Hoe reageren bij schrikkerig paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Hoe reageren bij schrikkerig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-03 18:56

Mijn paardje schrikt vrij vlug. Een héél vervelende situatie, zeker omdat ik er al 3x ben afgedonderd op 3 weken tijd. Huilen
Nu elke keer als ik merk dat hij iets ziet roep ik : hé!
Nu, is dat een goeie reactie (hij reageert hier wel op ) of moet ik dit gedrag negeren. Verward
Ik heb het gevoel dat hij mij uitprobeert en dat hij gewoon iets ZOEKT om van te schrikken.HOE LOS IK DIT OP EEN PAARDVRIENDELIJKE MANIER OP?????


carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-03 00:18

Bedankt Josien.
Doet wel een beetje pijn te bedenken dat hij zich niet veilig voelt bij mij.
Ik ga zeker jouw methode proberen.
Mij lijkt het wel een beetje dat hij mij uitprobeert.
Ik heb hem nl. nog maar een maand. Toen mijn lesgeefster even overnam van mij probeerde hij ook even maar met haar ervaring stopte hij na een tweede keer en stapt hij gewoon langs die "enge" hoek.


carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-03 22:34

Wat ik toch eigenaardig vind bij mijn paard is dat hij bv. voor een plastiek zak helemaal niet bang is, hij steekt zijn kop er zelfs in om te kijken of er nog een broodkruimel in zit!
Laatst op straat (aan de hand weliswaar) gaf hij geen kik voor een ronkende moto!
Gisteren rende hij ineens zijn stal uit voor.... ja ik weet niet wat.
Ik zou doodgraag met hem buiten gaan wandelen, maar het vertrouwen is er niet en ik wil geen risico's nemen.
Ik hoop echt dat dat komt!!

carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-03 22:45

Nadat hij me er 3 x heeft afgekieperd op 3 weken tijd, voel ik me inderdaad terug onzeker, en dat voelt hij natuurlijk!
Als ik grondwerk met hem doe krijg zo goed als alles van hem gedaan, maar in het zadel voelt hij zich de sterke en daar moet IK overheen zien te komen. Terug wat zekerder worden, maar hoe? Huilen

carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-03 08:27

pmarena schreef:
Door veel te rijden en steeds weer te ervaren dat er niks aan de hand is Lachen .

En dat bereik je door zelf de leiding te nemen , zekerheid en leiderschap uit te stralen naar je paard.

Probeer je "angst" om te zetten in strijdlust/boosheid.

Dus van bvb. "ow als hij nu maar niet gaat bokken...."
naar "DURF eens te bokken Boos! "

Straal leiderschap en zelfverzekerdheid uit , en stap op je paard om echt die fijne rit te maken die je in gedachten hebt.

Bereid je voor op dat enge wat hij kan gaan doen , en bedenk hoe je dat af gaat straffen of kunt voorkomen. Dan ben je er mentaal helemaal op voorbereid en stap je er in d ejuiste gemoedstoestand op : "kom nu maar op met die bok Extreme duivel " . En omdat je dan zelfzekerdheid en leiderschap uitstraalt zet je je paard aan het werk en zal die bok of whatever waarschijnlijk geeneens volgen Lachen .

Bedenk een plan wat je uit gaat voeren als je paard weer over de schreef gaat en werk dat uit in je hoofd.
Dan ga je je er zelfs naar uit kijken om het uit te kunnen voeren ,
veel actievere houding dan afwachten tot dat enge gebeurd...of niet.

Zelf de leiding nemen en niet hopen op een fijne rit ,
maar MAAK gewoon die fijne rit Lachen .

Ik moet me inderdaad terug gaan herpakken!!
Ik moet hem misschien meer als paard gaan bekijken.
Ik zie hem ontzettend graag en ik verlang mijn liefde voor hem in dezelfde hoeveelheid terug zodat het me letterlijk en figuurlijk pijn doet als hij weer eens een kuur krijgt.
Nu lijkt het wel of ik een heel moeilijk paard heb, maar dat is helemaal niet zo hoor. Eigenlijk is hij enorm lief en zacht en een echte knuffelbeer, maar eentje met karakter . en eigenlijk moet het ook zo hé.

carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-03 13:10

Bedankt Sisleone, Dat doet deugt om een gelijkaardig verhaal te horen.
Alleen rij ik niet M2-Z!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cappi, Paardengek81, XXleonieXX en 134 bezoekers