Zadel onderhouden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dewylara

Berichten: 72
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Heemskerk

Zadel onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-03 13:22

Ik heb zaterdag een nieuw Kieffer zadel gekocht, maar moet ik die nu al helemaal invetten?? Of is dit niet nodig bij nieuwe zadels.

De een zegt dat het nodig is, en de ander zegt weer dat het slecht is om een nieuw zadel in te vetten.

Ik hoop dat jullie het weten.

Groetjes,
Dewy

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 13:29

Ik vind het persoonlijk erg goed om je zadel eerst goed in de olie te zetten. Dus niet te dik, gewoon met een doekje een laagje olie erop.
Dit trekt er vaak vrij snel in. Dan doe je het na een paar uurtjes nog een keer.
Dit herhaal je tot de olie niet meer gelijk in het zadel trekt maar erop blijft liggen.

Dit doe je dan 2 keer per jaar en voor de rest met zeep of een dressing bijhouden en onderhouden.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 13:36

ik doe meestal bijnieuw leer, of een zadel of hoofdstel ofwat dan ook, alles meteenmet zadelzeep. en dan net zo lang tot ze niet meer zo zwart afgeven. en het leer wordt er meteen ook een stuk soepeler van. daarna olie ik het

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 13:37

daarna maar twee keer per jaar ?
haha dan ben ik zeker erg fanatiek Bloos!
1 keer per twee weken gaat mijn zadel echt wel in het vet Haha! en een nieuw zadel zou ik helemaal regelmatig invetten!
die is nieuw en nog wat stug leer enzo..

Caadhola
Berichten: 738
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 13:39

een nieuw zadel moet je altijd direct goed in olien.
Daarna 1 keer in de maand met zadel zeep en olie,dan blijft het als nieuw.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 13:40

Waterkippie, ik onderhoud het dus wel met zeep en dressing, maar ik olie en vet het niet te vaak. Want het is fijn als het soepel wordt, maar niet als het doordrenkt is van de olie. Je leer moet ook neit te soepel worden, des te eerder heb je krassen.
Ik doe het dus met speciale dressing waardoor het leer wel soepel blijft maar niet heel erg vet. Anders is het ook zo fijn op je rijbroek...

Marsie

Berichten: 956
Geregistreerd: 30-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 17:10

Kijk anders eens in de nieuwe Paard & Sport daar staat een heel stuk over het onderhouden van het leer

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 17:55

Waterkippie schreef:
daarna maar twee keer per jaar ?
haha dan ben ik zeker erg fanatiek Bloos!
1 keer per twee weken gaat mijn zadel echt wel in het vet Haha! en een nieuw zadel zou ik helemaal regelmatig invetten!
die is nieuw en nog wat stug leer enzo..


ben het met je eens hoor, mijn spullen zet ik ook elke 2 weken in het vet. Een nieuw zadel moet je idd goed vetten, want die is in het begin nog stug.

boemel

Berichten: 8404
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 19:51

Je moet het zadel goed vet houden, behalve de delen met zacht leer waar direct vulling onder zit. Deze moet je af en toe lichtjes vetten.
Ik heb gehoord dat je in het begin de zweetbladen en de beugelriemen (en je leren laarzen als je die hebt) extra vet moet houden, zodat je daar geen schuurplekken krijgt.

Ik heb ook net een nieuw zadel en ik doe de zweetbladen 4x per week lichtjes vetten. De rest 2x per week. Als het leer soepeler wordt, ga ik naar 1x per maand.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 23:59

Leren laarzen mag je niet vetten, dan wordt je leer te zacht en zakken ze niet goed in. Moet je met dressing doen. En de zachte delen van je zadel kun je beter met blanke was doen, van vet of olie het leer wat snotterig kan worden en de zachte delen dan erg kwetsbaar wordt voor scheuren. En als je blanke was gebruikt dan zie je dat ook niet op je witte rijbroek..

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 10:03

Jullie hebben het over vetten, en ik over olieën. Daar zit het verschil in beste mensen...