Geen strijklappen, paard moet aantikken afleren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25315
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Geen strijklappen, paard moet aantikken afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 21:52

Wat vinden jullie van deze stelling? Een paard bij ons op stal tikt zichzelf aan met de achterbenen. Er zitten echt korsten op de kogels, die af en toe dus echt openschuren. Ik had dat gezien en vroeg dus waarom ze dan geen strijklappen gebruikte, want dat paard had het al heel lang zij ze (al voordat zij haar kocht). Zij antwoordde dat de manege-eigenaar had geadviseerd om geen strijlappen om te doen, want doordat ze zichzelf nu steeds zeer doet, zou ze anders gaan lopen en zich niet meer stuk lopen. Verward
Vooral omdat het een al niet zo heel jonge merrie is, die het probleem kennelijk al voordat ze haar kocht had (ze heeft de merrie nu ruim 2 jaar) vind ik dat persoonlijk een rare manier van doen, je kunt zo'n oudere merrie toch niet echt meer opnieuw leren lopen?
Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn. Het betreft hier een paard dat voornamelijk recreatief gereden wordt, 1x per week in de springles (ca 60 cm) en ze wordt licht dressuurmatig gereden (B/L1 niveau, onderling).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:55

Bij paarden die zich heel licht aantikken is het me ook wel eens wijsgemaakt. Toch heb ik daar nooit gehoor aan gegeven.
Zeker bij een ouder paard wat echt korsten heeft vind ik het dierenkwelling wat gemakkelijk verholpen kan worden door ff een strijklapje om te doen.
Kleine moeite groot plezier.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:26

onzin
het aantikken bij jonge paarden wil nog wel eens overgaan, maar dan spreek je over een evenwichts/balans kwestie
een ouder paard wat zichzelf aantikt zal daar niet meer vanaf komen
dan is het vaak een beenstandprobleem, de benen staan gewoon niet 100 % recht
of een ander bouwtechnisch probleem en zij zal dit waarschijnlijk altijd blijven doen
oftwel onzinnige kwelling van een paard, het beestje kan er niets aan doen, strijklappen om , probleem opgelost

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:27

Ik vind het behoorlijk lompe stelling.
Een paard zichzelf maar laten pijnigen, daar leert ie van! Kijk als het nog erg jong is en nog niet bereden wordt, zou ik het wel doen, dan kan hij er mischien nog iets van leren, maar nit een paard dat al ouder is en volop in gebruik is zal maar zeggen. Vind het echt behoorlijk sneu voor 'zo'n paardje, ene ouder paardje zal zijn manier van lopen echt niet makkelijk kunnen veranderen.
En het heeft toch ook op een of andere manier met de stand van de benen te maken, daar kan je toch ok niet van verlangen dat het verholpen kan worden?

Vind het echt zielig voor het paardje, wat is dat nu voor moeite die strijklappen te gesbruiken?!

Marije_jiplover

Berichten: 25315
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 22:28

Ja, precies, dat was wat ik ook dacht. Maar goed, de eigenaresse luistert naar de baas. Bovendien was het volgens haar nu erger omdat de ijzers erg ver naar buiten waren gelegd, dus als ze weer bij de smid geweest zou zijn, zou het wel minder worden. Maar dan zou ik dus juist voor zo lang als die ijzers niet goed liggen iig strijklappen omdoen. Maar goed, het is mijn paard niet, ik was alleen benieuwd of jullie je in de mening van de staleigenaar konden vinden.

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:31

Nou het lijkt me niet echt de ideale oplossing, je paard zonder strijklapjes rijden. Als het paard iedere keer de wonden opentrapt, dan komt er ook vuil in enzo. Zo'n strijklap kost niet veel en je spaart er de koten van je paard mee (wat wil je nog meer). Je doet zelf toch ook niet expres kleinere schoenen aan omdat je hoopt dat je tenen vanzelf kleiner worden Verward ?

Verder ben ik het eens met draumpje.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:58

tja hoe help je een paard aan gort bij een jong beestje kan het over gaan maar bij een wat ouder paard is het vaak de stand van de benen en dan helaas maar waar of een ring om of strijklappen...

pmarena

Berichten: 48086
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 23:13

Tja , dat je zoiets nu een tijdje aankijkt in de hoop dat het paard er zelf iets aan doet , dat kan ik me wel voorstellen Lachen .

Maar bij een al lang bereden paard dat bovendien dit probleem al lang heeft en waarbij de openspringende korsten erop staan , denk ik toch dat je het lang genoeg aangekeken hebt Lachen .

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 00:11

Een goede smid kan ook heel wat doen. Is de stand wel goed, is hij goed bekapt, liggen de ijzers er goed onder??????
Onze fries hebben we nu 7 jaar. Hij haalde vroeger ook zijn kogels open. We wonen hier nu 6 jaar en we hebben nu 6 jaar dezelfde smid en hij strijkt amper meer. Toch heeft hij strijklappen om. Hij strijkt alleen als hij er achter niet goed bij is. Je hoort het gewoon.

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 01:30

Strijken=bouwfout. Bij jonge paarden soms nog wel te beinvloeden, maar stel je ook daar niet te veel van voor. Bij oudere paarden kan de smid nog wel wat invloed hebben, maar dat is in het algemeen niet meer dat wat gepeuter in de marge.
Dergelijke paarden kunnen beter met een strijkring gereden worden. Meestal is dat voldoende, ik ben geen voorstander van strijklappen, hoewel je er soms helaas niet omheen kan.
Ik vindt dit grenzen aan dierenmishandeling, misschien helpt dreigen met aangifte doen?

Marije_jiplover

Berichten: 25315
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 08:47

Ik wil het helemaal niet zo hoog op gaan spelen, ik was vooral benieuwd wat jullie van de redenering vonden. Het is nlo wel waar, dat ze er normaal minder last van heeft dan nu, en nu liggen haar ijzers achter dus iets wijder. Dus normaal heeft het paard geen bloederige korsten, maar wel een wat geïrriteerde huid met droge korsten.
Als ik haar weer zie, zal ik het er nog eens met haar over hebben.
In elk geval bedankt voor jullie reacties, ik ben toch nog niet helemaal gek, dat blijkt dus maar weer.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 11:11

Mocht je dit nog lezen: ik denk dat je de eigenaresse er ook op kan wijzen dan korstjes, zeker als ze zo laag zitten, een grotere kans geven op einschuss. En dan is ze nog veel verder van huis.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 14:06

Die "tip" kreeg ik dus ook bij Par.
Vooral zonder beschermertjes hobbelen, ze pastte zichzelf vanzelf wel aan.

Nou heb een hele tijd geleden ook iemand gezien die haar paard wel even zou leren lopen.
Na een paar maanden was het zo erg dat het beest kreupel was......natuurlijk ging het wel over en had ze ervan geleerd.
Maar dat het dan zo ver moet komen zeg.


Ben wel blij dat ik supereigenwijs ben en het is natuurlijk vooral MIJN pony, dus ze heeft gewoon beschermertjes om.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 15:26

Missty van Yvon doet dit dus ook heel erg Marije en die rijd gewoon met beschermers dat zou ik dus ook doen als Mango dit deed.
Missty is 9 jaar geloof ik en die leert dit dus ook niet af en ik snap ook niet dat je ermee door rijde van van die wondjes had Missty dus bloedvergiftiging gekregen dus ik vind het een beetje onbehouwen hoor om zonder te rijden.

waarom altijd moeilijk als het ook makkelijk kan en Bert vergist zih ook vaak genoeg dus ik zou niet eens naar hem luisteren.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 17:22

ikke schreef:
Strijken=bouwfout. Bij jonge paarden soms nog wel te beinvloeden, maar stel je ook daar niet te veel van voor. Bij oudere paarden kan de smid nog wel wat invloed hebben, maar dat is in het algemeen niet meer dat wat gepeuter in de marge.
Dergelijke paarden kunnen beter met een strijkring gereden worden. Meestal is dat voldoende, ik ben geen voorstander van strijklappen, hoewel je er soms helaas niet omheen kan.
Ik vindt dit grenzen aan dierenmishandeling, misschien helpt dreigen met aangifte doen?



Strijken hoeft geen bouwfout te zijn. Het kan ook heel goed aan de smid liggen. Dat hebben wij met onze fries gehad. Hij strijkt nu af en toe, maar de strijklappen houdt hij om.

Cowgirl

Berichten: 23741
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 17:40

Dat mensen gewoon niet op hun eigen mening afgaan Verward

Het kan een bouwfout zijn maar ook een rijtechnisch probleem, maar om daar nou het paard de dupe van te laten worden .

het wondje wordt immers elke dag open getikt, wordt groter en heeft meer kans op infectie.

Dat ik ontdekte dat Danno strijkte tijdens het beleren voor de wagen heb ik gelijk mijn pijpekousen meegenomen(jaja paste perfect aan de achterbenen Tong uitsteken ).

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 18:06

Ik vind het ook echt belachelijk. Jonge paarden doen dit soms als ze nog niet op eigen benen lopen. Maar ik neem aan dat een wat oudere doorgereden merrie wel op eigen benen loopt! Dan is het naar mijn mening verstandig om een strijkkapje om te doen. Dadelijk heeft dat paard een klappees en wat dan?

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 18:24

ik ken een paard dat eerst ook streek maar zodra hij zijnachterhand gebruikte deed hij dat niet meer dus eerst wel met strijklappen gereden en na trainig en dat hijd e achterhand dus meer gebruikt heeft hij ze nu neit meer nodig

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:29

Belachelijke dingen verzinnen mensen soms toch! Denk niet dat dit een kwestie van 'opvoeden' is. Denk wel dat die manege-eigenaar eens moet worden opgevoed.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:41

Beetje dom...
je kunt het bij een jong paard verbeteren door hem sterker te maken, niet door hem pijn te laten hebben!
Bij een ouder paard is het meestal een standafwijking waar vaak niet veel meer aan te doen is, strijklapje om en probleem is verholpen... wat is het probleem hier nou van vraag ik me dan af...