d'r mik over balkjes.

Springen kon ze overigens wel met iemand er op die al kon springen, als jij vertelde waneer ze moest sprong ze ook netjes. Standaard sprong ze zo'n 40 cm(ook als de balk lager was). Als jij extra aanmoedigde ging ze hoger.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-03 20:18

het probleem is dus dat ik het gevoel heb dat het alleen maar erger wordt met ergens tegenaan lopen.
Ik hoop op nog wat meer reacties, eventueel kan ik dan strakjes nog even bellen (ze hebben nu spreekuur)

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 20:26

ik zou als ik jouw was toch de DA bellen, hoe dom het paard ook kan zijn. Geen enkele is zo dom om zichzelf pijn te doen

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-03 20:53

en waarschijnlijk al helemaal niet om 2x achter elkaar zijn kop te stoten

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-03 21:03

Naja heb dus net gebeld, dierenarts moest enorm lachen.
Maar ze kan het wel controleren en we gaan woensdag heen met hem...

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 21:11

je kunt een eenvoudig testje doen. Je pakt een wortel of een boterham en je gaat naast hem staan ter hoogte van zijn buik. Daar houd je het lekkers vast. Als hij het kan zien dan pakt hij het gewoon uit je hand als hij niet kan zien dan kan hij het dus niet vinden. Zo kwam ik er bij mijn pony achter, hij is blind aan 1 oog. Ook sluip ik wel eens naar hem toe en dan ga ik op een paar meter afstand staan en wuif met mijn arm, maar hij ziet echt helemaal niets links.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 21:28

Cookies: volgens mij ruiken ze dat feilloos. Het lijkt me het beste om de veearts gewoon even goed te laten kijken, want normaal is het niet.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-03 21:41

Volgens mij ook, volgens mij ruikt ie wortels ook op kilometers afstand. Ik heb er nu toch even goed over nagedacht, maar bijvoorbeeld stoepjes opstappen is hij ook geen held in, vroeger ging ie eerst op zijn smoel (echt op zijn bek dus over de stoeprand) en dan stapte hij omhoog, maar nu doet ie dat weer wel gewoon.
Aan de ene kant heb ik het gevoel dat er niks mis is, maar hij gaat toch niet voor zijn lol tegen een paal lopen?

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 22:00

Ik moest in het begin ook even lachen om hoe je de situatie verteld Bloos nee, het lijkt me niet normaal als een paard tegen een paal loopt, ik heb 2 jaar lang een paard gereden die dezelfde symptomen had, ook tegen bomen lopen, belachelijk hoog over hindernissen springen (wat hij eigenlijk niet durfde) stoepranden, struikelen... Maar hierkomt het, het was een ENORM schrikachtig paard dus hij droeg een kap waardoor hij alleen langs zijn neus naar voren kon kijken, maak maar eens 2 vuisten met een gaatje van 1 centimeter, hou het voor je ogen en je ziet wat mijn rijpaardje ziet met die kap op.... zorg ervoor dat je je duimen tegen je wijsvingens houdt, dat moet dan de neus van het paard vorstellen, en bedenk daarbij dat de pupillen aan de zijkant van het hoofd zitten en niet aan de voorkant, zo'n paard kan geen ene fl*kker zien, het naar voren kijken wordt ook bemoeilijkt, misschien wel vermoeiend, en dat hij daardoor dit soort dingen doet, ja, ik zou het zeker laten controleren, want het is vervelend voor zo'n paardje als die steeds overal tegenaan loopt...

Laat je ons weten hoe het afloopt?
Groetjes en succes

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 01:50

Zou het te maken kunnen hebben met al zijn ziek zijn? Ook al lijkt het nu beter met hem te gaan, misschien heeft dat ziek zijn, of de medicijnen toch iets bij hem aangetast. Misschien zijn oogzenuw bv. Vooral omdat je zegt dat je het idee hebt dat het erger wordt. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat hij zo slecht oplet dat hij tegen dit soort dingen aanloopt. Dat kan een keer gebeuren, maar vaker??? Heel veel succes en sterkte met je pony's!!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-03 08:50

hij gaat nu super qua ziek zijn (eigenlijk is ie beter).
Ik heb gisteravond even naar het schrikreflex gekeken (in een keer snel naar zijn oog met een vinger) en hij reageerde dus gewoon bijna niet. De ene keer wel en de andere keer niet zeg maar.
hmmz ben wel blij dat ik woensdag al terecht kan

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:30

Spannend voor je en ik hoop dat het minder erg is dan het lijkt! Nogmaals succes, ik duim voor je morgen!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 12:13

als het dus wel zo zou zijn zouden wel veel dingetjes op hun plaats vallen. Ik heb het idee dat hij met 1 oog minder ziet.
Naja jullie horen het vanmiddag wel.

binky

Berichten: 2057
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 14:53

En de rekening loopt op.................................arme Renee

Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 15:07

binky schreef:
En de rekening loopt op.................................arme Renee


liever dat dan een paard met een gat in zn hoofd omdat die een boom niet zag staan

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 17:24

en bovendien is de rekening niet voor mij maar voor de eigenaar, maar Binky heeft wel gelijk hoor, er loopt een fikse rekening van mij daar.

Maar goed ik ben dus geweest en volgens de dierenarts zijn zijn ogen volkomen normaal, we gaan er dus maar vanuit dat ie gewoon vreselijk dom is.
Nee ff eerlijk, ik snap er niks van, waarom loopt ie in vredesnaam tegen een paal aan als ie het gewoon ziet...

Imoontje
Berichten: 312
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 17:30

Daar kan ik me nou niks van voorstellen! Als het zijn ogen niet zijn, kan het dan niet iets anders zijn? Sorry hoor, wil me er niet mee bemoeien maar afgezien van het komische gedeelte (moest er ook wel om lachen) zou ik me toch ook een beetje zorgen maken...

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 17:50

Wij hadden een pony op stal die in het donker kippig was dus als wij een nachtrit maakte liep tie dus ook gewoon tegen een boom aan daar kon je echt niet op vetrouwen!!

ik denk wat Lunatje vertelde misschien iets in zit ik weet niet of je dat gelezen hebt??
en misschien is tie gewoon 'lomp' hahaha sorry maar het kan..??!!

binky

Berichten: 2057
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 19:52

volgens mij ontwijkt een paard instinctief een lantaarnpaal,dus tja als hij dan niet blind is is hij echt dom!Maar daardoor is het ook wel juist weer een scheet van een hengstje!

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 21:56

arwenlune: ik ben er op deze manier achter gekomen dat hij blind was. de ene kant op kon hij prima het brood pakken en de andere kant moest ik echt met het brood tegen zijn neus aantikken want hij hapte in de lucht. Tuurlijk ruikt hij dat ik wat heb en hij weet het ook want ik heb die rekoefeningen een aantal weken moeten doen. Maar hij kon niet precies zien waar het brood was.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:00

ik vind het ook vreemd eerlijk gezegd.
Geen een paard is zo dom dat ie ergens tegenaan loopt. Kan ooit eens gebeuren (lees 1x).
Kijk zo`n stoeprand, dat kan ie meerder keren doen, net zoals paarden ooit een week nodig hebben om te wennen aan dat kleine opstapje in de stal. Maar jouw verhaal....beetje raar.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 08:27

ik moet eerlijk zeggen dat het mij ook helemaal niet lekker zit hoor.
Aan de ene kant lijkt het me zo vreselijk onwerkelijk dat hij zomaar tegen een paal op loopt, ook bij haar reageerde hij niet op het schrikreflex (snel met je vinger naar het oog toe), maar dat is volgens haar een kwestie van vertrouwen, zij kan dat met haar paarden ook. Katinka vertrouwd mij ook heel erg, maar echt wel dat ze met haar ogen knipperd als ik er snel op af kom.
Ik zal hem in ieder geval goed in de gaten houden en als ik het echt niet vertrouw laat ik wel een ander komen voor een second opinion.