hengst/ruin

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

hengst/ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 11:55

Ik heb dus een jonge hengst. Welsh-K met het typische pony uiterlijk.
Zeer braaf en lief, geen macho enz nog niet.
Nu is het zo dat hij super kan bewegen, een goede uitstraling heeften kenners het jammer zouden vinden om hem te ruinen...

Maar ik heb dus nog 4 merries(welsh-A, waarvan 2 veulens van dit jaar), en zit er niet op te wachten dat hij die gaat dekken. Of dat hij ineens wel macho gaat doen en daardoor mijn kids gevaar kunnen lopen (Nee, ze mogen niet alleen bij de pony's komen , maar het blijven kinderen)
Opfok is geen optie, heb zelf ruimte en stallen, en heb liever de paardjes thuis staan.

We zitten dus nu te twijfelen:
laten ruinen (vind eigenlijk zelf dat er genoeg hengsten zijn),
of verkopen naar/voor de opfok. (heb dan nog geen zekerheid dat hij goedgekeurd zal worden) en wil hem ook liever niet kwijt.
of zelf thuis de nodige maatregelen treffen (weide aanpassen enz.) zodat hij geen gevaar kan gaan opleveren voor mijn kids en we niet met drachtige merries komen te zitten. Wat dan weer zou betekenen dat hij veel tijd alleen zal moeten doorbrengen op de weide of stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 11:59

Tja, dat vind ik dus altijd zo sneu voor hengsten: niet met anderen in de wei, veel meer op stal dan de anderen.... Gewoon veel minder sociale contacten, en DAT heb ik nou juist graag zo veel mogelijk bij de paarden.....
Als een hengst niet dekt, zou ik 'm persoonlijk veel liever ruinen. Dan heeft het paard zelf volgens mij een (heel) veel leuker leven.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 12:00

wat wil je ermee doen? mee gaan rijden?

zie er geen graten in dat ie veel tijd op de weide zou doorbrengen.
tenzij je weide daarvan teveel schade zou oplopen.

aan de andere kant: er zijn idd al een heleboel hengsten waar je een keuze uit kan maken, maar indien je een eigen hengst goedgekeurd zou krijgen en hem kunt gebruiken voor de fok is dat toch wel leuk.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 12:06

Hij zal dan gaan dienen als rijpony voor mijn dochter, maar die zal hem dan niet mogen uitbrengen (als hij hengst blijft), omdat ze dan de leeftijd nog niet heeft.

Kijk mocht hij goedgekeurd worden, dan nog kan hij niet blijven omdat ik gewoon niet de tijd/plaats en ruimte heb om bijv. gastmerries te ontvangen, om nog maar te zwijgen over de kennis om een dekstation te runnen....
Zeker is het leuk als je paardje goedgekeurd wordt, maar dan.... zal ik hem moeten verhuren/verkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 12:09

Volgens mij heb je zelf het antwoord al wel helder Haha!
Maak d'r gewoon een fijne rijpony van waar je dochter veel plezier mee kan hebben en lekker mee op wedstrijd kan als ze dat leuk vindt!

Belker

Berichten: 15304
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 12:12

De kans dat hij wordt geodgekeurd is erg klein, de kosten zijn hoog. Je bent bij de aanmelding al 200 euro kwijt. waarom al die moeite doen en de risico's nemen als je hem voor je dochter als rijpony hebt gekocht.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 12:23

Een goedgekeurde dekhengst is ook niet zaligmakend hoor. Een fijne rijpony is voor jou zelf gewoon veel leuker. Er zijn maar weinig mensen die een hengst gewoon fijn als hengst thuis kunnen houden(en er mee om kunnen gaan).
Hengst houden terwijl hij niet dekt vind ik eigenlijk niets, tenzij hij wel gewoon met een groep het land op kan. En dat kan 9 van de 10 keer niet(met Dennis gelukkig wel, anders had ik hem ook gecastreerd).

Ik zou hem castreren. En er gewoon als rijpony voor je dochtertje van gaan genieten.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 12:31

De twijfel komt vooral door de gesprekken met andere fokkers/hengstenhouders, die dus zonde vinden om hem (nu al) te ruinen. En het feit dat hij naar de opfok zou gaan, voordat wij hem kochten.

Ik had zelfs al een afspraak gemaakt met de DA voor vanmiddag (had vergeten dat mijn schoonmoeder jarig is) en die dus maar weer afgezegd..... Zegt mijn man, mischien wel een teken aan de wand om hem (nog) niet te ruinen.

Ik ben me er wel van bewust dat de kans op goedkeuring klein is en de kosten hoog zijn. En mischien is hij op 3 jarige leeftijd wel een kwast qua bouw......
Ik heb een foto van hem (beetje onduidelijk)
Afbeelding

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 13:48

Hengst houden:
* Kosten opfok, een 2 jarige hengst alleen op een weitje houden is vragen om problemen.
* kosten hengstenkeuring.
Niet alleen de stamboekkosten maar ook het klaarmaken. Dat red je niet met een dekentje op en een paar keer per week longeren.
Als je er geen ervaring mee hebt, zou ik dat dus uitbesteden.
Welsh K hengsten moeten ook het verrichtingsonderzoek lopen en moeten daarvoor al goed aangereden zijn.
* Stel hij wordt goedgekeurd en je verkoopt hem. Verwacht geen topprijzen en je dochter zit zonder pony.
* Stel hij wordt niet goedgekeurd. Je hebt inmiddels zoveel kosten gemaakt dat je dochter ondertussen wel 2 pony's zou kunnen hebben Knipoog

Ruinen:
* Pony blijft bij huis, kan na enkele weken in de groep bij de andere pony's.
* Je dochter heeft er straks vast een leuke rijpony aan.

Vraag jezelf af waarom je hem naar de hengstenkeuring zou willen doen?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 14:10

MarijeR schreef:

Vraag jezelf af waarom je hem naar de hengstenkeuring zou willen doen?


Dat is het hem juist, ik heb er zelf geen behoefte aan, en weet dat het mijn pony is, maar juist wat de anderen (fokkers, hengstenhouders) zeggen. = (nog)niet laten ruinen.
Zit ik me dus af te vragen moet ik hem de kans ontnemen door hem nu te ruinen, of hem alleen op een weide zetten als hengst (hij loopt momenteel gewoon tussen de merries), of verkopen voor de opfok.

Het gaat me niet om geldelijk gewin.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 14:20

Dan is het toch simpel? Het is jouw pony en jij (je dochter) wil er straks plezier aan beleven.
Een hengstenhouder kan geen garantie geven dat een hengst goedgekeurd wordt en jij draait voor de kosten op.
Dan zou ik kiezen voor nu verkopen voor een redelijk bedrag + een nabetaling bij goedkeuring. Dan loopt die hengstenhouder het risico en kan jij opzoek naar een andere pony voor je dochter.
Of je laat hem lekker ruinen en hebt straks een fijne pony.

[edit]te vroeg op OK knopje gedrukt[/edit]