Ze ging en stoppen deed ze niet meer!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Ze ging en stoppen deed ze niet meer!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 11:41

jaja gisteren was het zover!!

Marit heeft er voor het eerst iemand afgebokt. Het probleem was alleen dat ze er uit naaide en gewoon niet meer te stoppen was. Ze is het park door geraced dat is een lang eind, daar is ze gevallen en nog een stuk de weg over gerend.

Ik was helemaal in paniek, met het meisje wat eraf viel was niets gelukkig dus meteen achter dat beest aan. Uiteindelijk heb ik m gevonden.

Hoe het gebeurde? we waren aan de longe aan het stappen en halt houden. om alvast die beginselen van het rijden aan te leren.(dit was niet de eerste keer dat we dat deden) Ze maakte een bok en meteen nog een. Het meisje viel eraf en viel op het longeertouw waardoor die bij mij uit mn handen glipte. Ze probeerde hem nog te pakken maar kon m ook niet vasthouden.

Ze rende een stukje en het leek erop dat ze stil ging staan maar ineens gaat ze ervandoor.... Boos! zonder aanleiding ze schrok niet ofzo je zag haar kijken van vrijheid!!!!! Waarschijnlijk is ze gestopt met rennen nadat ze viel.
Ik ben nog nooit zo geschrokken. Nou meppen heeft ze gekregen!! en hard.

pff het had veel erger kunne aflopen natuurlijk dus ik ben erg blij. Ze had ook de woonwijk in gerent kunnen zijn ofzo. Maar nu ben ik dus bang dat ze het nog een keer gaat doen. nu heeft ze ervan geproefd!

Dus mijn vraag aan jullie wat te doen als ze gaat bokken/ eruit naait?
En hoe straffen jullie bij zoiets?

We hebben alleen beschikkingtot een open bak. Waarbij alleen twee touwen de uitgang blokkeren. Maar omdat het niet mijn bak is kan ik er verder ook niets mee doen.
In de wei is ook geen optie daar is het te glad en modderig.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 13:38

Even in je profiel gekeken Haha!

Je bent nu dus je 2 en ene half jarige haflinger merrie aan het inrijden als ik het goed begrijp?
Ik snap het namelijk niet helemaal, want ze zat aan de longeerlijn begrijp ik?

Sowieso zou ik haar als je geen goed afgesloten rijbak hebt of oefent in een open ruimte *zoals ene park* haar zeker in het begin aan de longeerlijn houden.

Dat er iemand afvalt is al niet leuk, maar als je een keer te laat bent en ze rent een weg op ben je verder van huis.

Bokken en ertussen uit "naaien" zal er met de tijd wel uitgaan.
Ze is pas net onder het zadel, en of het nou toch het enge van het gewicht is of uitproberen, je zal het toch rustig op moeten bouwen.

Hard meppen heeft imo geen zin bij zo'n jong paard, zij moet het ook leren.
Daarbij eerdat jij haar gevangen had en kans zag om te meppen was je al veelste laat.

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 14:08

nou ze wordt niet ingereden dat kan ik pas volgende zomer gaan doen. Maar laat haar wennen aan iemand die erop zit. En even voordat ik heel bokt over me heen krijg dat doe ik 1x per week of minder.
Ze zit altijd aan de longeer lijn, maar het probleem was dat ze er gewoon tussenuit glipte die lijn dan he.
Trouwens ik heb haar nog moeten vangen dus een mep vond ik op zn plaats, ze was gewoon stom aant doen.

Maja in ieder geval hoe kan ik haar volgende keer straffen?

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 14:14

Misschien is het gewoon nog te zwaar voor haar dat ze er zomaar vandoor ging. Waarschijnlijk is het toch beter om nog even te wachten Lachen

Charaz

Berichten: 24286
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 14:25

En ik vindt die meppen onterecht, ten eerste je straft haar achteraf en ten tweede een jong paard is bang. Die moet je niet straffen, maar gerust stellen.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 19:21

Ik zou haar in ieder geval als het nog een keer gebeurt niet straffen.
Je hebt haar nu te pakken gekregen.
Dat gebeurt niet meer als je iedere keer als je haar eindelijk te pakken hebt gaat straffen.

Het is een moeilijk iets, heb het zelf ook gehad, ook met ene haflinger, maar als je haar dan toch te pakken krijgt, of ze komt naar je toe beloon haar dan in ieder gevan daarvoor.

En idd zou ik nog lekker een half jaartje wachten.
Ze is nu twee en half dus reken er gewoon op dat je nu een half jaar de tijd hebt om de opvoeding en de regels er nog even goed in te stampen Knipoog

Ikzelf ben er met ruim 3 opgestapt en niet meer afgestapt *bij wijze van* en dat ging helemaal perfect.

Succes in ieder geval.

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 19:28

thnx allemaal ze was vandaag erg lief ze keek me echt aan van ik doe het nooit meer hoor. Van het uitgleiden heeft ze niets overgehouden gelukkig. We hebben lekker gelongeerd ze was erg lief.

Ik denk dat de vrijheid haar niet zo goed beviel al die autos enz Lachen

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 20:04

We rijden haar niet in maar laten haar wennen aan iemand op haar rug????!!!!
Dan ben je naar mijn idee al begonnen met inrijden, en dat is echt te jong.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 21:09

seren schreef:
nou ze wordt niet ingereden dat kan ik pas volgende zomer gaan doen. Maar laat haar wennen aan iemand die erop zit. En even voordat ik heel bokt over me heen krijg dat doe ik 1x per week of minder.
Ze zit altijd aan de longeer lijn, maar het probleem was dat ze er gewoon tussenuit glipte die lijn dan he.
Trouwens ik heb haar nog moeten vangen dus een mep vond ik op zn plaats, ze was gewoon stom aant doen.

Maja in ieder geval hoe kan ik haar volgende keer straffen?


NIET.
als jij geroepen wordt en je komt (of laat je vangen), en je krijgt een lading meppen, wat denk je dan: jee, dit is dus wat ik NIET moet doen als ze achter me aankomen.
verdiep je misschien eerst een beetje in gedrag van dieren voor je op die manier paarden gaat inrijden (lees: verpesten).

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 21:24

waarom laat je er ook iemand op in het park?
misschien heeft diegene die erop zat per ongeluk aangespoord waar ze van schrok of iets van buitenaf .
dat ze dan wegrent is echt paardengedrag,weg van het enge of het niet leuke en terug naar de veilige stal,trouwens de longeerlijn zal er nog steeds aangezeten hebben en dat is ook eng.
daarom is een bak een stuk veiliger(of afgesloten land).

je mag haar er niet voor straffen,want HET WAS JOUW STOMME IDEE!
zij is met berijden/zitten nog niet mee vertrouwd dus ze mag fouten maken,jij eigenlijk niet....

l

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 23:31

Eigenlijk ben ik het wel met casanova hierboven eens. Longeren alla, maar er iemand gelijk in een park opzetten vind ik ook geen snugger idee... En idd, als je dat paard gaat slaan als hij dan toch naar je toekomt dan snap ik dat al helemaal niet.

Als ze er vandoor gaat met een longeerlijn achter haar aan en misschien zelfs wel tussen d'r benen (en ze trapt er misschien wel een paar keer op), wat verwacht jij dan dat er gebeurt? Ik vind het nog een wonder dat ze zo snel stil is gaan staan voor z'n jonkie.

Ik zou dat paard nog lekker laten staan en niet meer met haar doen dan longeren en wandelen ofzo. Ik snap dat je graag met haar aan de slag wilt, maar waarom bouw je dat niet op? Je kan toch niet verwachten dat ze zich nu al als een volledig beleerd en bom-proof paard gaat gedragen?

Ja sorry dat ik zo reageer, maar jij vraagt notabene hoe je een (te)jong paard voor haar vluchtgedrag moet straffen. Sorry hoor...

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 23:40

Als je haar blijft straffen, krijg je alleen maar als gevolg dat het de volgende keer nog moeilijker wordt om te vangen, die pony is ook niet gek Scheve mond

dus de volgende keer, kun je beter helemaal niemand op haar rug laten als je in het park bent, dat kun je beter doen in de wei of in een bak of in een ander afgesloten iets, als ze er dan weer tussenuitglipt is de kans op ongelukken al een stuk kleiner.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 00:04

Je was niet slim bezig. Ik vind het eigenlijk een levensgevaarlijke situatie. Wat als dat dier de weg op was gerend en voor een auto terecht was gekomen of met de benen verstrikt in de longeerlijn? Longeren met een jong dier doe je in een afgesloten longeercirkel of een bak. Als wij met jonge paarden bezig zijn en ik stap er voor de eerste keer op zet ik altijd de helft van de bak af met hindernissen en ook hindernissen in de hoeken zodat ie daar niet in kan duiken. Een extra teugel maak ik vast aan de neusriem en mijn broer houdt het paard vast met opstijgen. Hij zorgt dat het paard voorwaarts blijft met een lange zweep en het paard gaat direct los. Geen longeerlijn eraan dus. (longeer wel even voor het rijden om de stalmoed eruit te laten komen) Voorts heb ik het op en afstijgen al een aantal keren geoefend. (zeker 25 keer)
Stomme actie om het dier te straffen trouwens. Wees blij dat ie niet compleet over de rooie ging en braaf bleef staan. Als er iemand een tik met de zweep had verdient waren jullie hetzelf wel voor jullie onbezonnen actie.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 11:10

Dus als ik het goed begrijp was het paard zo vriendelijk om naar je toe te komen of in ieder geval stil te blijven staan toen je haar moest vangen en toen heb je haar op d'r donder gegeven. Dom, dom, dom . Ook al is ze nog zo stout geweest als je d'r dan hebt gevagen, moet je haar belonen en anders maar negeren, maar niet slaan. Nu komt ze de volgende keer niet meer als ze dit nog een keer doet. En je moet ook altijd de ruimte afsluiten die je gebruikt, dus eigenlijk was het je iegen schuld. En een paard beleren gaat nou eenmaal gepaard met een hoop stress voor het paard, hoe vriendelijk je het ook doet. Ze mag gerust wel een keer bokken. Ze mag wel een beetje karakter tonen. Wat denk je als jij paard was en er gaat iemand op je rug zitten, dat snap je dan toch ook niet. Dat is heel bedreigend voor een paard. Nou, veel succes in ieder geval verder en sluit alsjeblieft die ruimte af Lachen

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-03 11:22

Mensen misschien heb ik dat wel fout gedaan met het straffen! maar het is me ook voor de eerste keer overkomen... En jullie hebben vast ook weleens zoiets gedaan waar je later van dacht van uhhh waarom.
nouja dat was dit dus het was gewoon schrikken!!
EN DAAROM vroeg ik jullie hoe ik dan het beste kon straffen lees vorige berichten!!
Dus aub tips over belonen straffen volgende keer en niet hoe ik het nu heb gedaan. Ik was er zelf ook wel achter dat het niet goed was!!

En voor degene die niet echt goed lezen, Longeren in een park doe ik natuurlijk ook niet, echt ik heb nog wel zoveel verstand dat ik dat niet ga doen!! Maar in de bak en deze is jammer genoeg de enige optie.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 11:26

Maar je kan dan toch in ieder geval de bak afsluiten of zelfs de helft van de bak afzetten met een paard steekpaatljes en lint
Vooral veel belonen als ze braaf is en gerust stellen als ze het even niet meer snapt en pas straffen als ze echt stout is, maar vaak zijn paarden met beleren alleen maar bang, dus dan is gerust stellen het enige wat je kan doen en dan gaat die angst over, niet met straffen, dan blijft die angst

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-03 11:37

ja dat had ik net al gelezen ik vind het met die paaltjes wel goed idee daar wordt aan gewerkt.

Maar mensen wordt door jullie reacties echt afgebeeld als 'paarden mishandelaar'. Maar dat is dus echt niet zo hoor, zet me 100% in voor haar ik wil alles leren en wil graag reacties.
Marit wordt echt niet afgebeult, niet ingereden.
Het halthouden en stappen gaat met de stem niet met zweep of aandrijven.
Maar er wordt wel opgezeten en in april wordt ze 3 jr, mn instructrice die ik al heb ingehuurd om me gewoon alles te leren laat me zien hoe goed te longeren. Zegt dat er af en toe weleens iemand op mag. Maar dus wel op een goede manier.
Want nogmaals ik lees hier op bokt zoveel en er zijn hier veel mensen die hier ook niet alles oke doen!!
Gewone opbouwende kritiek is natuurlijk altijd welkom!! Maar sommige reacties heb ik geen zin om te lezen hoor als je al meteen begint met uithalen.
EEJ ik ben ook maar een mens!!

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 11:43

Dat je er af en toe is op gaat zitten, vind ik niks mis mee. Ze mag best wel wat leren, daar had ik ook geen kritiek op. Je komt op mij alleen over als een beetje onervaren in het beleren van paarden. Op zich ook niks mis mee, maar dan gaan er wel eens wat dingetjes fout, maar hou gewoon in de gaten dat jet paard het ook eng vindt .
Trouwens over de zweep, wij gebruiken altijd een zweep met beleren om aanwijzingen te geven, dus een zweep staat niet meteen gelijk aan dierenmishandeling

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 11:44

Wee trouwens ook een beetje voorzichtig met dat longeren. Dat is een vrij grote belasting voor banden en pezen van een jong paard. Ik weet niet hoe zwaar jouw bak is, maar ze loppt toch op een volte. Nou ja, veel succes

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-03 11:50

ja klopt ik ben onervaren in het beleren van een paard daarom heb ik dus iemand ingehuurd om me daarbij van het begin tot het einde te helpen. Ik bedoel: mn zweep hou ik er wel bij maar op stem aanwijzingen reageert ze goed. Dus zweep hoef ik eigenlijk niet te gebruiken. En van het longeren weet ik ook dat het zwaar is we longeren ong 10-15 min stap- draf halthouden niet lang toch? en natuurlijk opgebouwd. het gaat erom dat ze op onze stem reageert. En niet dat ze spieren kweekt, dat komt straks wel.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 11:53

Hou er ook rekening mee dat spieren heel snel zijn opgebouwd, maar het sterk maken van botten pezen en banden duurt veel langer, maar is wel veel belangrijker.

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-03 12:05

spieren worden het beste opgebouwd bij herhaalde activiteit, op verschillende niveaus. En de stevigheid van botten pezen en banden, ben je continu aan het houden al als ze in de wei rennen lopen (spieren ook natuurlijk). Maar Bij pezen botten en banden is gewoon beweging houden het beste. Bij het niet belasten van pezen gaan deze met 20% achteruit en is herstellen tot het oude erg moeilijk. Dus al de gewone beweging zorgt al voor het behouden van stevigheid van pezen. Deze stevigheid kan rustig opgebouwd worden met beginnen met stappen, overgang stap halt, en daarna pas draven. ==> zo is dit mij allemaal geleerd in ieder geval.
De manier waarom wij zijn bezig geweest beginnen met stappen, en dus reageren op mijn stem, daarna pas draven opbouwen rustig, om haar het reageren op mn stem te leren. Galop doen we niet

Oja de bak wordt nooit omgewoeld, deze is helemaal al plat gelopen door alle paarden. Dus los is het zand niet.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 12:08

heel goed Lachen

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-03 12:19

*LOL* heb goed mn huiswerk gedaan

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 12:57

Hoi Seren.
Ik wil graag toch nog even een tip geven. Je zegt dat je onervaren bent met het beleren van paarden. Dat je dan iemand hebt ingehuurd vindt ik zo: OK dan!
Alleen snap ik niet dat je er dan al iemand zo af en toe op zet. Voor het paard is dat in het begin heel moeilijk: een ruiter op zijn/haar rug. Het paard moet dan ook in die fase erg goed begeleid worden en dat zou ik dus niet zelf doen omdat je er geen ervaring mee hebt. Sorry, daar blijf ik bij.

Ik zou haar longeren (maar dan ECHT opbouwen) en gewoon veel met haar langs de weg lopen enzo. Je moet in mijn ogen OF in een keer beleren (dagen grotendeels achter elkaar)OF eerst niet. Niet heel af en toe iemand erop zetten want dat is in mijn opzicht niks. Wij beginnen ermee als we echt elke dag tijd hebben om er mee aan de slag te gaan (uitgezondert van een keer een rustdag), dan zijn ze er veel eerder mee vertrouwd dan wanneer je het 1 keer inde week/twee weken doet. Maak haar vertrouwd met verkeer, lijkt me op haar leeftijd veel belangrijker dan een ruiter dragen.

Succes!