merrie wordt steeds chagerijniger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

merrie wordt steeds chagerijniger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-03 21:00

Ik heb mijn paard nu 2 jaar en toen ik haar kocht was ze al best zuur met borstelen ed. De laatste tijd wordt dat steeds erger en ik weet niet goed wat ik ermee aan moet.
Met rijden gaat het best goed, met longeren loopt ze lekker ontspannen, ze glimt mooi, eet goed, en loopt niet kreupel of zo. Iets lichamelijks lijkt mij dus zeer onwaarschijnlijk.
Wat ze doet is dus: bijten als ik voor haar langs loop, vooral met borstelen, maar ook als ik in haar manen kroel wat ze eerst wel fijn vond wil ze alleen maar bijten. Met borstelen was ze altijd al gevoelig bij haar achterhand, maar nu blijft ze trappen, alleen als ik heel hard terug trap houd ze wel even op.
Het personeel was het ook opgevallen dat ze steeds chagerijniger wordt.
Waar zou het aan kunnen liggen, en wat kan ik er het beste aan doen? Ik wil niet steeds slaan en trappen om haar te straffen, negeren werkt ook niet echt.
Ze is waarschijnlijk "schijnzwanger"geweest misschien dat het aan haar hormonen ligt.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 21:37

Als ik jouw verhaaltje zo lees dan is ook mijn eerste ingeving.. hormonen.
Misschien kun je eens proberen een tijdje 'moody mare' te geven? Je kunt het bestellen bij de paardendrogist.
Wie weet helpt het.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 21:57

wat jouw paard heeft is iets wat mijn merrie nu ook precies heeft.
met poetsen best zeur,als ik voor onder haar door loopt liefst willen happen.
met shabrak/zadel/deken opleggen zuur doen.
als ik de stal inkom zuur doen enz.

maar ook zoals jij schrijft,ze glanst mooi,ze eet goed,ze loopt goed enz.

ik begon wel te merken dat ze dat vooral bij haar nek doet,en bij haar schoft,ik denk dus dat mijn paard iets niet goed heeft in de rug,omdat ze met borstelen op de nek erg zuur is,en met zadel en deken,wat allemaal bij haar schoft/nek komt.

ik laat dus nu een kraker komen,en die haar rug nakijken enzo,ben benieuwd of het dan over is.

Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-03 15:29

Ik denk ook dat het haar hormonen zijn. Ze reageert wel zuur met borstelen bij haar rug, in het lende gebied, maar ook vooral bij haar kiezen en buik. In de buik zit natuurlijk de baarmoeder ed, waar ze waarschijnlijk last van heeft. Ik zat er al over te denken om iets homeopathisch te gebruiken. ik denk dat ik het nog even aankijk.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 19:25

Herkenbaar...
Mijn merrie wordt ook steeds 'zuurder' vooral naar andere paarden, ze kunnen nog niet langs komen of haar oren gaan al plat en haar tanden bloot... Heel vervelend!
In de omgang was het een periode ook heel erg, ik kon niks goed doen aan haar lijf, overal reageerde ze boos op. Nu doe ik alles heel voorzichtig en rustig en gaat dat al een stukje beter gelukkig. Maar ja, die andere paarden... daar weet ik ook niks op.

Ik sta ook open voor tips!