Klinisch/röntgenlogisch keuren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Klinisch/röntgenlogisch keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 19:12

Hebben jullie je paard laten keuren?
Zoja, klinisch of ook röntgenlogisch?

Ik laat alleen klinisch keuren, aangezien ik daarmee ook tot een flink bedrag kan verzekeren, en je toch een beetje een idee (je weet het natuurlijk nooit zeker Knipoog ) hebt of je een gezond paard koopt.
Maar een stalgenoot raadde röntgenlogisch zeker aan.

Het gaat om een 12 jarige ruin, die voor recreatie/dressuur/mennen gekocht is. Niet voor top sport, en voor de verzekering maakt het niks uit. Alleen dus om te weten of hij geen atrose heeft ofzo.

Wel of niet laten doen?
waar ligt bij jullie de grens van wel niet...

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 19:40

Klinisch in ieder geval wel, röntgenlogisch niet. Een paard van 12 zou ik alleen door de DA laten keuren op buigproef, kreupelheid, dampigheid, stalgebreken en dat soort (normale) dingen.

Als je een jong sportpaard van een jaar of 3/4 koopt, met veel potentie voor de toekomst, dan zou ik het wel doen.

Imker is toen ik hem kocht (op 10-jarige leeftijd) alleen klinisch gekeurd door de DA en de verzekering.

Er zaten wel foto's bij van toen hij 4 was, maar dat zegt toch niets.

Katja
Blogger

Berichten: 42176
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 19:46

Een paard van twaalf zou ik ook niet noodzakelijk röntgenologisch laten keuren. Zeker niet als het in een wat lagere prijsklasse is. Als er bij de klinische keuring iets op te merken is dan kun je altijd nog een foto laten maken.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 19:49

Idd, koop je een paard van boven de €10.000 euro, zou het misschien niet zo'n gek idee zijn, maar anders vind ik het té veel van het goede, rontgonologisch is ook nog eens erg duur.

Katja
Blogger

Berichten: 42176
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 19:57

Nou ik zou al foto's laten maken bij een paard van rond de €5000,-.
Wij laten altijd foto's maken omdat we de paarden voor de verkoop hebben. Ik kan me voorstellen dat je als eindgebruiker daar minder snel voor kiest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:26

In jouw geval zou ik een klinische keuring voldoende vinden.