Stalbenen... zucht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Stalbenen... zucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-03 15:30

Nu Mable neer op stal staat blijkt ze aanleg te hebben voor stalbenen.
Haar achterbenen zijn dat wat vol. Na het werk is het minder dus ik maak me geen zorgen maar zijn stalbenen te voorkomen eigenlijk?
Wat kan ik doen zodat ze niet zo dik worden?zonder allerlei dure smeerseltjes aan te schaffen.
Moet ik iets aan de verzorging aanpassen?

Suus25

Berichten: 411
Geregistreerd: 25-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 17:25

Volgens mij kun je er niets anders aan doen dan ervoor te zorgen dat je paardje elke dag beweging krijgt. Dus of het land in, longeren, rijden etc, als ze maar uit de stal komt en zolang ze er maar geen last van heeft!
Die van mij heeft het ook al na 1 dag stilstaan, daarom gaat ze zo en zo elke dag naar buiten.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 17:33

De beste oplossing lijkt me dan toch meer beweging oid.
Dat ze iig niet 23 uur stil moet staan.

Welsh

Berichten: 170
Geregistreerd: 18-08-03
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 19:17

Hoi

Ik heb ooit eens gehoord dat je stal/fleece bandages om kan doen. Of zit ik nu helemaal fout Bloos!

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 19:20

meer beweging, minder eiwit in de voeding

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 19:57

lopen...lopen, beweging(goed uitstappen na het werk), uitkijken met kuilgras en eiwitten (en kijk eens op www.silverlinde.com misschien heeft zij nog tips)

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 11:58

de eigenaresse van mn bijrijdpaard heeft het voer aangepast (minder eiwitrijk) en geeft de paarden een scheutje appelazijn door het voer. en dit werkt echt heel goed!! ze hebben nu geen dikke benen meer.

roxie
Berichten: 217
Geregistreerd: 30-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:25

stalbandages om doen, bleekselderijstengels geven helpt ook nog wel eens om vocht af te drijven.

Lestria

Berichten: 1066
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:30

He, die appelazijn is echt een goeie tip.
Ik was me hier niet bewust van maar sinds ik mijn paardje appelazijn geef (voor heel iets anders overigens) heeft ze veel minder last van stalbenen. Was me nog niet bewust opgevallen Bloos maar nu ik dit lees klopt het wel.

OK dan!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 13:33

Paard bij ons op stal heeft dat ook.
Die krijgt altijd stalbandages om haar achterbenen en daarmee is het al een groot gedeelte opgelost.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 13:44

Is ze al geschoren?

Fitz heeft altijd stalbenen totdat hij geschoren is, dan is het in 1 x over. Hij kan gewoon de warmte in zijn lijf niet kwijt.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 13:50

Veel beweging idd. Retje heeft het voornamelijk in de zomer: als-ie lang binnen staat en dan voornamelijk na intensief rijden. We vermoeden dat hij dan zijn warmte en zijn afvalstoffen ook slecht kwijt kan (dat zakt allemaal naar beneden). Na vijf minuten stappen op harde grond is het eigenlijk altijd wel weg. Last heeft hij er nooit van, in de zin van onregelmatigheid o.i.d.

Altijd stalbandages gebruiken lijkt me niet zo'n goed idee, al kan ik niet duidelijk motiveren waarom, het is meer het idee van 'het been afsluiten' dat ik daarbij heb. Wij gebruiken (op aanraden van de fysio bij ons op stal die met dravers heeft gewerkt) alleen stalbandages na een wedstrijd of intensieve training, gedrenkt in azijn om eventuele zwellingen naar buiten te trekken. Heeft dezelfde werking als cooling gel of klei, alleen dan net wat sterker.

Maar veel beweging is dus iig van het grootste belang.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 13:54

Okki stond pas ook met dikke benen, ik had de dag ervoor een flinke rit gemaakt, goed uitgestapt en de benen afgespoten. Hoe kan dat dan?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 13:58

Dat is altijd mogelijk, hoe goed je ook uitstapt of afspuit. Bij een flinke rit krijgen de benen heel wat te verduren en het kan altijd zijn dat je 'nawerk' niet voldoende geweest is. Bij Ret kun je er ook geen peil op trekken: de ene keer denk je dat je misschien toch te weinig hebt gekoeld en dan staat-ie met prachtig slanke benen, de andere keer verzorg je je een ongeluk en dan staat-ie met dikke kogels terwijl hij voor de rest gezond is. Gelukkig komt dat maar weinig voor, maar toch. Geen idee waar het aan ligt, de ene mens heeft ook meer aanleg voor dikke enkels dan de ander.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 14:16

Ik heb wel m'n vriend z'n benen af laten spuiten, misschien is het daar fout gegaan. Volgende keer er maar bij blijven staan, nou ja, zo vaak gaat ie nu ook weer niet mee.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 14:21

roxie schreef:
stalbandages om doen


Daar moest ik ook gelijk aan denken, mijn oude verzorgpaard heeft hier ook een tijdje last van gehad, maar na ongeveer 3 maanden in de stalbandages gestaan te hebben is het toch op de een of andere onverklaarbare reden helemaal over gegaan. (misschien door die bandages?? Verward )

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 15:41

ik zou hem in ieder geval meer laten bewegen en dat wil niet zeggen dat je hem meer moet rijden. Nee dat kan bijv. ook zijn losgooien, weidegang,longeren of in een stapmolen zetten. ik weet niet of je er zelf tijd voor hebt maar vraag anders iemand anders of die hem een aantal keren kan losgooien.