Help, help, help, help, help, onderwerploos.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Help, help, help, help, help, onderwerploos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 23:21

Mijn vader wil graag weten wat voor kosten er nou is van een paard.
Hij bedoelt niet de stalling, niet de pony zelf en niet de toebehoren zoals een zadel. Maar wel bijv. voer, hooi, stro, DA, en andere dingen. Ook willen we de gemiddelde prijs ongeveer weten. Liefst alles / zo veel mogelijk per maand, maar dat moet niet persé. Wat wij al weten wat je moet betalen (de kosten weten wij niet, wie weet dat wel?):
- hoefsmid bekappen
- hoefsmid beslaan
- dierenarts
- voer
- hooi
- stro
- ???

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 23:22

er zijn al zoooooooooooooooooooooooooooo veel topics hierover geweest, dus even zoeken met zoekfunctie!

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 23:30

Ik krijg dan niets te zien, werkt een beetje raar bij mij. Scheve mond Maar willen jullie dit a.u.b. nog even zeggen?

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 23:36

Hoefsmid bekappen 25 euro
Beslaan doe ik niet, maar dat kost geloof ik 65 euro (dat is inclusief bekappen dan) en dan 1x per 2 maanden...

Bix is tussen de 8 á 14 euro per 20/25 kilo (ligt eraan wat voor merk en soort bix je neemt) en hoeveel je voert is weer afhankelijk van de grote van je paard/pony, of het een sober dier is of niet en wat voor arbeid je van het dier vraagt.

Hooi en stro weet ik echt niet...meestal is dat wel bij een stalling inbegrepen namelijk...

Oja de dierenartskosten als je geluk hebt alleen de jaarlijkse inenting van zo'n 30 euro (incl voorrijkosten)

Vergeet trouwens ontwormen niet om de 6 á 8 weken zo'n 13,50 per spuit.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 19-11-03 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 23:39

ik heb een shetje..
betaal zak voer ongeveer 7 euro (25 kilo)
baal hooi 2.50
dierenarts spuitje 20 euro..(voorij kosten deel ik met wei eigenaar)
bekappen 20 euro ongeveer..
beslaan is rond de 70 euro..maar die zijn dus geen maandelijkse kosten..
maar je moet altijd geld hebben voor als er iets met je pony gebeurd en dus de dierenarts moet laten komen...
en natuurlijk de vaste kosten van stalling..

Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 23:41

Relliej schreef:
- hoefsmid bekappen

geen idee, laat mn paar altijd beslaan

- hoefsmid beslaan
€ 80,- (komt elke 6 weken)
- dierenarts
iniedergeval al +-€ 37,- voorrijdkosten en dan nog eventuele medicijnen
- voer
zak, 25 kg, € 8-10, ligt eraan welk soort. +-2/3 zakken per maand, afhankelijk van paard/pony, rijden --> recreatief wedstrijden
- hooi/ stro
3,50 per pak geloof ik, kan ook meer zijn, hoef ik nooit te regelen gelukkig Haha!


zoiets Lachen

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 23:42

Hoefsmid: 85 euro (beslaan en bekappen) ongeveer 1x per 12 weken
Voer: Pavo Condition X + Pavo Melange = +/- 25 euro ( met die 2 zakken doe ik ongeveer 6 weken (als ze op stal staan)
Hooi en stro weet ik ook niet want dat zit bij mij ook bij de stalling inbegrepen
Dierenarts heb ik eigenlijk nooit nodig alleen 1x per jaar enten, en daarvaan weet ik niet wat het kost

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 23:58

Ga voor voerprijzen eens informeren bij de molen in Vlaardingen. Daar verkopen ze ook hooi en stro geloof ik.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 00:08

Ik betaal voor hooi en stro 1,50 direct van het land(zelf van het land halen) of 2 euro uit de schuur(ook zelf halen).

Hoefsmid is ongeveer 40 euro per maand(beslaan) of 15 euro per maand(bekappen)

Veearts en hooi/stro staat hierboven al aardig volledig

Komt er nog een wormenspuit bij(ongeveer 6 keer per jaar) is uit mijn hoofd een euro of 7 per maand Hangt van het merk af en ik weet de prijzen niet uit mijn hoofd (staan wel op de divoza-site)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 00:11

Hooi en stro bij een boer kopen, dat is veeeeeel goedkoper dan bij een groothandel.
Ik koop bij ons op stal eens in de zoveel tijd een baal hooi voor de cavia's, kost me 2.20 per baal

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 00:20

Dankjewel allemaal!! Haha! OK dan! Stef wat is dan het verschil qua prijs? Zijn er niet meer kosten dan wat ik allemaal genoemd heb?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 01:51

heb de pony's thuis staan:
Hooi: 1.25 euro per baal (wel 100 baal ineens en zelf ophalen)
Stro: geen idee, heb maar een paar baal nodig per jaar (als er een veulentje is)
Plof (zaagsel/strooisel): 7.75 per baal
brok: 19.95 euro per 3 zakken, hoe lang er mee voer ligt aan: tijd van het jaar, dracht, werk etc.
DA en hoefsmid: al gezegd (weet niet hoeveel)
lidmaatschap stamboek: zal ik even na moeten kijken.
lidmaatschap ponyclub: 43 euro per 3 maand
halster hir, touw daar, dan sjabrak versleten, zweep spoorloos (geleend???) oefenparcoursje, gastinstructie, rijbroek te klein/versleten. Onderhoud trailer, ander bit, nieuwe teugels, omheining, onderhoud bak, onderhoud stal en weide, nieuwe waterpomp (heb zo'n zwengelding op de weide voor de zomerdag, en is uitermate geschikt om tegen te schuren) nieuwe voerbak, deken gescheurd, singel te kort (voer te veel...) extra hoofdstel, cap laten vallen (nog beter met de auto erover gereden.. vraag niet hoe), longeerlijn kapot (schijnbaar zijn honden sterker dan paarden, of de paardjes beter opgevoed), en dan nog andere ditjes en datjes (elastiekjes, snoepjes, bandages die je bijna nooit gebruikt maar wel heel leuk zijn): wedstrijdtenu (gelukkig is schoonmama creatief) vervoer, chippen (of DNA), paspoort, benzine...
Ruiterbewijs, diploma's, keuringen...

Ik denk dat ik maar cavia's of kanaries ga fokken/kweken en houden, ze hinniken niet maar zijn ook goedkoper...

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 22:18

Aha, bedankt!! OK dan!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 01:19

nog vergeten:
Onderhoud harnachement.leerverzorgingsprodukten
Zadelmaker, als er eens een stikseltje los zit....
Borstels, borstelbak.(pas geleden de derde bak aangeschaft, 1 laten vallen, 1 is een veulen op gaan staan)
En vergeet niet, tenminste bij ons: extra werk wat verricht dient te worden op de ponyclub en extra uitgaves als dochter les heeft (consumpties: koffie/thee en dan wil dochtertje na de les ook wel een glasje drinken)

Ik heb ze dus thuis staan:
Voerton(nen)
bezem, mestvork, hooivork, bemesting van het land
Antimuizenvoer en bakken en muizevallen.
Ophangset voor zadel en hoofdstel, deken, enz.
en vooral veel tijd:
voeren, naar buiten, uitmesten, opstrooien, naar binnen, borstelen, opzadelen, weer mestruimen, afzadelen, vegen, deken erop/deken eraf, voerbakken schoonmaken, water geven, wateremmers schoonmaken, voer halen, halstermak maken, wandelen met het jonge grut, wandelen met de andere pony's, omheining controleren/repareren, drollen uit de bak, enz....


Je kunt het zo duur en zo goedkoop maken als je zelf wilt.
Goed onderhoud voorkomt al grote investeringen aan nieuw harnachement.

Hoofdstelhanger kan je ook zelf maken (zo'n blikje waar vis in heef tgezeten (half soepblikje) beschilderen en met een flinke spijker/schroef aan de muurbevestigen) wel de bodem naar voren ivm snijwonden.
dekenrek idem, koperpijp, gaatjes erin ketting eraan en klaar
zadelsteun aan trailer of stal: afvoerpijp, bochtje en 2 bevestigingsbeugels.
zwepenhouder: regenpijp en bevestigingsbeugel, pijp op de grond zetten aan de muur bevestigen en je zet er zo je zweep in.
Lange schroef of spijker in de muur, en je hangt netjes halstertouwen en longeerlijnen weg.
enz.
Wees zelf creatief.....