Zweten na het werk en op stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Zweten na het werk en op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-03 14:19

Mable heeft een behoorlijke vacht gekregen en dan met name haar hals is bedekt met een dikke laag haar.
Met rijden komt ze snel in het zweet maar opdrogen gaat minder snel. Ik stap al extra lang uit met zweetdeken dan zadel ik haar af en laat haar nog even op stal staan met een zweetdeken op.
Maar na een half uur is ze nog niet droog... wat kan ik nog doen?
Het liefste wil ik haar niet scheren maar ik denk dat ik daar zo onderhand niet onderuit kom Scheve mond
Hebben jullie nog handige adviezen hoe ik haar droog kan krijgen?

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 14:21

dat heeft de mijne ook, als ik heb gereden staat ze ook drie uur (als het niet meer is) onder een zweetdeken. Volgens mij is de enige oplossing toch echt scheren. Of haar niet in het zweet rijden, maar dat is erg lastig.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 14:52

tja als het echt zo erg is misschien scheren dan toch maar scheren..

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 14:57

In de BIT staat een intressant stukje over dekens en zweetdekens.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 15:03

Ik heb hetzelfde probleem als jij.
Laiser is al echt een teddybeer aan het worden wat vacht betreft.
Ik gooi er ook een zweet deken op en na een uur gooi ik er een andere deken op. Of ik vraag of iemand die dan nog op stal is het voor me wil doen.
Ik wil eigenlijk ook niet scheren omdat Laiser de hele dag buiten staat en dan heeft hij zijn vachtje wel weer nodig. Ik hoop maar dat zijn winterdeken een beetje wil helpen om niet nog meer haren te krijgen.

Droog je je paard ook nog een beetje af dmv van stro of een handdek voordat je de zweetdeken erop doet?

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 15:10

Ik heb ook dit probleem gehad. Na een half uur les, was ik 2 uur bezig om hem weer droog te krijgen. Ook ik wilde hem eigenlijk niet laten scheren, maar heb toch besloten om het te doen. Gisteren heb ik een uur gereden en hij was kurkdroog. Alleen bij zijn singel een beetje nat, maar verder niets aan de hand. Mijn paard heeft een uitloop en loopt nu met een BR gevoerde regendeken en onderdeken en dat gaat tot nu toe goed.

Wil je toch niet scheren, dan moet je anders proberen of ze beter droogt met een fleecedeken...of het werk aanpassen. Dus minder rijden....

machogirl

Berichten: 349
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 15:13

wat voor soort deken heb je? het kan zijn dat je deken op een gegeven moment vol zit.. en vol is vol. dat blijft de deken en het paard nat Scheve mond

en je kan hem ook als je hem op stal zet, droogwrijven of stro onder de deken leggen, dat neemt het beter op. OK dan!

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 15:22

Ik heb hetzelfde probleem met Risco. Het zweet blijft gewoon lang zitten. Ik stap zelf ook altijd nog een stuk op de weg. Dan droogt ie redelijk op. Maar ik heb ook geen tijd om nog een uur rond te stappen.. Na het rijden zet ik hem dan meestal nog even op stal, dan ruim ik op en doe de stal. Dan is ie meestal wel droog.
Tja scheren doe ik liever niet, maar als jij denkt dat het voor jouw handiger is kun je dat nog doen...

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 15:58

let wel op,wat de verkoopster zei toen ik mijn zweetdeken kocht,dat die niet langer als een half uur op mocht,omdat die dan het vocht weer naar beneden laat dalen,en het dus were op je paard valt.

maar ik denk dat jij dit probleem gewoon de winter zult blijven houden met die vacht.
of gewoon echt super lang droogstappen.
ik weet niet of je een solarium hebt?
maar dat wil ook best helpen.

palomino
Berichten: 19
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 18:02

ik heb mijn pony vandaag laten scheren ik had hetzelfede probleem ik kreeg hem niet droog en van de week werdt hij verkouden dus heb ik besloten hem toch te scheren

Ninaka

Berichten: 1417
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: In de buurt van Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 18:10

Ik heb hetzelfde probleem. Het liefst zou ik haar juist wel laten scheren. Maar je het is mijn bijrijdpaard, dus ik kan die beslissing niet nemen, dus na ook hier advies gevraagd te hebben doe ik het nu als volgt.
Na het rijden op stal een zweetdeken op en als ik die afhaal en ze is nog nat, dan een zomerdeken op. (ze heeft geen winterdeken en die is waarschijnlijk toch te warm met haar dikke haar).
Ik doe het pas sinds kort op deze manier, maar het lijkt wel te werken.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 18:53

ik heb hetzelfde probleem met mijn koudbloed. Het is een Noriker en die worden nooit geschoren en hebben ook nooit dekens op.
Maar ik heb 1 x per week 1 uur les, daar moet ik een half uur voor stappen heen en terug, na dat half uur is ie lang niet droog. Ik zet hem op stal met een fleecedeken op, maar die is dus na een halfuur doorweekt, hij zweet ook eens erg na.

Ik haal de deken er dan af en verder moet ie het zelf maar regelen, hij staat op stal, niet in de wind en 's morgens gaat ie weer naar buiten, tegen die tijd is ie wel droog.

Ik wil hem echter wel gedeeltelijk scheren: een zogenaamde race-streep:
de onderkant van de hals, de boeg, een stuk buit (onder het zadel langs) en de lendenen (deken model, of jacht model), dan hoeft ie geen dek op buiten en zweet ie niet zo overmatig meer.
Het ziet er niet uit, maar ik heb een bont paard, dus dan valt het niet zo op!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 09:42

en ook ik ken dit probleem voor het eerst met Joy!
nu ze drachtig is is ze sneller moe en zweet ook sneller
na een uur les, en een half uur uitstappen is ze na 2 uur nog niet droog..
schereen is al helemaal geen optie voor mij