vraag over scheren:

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

vraag over scheren:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-03 02:52

vraag over scheren:

ik heb mijn fjord op tijd een dek op gedaan en op stal gezet snachts met idee.. dit jaar gaan we minder wintervacht kweken en kan ik goed door blijven rijden zonder dat mijn fjord zeik nat is na en rondje stappen.

het leek goed te gaan, maar toch komt die lange dikke vacht er op. Nu zit ik er over te denken haar te scheren, maar helemaal kaal wil ik haar niet hebben. dat vindt ik ook niet mooi, want dan krijg ik echt een bijna witte fjord. Het zou mooi zijn om de vacht met een tondeuse te scheren zodat alleen de haren korter geschoren worden maar niet helemaal kort. Net zoals met mensen heb je ook van die verstelbare dingen. kan dat ook met paarden?? heb je daar scheermachines voor??
Ik kan ook wel de jachtstreep gaan scheren maar dat vindt ik ook niks. liefst dus deken model scheren maar dan niet met meteen al die haren er af, maar de helft van de lengte van de haren er af. voor het zweten moet het schelen en dat is alles wat ik wil. hij moet wel een beetje een warme vacht overhouden maar niet zoals ze nu is.

wie heeft er tips

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 03:01

Je kunt het ook met een schaartje proberen natuurlijk Haha! .... maar goed; dat de vacht toch lang wordt ligt waarschijnlijk aan het daglichteffect.
Het licht 's-avonds langer laten branden in de stal helpt. Scheren ben ik niet zo'n voorstander van.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 08:56

Met mijn scheermachine laat je een heel klein beetje staan. Binnen een korte tijd heb je een pony in zomervacht. Mijn eigen pony al binnen een week.
En met dekens haar tegenhouden lukte mij ook nooit bij de pony's.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 10:33

Daar los je het dikke vacht probleem niet mee op, de wintervacht zit op de huid (De haren op de huid zijn het dikste) Maar gewoon een jachtmodel met een gewoon scheerapparaat want met zo'n kleintje wordt het erg lastig.

Succes ermee

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 10:38

Ik zou wel een gewoon scheerapparaat gebruiken want met een tondeuse kom je echt niet door die vacht heen en kan je je tondeuse gelijk weggooien. Succes ermee!!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 10:48

idd een tondeuse is geen optie, ik zou gewoon kort scheren, dat witte is maar heel even hoor,vraag maar aan loulou, haar pony heb ik al een aantal keer geschoren, en elke keer is ze er weer hartstikke blij mee, want , minder poetsen, geen natte pony meer,en het staat die pony onwijs mooi!
je kunt je apparaat zo instellen (aescolap econom) dat je de haren wat langer laat, maar dan heb je meer kans op lengte verschil,dus als ik jou was zou ik hem gewoon helemaal scheren, het groeit eerder aan als je denkt en als je lief is hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 14:01

waarom ben je geen voorstander van scheren lageveld?

Verder heb je in messen wel verschillende lengtes, dus van heel kaal tot wat minder kaal. Maar een messen set is wel heel prijzig
En de 1e week vind ik geen 1 geschoren paard mooi, vind ze pas mooier na 1- 2 weken.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 17:47

ik heb toevallig wel verschillende messensetjes, maar bij die messen die de vacht langer laten zie je veel meer strepen...
ik gebruik die mesjes nl om mijn bouvier mee te scheren Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 20:15

haha, maar dat is dan ook weer extreem lang of niet.
Daar zit toch ook nog wel wat tussen in, of vergis ik me?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 20:35

kan wel, dat weet ik zo niet, deze was voor schapen , aangezien mijn hond ook net een schaap lijkt Tong uitsteken
koeienmessen zitten daar volgensmij nog tussen, alleen laten die naar mijn weten ook wel wat strepen achter (kan ook aan mij liggen Tong uitsteken )

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 20:36

Wij hebben dit ook met Valentina die nu een dikke teddy vacht bezit Haha!
Deze gaat er ook af.. maar zorg er wel voor dat je ze goed warm gekleed op stal houd houd het goed in de gaten!

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 00:46

runningkawa schreef:
waarom ben je geen voorstander van scheren lageveld?


Ben zelf ook geen voorstander van het scheren. Vind het enkel nodig als het paard intensief bereden wordt (concours) in de winter. De wintervacht zit er niet voor niks, het geeft het paard toch bescherming tegen kou en regen. Ben dan ook van mening dat als je je paard wel scheert het onder goede dekens MET hals moet komen te staan.
(In feite vervang je de beschermlaag dan).

Mijn paard heeft wel een deken op, maar de vacht op de hals is wel aardig ontwikkelt. Ik stap dan maar (als ik intensief gereden heb) maar wat langer uit.
Het argument dat mensen dan minder te poetsen hebben vind ik al helemaal onzinnig. Poetsen is immers een vorm van contact hebben met je paard EN zorgt voor een goede doorbloeding (het houdt dus meer in dan schoonmaken).

Begrijp wel dat er een aardig verschil zit in de vacht van een fjord en die van mijn dravertje.....maar onze wollige welsh pony's blijven na de arbeid (als ze die hebben) maar even (uurtje) op stal staan om te drogen en gaan daarna weer naar buiten. Daar hebben we nog nooit problemen mee gehad.

Mirjam

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 01:38

Aan het voorgaande heb ik niet zo heel veel toe te voegen. Natuulijk begrijp ik dat scheren in sommige situaties een optie is, maar dan wel als de minst kwade van twee kwaden.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 03:30

ben momenteel ook hard aan het nadenken over scheren, en dan ook gewoon helemaal, ik vind het niet mooi, maar helaas is mijn fjordenknul na het rijden zo belachelijk nat , ik stap een half uur uit , dan geet er op stal nog eens een zweetdekentje op (half uur
en de dag erna is meneer nog vochtig, lijkt me ook niet echt gezond

dus soms moet je helaas kiezen voor functionaliteit boven hoe het eruit ziet

Fjorjon
Berichten: 199
Geregistreerd: 01-11-03
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 08:21

Mijn fjordje heb ik ook lekker helemaal geschoren en binnen zeer korte tijd heeft hij zijn gewone kleur weer terug. Ik had hetzelfde probleem als jij. Hij is twee weken lelijk en dan is het voorbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 10:14

Dat komt dan idd omdat ik bijna elke dag train.
En als ik dan na 4 uur mijn paard niet droog heb, denk ik zeker na over scheren.
Maar als het niet hoeft, zeker niet Lachen
Zou willen dat ik niet eens dekens nodig had, ben altijd blij als dat gehannes weer voorbij is. op naar de lente Haha!

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 14:01

ik heb mijn haflinger vorige week zondag geschoren... toen was t ook echt geen gezicht, zijn benen waren helemaal wit, en het liep wit over tot in de buik.. en bovenaan werd het ietsje donkerder maar nog licht...

nu een week later vind k het al een veel beter gezicht..

ik heb hem geschoren omdat hij heel veel haar had, en na een kwartier hij al zweette... en ik hem dan niet droog kreeg...
ik rij dan wel geen wedstrijden, maar ik rijd wel serieus dressuur met hem..

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 14:29

voor de mensen die tegen scheren zijn: komen jullie elke dag mijn paard een uur uitstappen?

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-03 20:23

nou ik heb in ieder geval veel stof van jullie gekregen om over na te denken. dus de vacht iets langer laten geeft strepen.. maar ja ik denk dat die ook wel weer wegtrekken toch???

weten jullie of dit soort apparaten te huur zijn??

al vast bedankt voor ale tips.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 22:15

loulou schreef:
voor de mensen die tegen scheren zijn: komen jullie elke dag mijn paard een uur uitstappen?


Is die van jou dan al droog Verward *LOL* Mijne was na een uur stappen en twee uur onder zweetdeken nog nat...Lang leve het scheerapparaat Haha!

Mijn andere paard heeft wel wat haar, maar na een kwartiertje stappen en eventueel een kwartier onder zweetdek is hij weer droog
Die rijd ik dus meestal eerst *LOL*

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 22:27

Het ligt aan verschillende dingen.. de messen apparaat gene die hem scheert en aan de huis van het paard... Maar scheren vind ik een uitkomst. En als je kijkt naar Carina die heb ik vorige week geschoren en dat ziet er niet verkeerd uit...