Hoe zinvol is verzekeren? Meningen en ervaringen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Hoe zinvol is verzekeren? Meningen en ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 17:25

naar aanleding van dit topic:
[VvdD] Woest ben ik op de verzekering!
en wat andere gevallen die ik ken, vroeg ik me af of het eigenlijk wel zinvol is om je paard te verzekeren voor een standaard dekking?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 17:34

Wij hebben de pony's en paard niet verzekerd. We hebben een bedrag opzij staan voor onvoorziende da uitgaven.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 17:57

Mijn paard is ook niet verzekerd.
Ik heb wel een spaarpot voor het geval hem iets gaat mankeren.
Voor mij is het een bewuste keuze om niet te verzekeren: op het moment dat mijn paard wat mankeert, wil ik zelf (uiteraard in samenwerking met DA) een beslissing nemen over hem.
'k Wil geen gedoe met verzekeringen waarvoor je wel betaalt, maar als het puntje bij paaltje komt dat ze dan niet thuis zijn of allerlei vage eisen gaan stellen.

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 18:16

Ik zat er laatst ook aan te denken om zo'n soort topic te starten.
Ik vind het een fijn idee, dat het leven van mijn pony niet afhankelijk, hoeft te zijn van mijn geld. Een operatie zou ik niet snel kunnen betalen, maar als ie vergoed zou worden door de verzekering zou ik daar heel blij mee zijn. Alleen is de waarde van mijn pony weer heel laag.. Dus is het dan niet beter om een eigen spaarpotje te hebben? Ik vind het erg moeilijk, en ik zal dit topic in de gaten houden.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 18:17

Min vorige paard heb ik terugbetaald aan de DA, hij was alleen voor ongeschiktheid en de dood verzekerd.
Toen hij uiteindelijk niet meer kon Huilen heb ik wel een uitkering gehad (zonder enige problemen, ik werd 1 a 2 dagen nadat ik de brief had gestuurd opgebeld met de mededeling dat ik zonder twijfel recht had op de uitkering OK dan! , er is geen second opinion geweest door hun arts en de inspecteur heb ik ook nooit gezien, een verklaring van mij DA was voldoende )

Mijn huidige paard is verzekerd tegen kosten die gemaakt worden als hij wordt doorverwezen naar een kliniek (dus de "dure" dingen) en ongeschiktheid. Daar heb ik gelukkig tot nu toe nog geen gebruik van hoeven maken.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 18:19

Mijn paard is wel verzekerd en heb er al profijt van gehad (dierenartskosten vergoed voor een deel). Mijn paard heeft gelukkig nog geen kliniek van binnen gezien (afkloppen) en daarom is hij gewoon verzekert. Rekening kan dan behoorlijk oplopen en ik zal dan failliet zijn, denk ik. Nu kan ik op de verzekering terugvallen.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:01

Standaard dekking heeft volgens mij niet zo heel veel zin. Hoeveel paarden komen er nu echt door ongevallen om het leven?
Dat zijn er volgens mij niet zo veel.

Ik heb mijn paard uitgebreid verzekerd, helaas niet in de ziektekostenverzekering. Mijn vorige paard is afgekeurd op arthrose op 4-jarige leeftijd door de DA en dit is zo overgenomen door de verzekering zonder dat er iemand is komen kijken. Afkeuringsrapport van de DA was voldoende.
Ik had 3 keuzes:
- paard werd van de verzekering, door hen opgehaald en naar de slacht gebracht
- paard kocht ik terug en bracht hem zelf naar de slacht (of liet hem inslapen) Dan betaalde ik slachtwaarde aan hen.
- paard kocht ik terug en zette hem op weiland o.i.d. Dan zou de waarde nog door hen bepaald worden.

Omdat ik optie 1 niet helemaal vertrouwde heb ik er toen voor gekozen om hem zelf weg te brengen. Prima geregeld, ik had de uitkering al op mijn rekening staan voordat het paard weggebracht was.
Ik heb dus geen negatieve ervaring met de verzekeringsmaatschappij.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:10

Ik heb de paarden niet verzekerd,
ten eerste zou ik niet weten wat voor prijsjes ik op hun hoofden zou moeten plakken.
Het aankoopbedrag? Ik ga er echter wel vanuit dat ze inmiddels heel wat meer waard zijn, probleem is dat voor hogere bedragen de premies vanzelfsprekend ook enorm oplopen.
Verder is bij ons de situatie gelukkig zo dat wij een beest nooit een dure behandeling hoeven te ontzeggen omwille van geld.
Van het geld wat wij jaarlijks aan premies kwijt zouden zijn kunnen we ook elk jaar een ander paard kopen, om het maar even cru te stellen.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:37

Ik heb mijn hengst vlak na zijn goedkeuring verzekerd omdat ik toen een recent veterinair keuringsrapport had.
Hij dekt natuurlijk en loopt daardoor natuurlijk meer risico op een ongelukje dan de anderen.

De merries en het jonge spul heb ik niet verzekerd.
Als ik dat zou doen, betaal ik per jaar zoveel premie dat ik om het jaar 1 volwassen merrie af kan schrijven.

Hard gezegd is de hengst ook de enige die ik via een aankoop van een nieuwe zou "vervangen".
Van merries heb ik voldoende jonge aanfok lopen en zou dus niet zo snel een nieuwe merrie kopen als er eentje zou overlijden.
Ook een dure operatie of behandeling zou gelukkig geen financieel probleem zijn.
Geen reden dus om de rest te verzekeren.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:42

Wij hebben ook nog nooit een paard verzekerd. Gewoon een 'spaarpotje' en dat is altijd goed gegaan.

De afgelopen 10 jaar hebben we wel dierenarts kosten gehad, maar niet zoveel als dat we anders in die 10 jaar aan premies kwijt waren geweest. En we hebben ook niet eens echt 'geluk' gehad, en zijn toch regelmatig bij een veearts geweest.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:50

Ik vraag het me ook vaak af wat het nut van verzekeren is...
er zijn ZOVEEL kleine lettertjes zodat je alsnog weinig kans op uitkering hebt als er daadwerkelijk wat gebeurd..

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 20:46

Ik heb mijn vorige paard wel verzekerd gehad en daar was ik maar blij om ook.

Helaas heb ik haar naar 4 jaar moeten laten inslapen. Van het geld van de verzekering heb ik een ander paard moeten kopen.

Ik had het ongeboren veulen van mijn tinker ook verzekerd. Ook dat was een geluk bij een ongeluk. Er kwam nl een levenloze tweeling ter wereld. Van het verzekeringsbedrag kon ik de DA kosten weer betalen.

Nic hebben we nu verzekerd met een uitgebreide polis. We willen hem geen evt medische hulp ontzeggen wanneer hij dat nodig mocht hebben omdat wij op dat moment krap zitten of zo.

Maar ik ben het wel eens met de meiden die zeggen dat ze de paarden niet verzekeren omdat je van de premies ook een leuk paard kan betalen. Ondanks dat hebben we er toch voor gekozen hem te verzekeren!

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 23:25

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn paarden allemaal altijd heb verzekerd!
Nooit heb ik problemen met de verzekering gehad,tot nu toe dan!
Altijd is er netjes uitgekeerd,zowel bij ziekosten als afkeuring!
Ik heb het idee dat ze er niet blij mee zijn omdat het paard sinds mei pas is verzekerd!
Maar deze fout ligt bij hun en de aangesloten kliniek van de verzekering,die hem hem volledig goed gekeurd en verzekerd!
Als ze de rontgenfoto's beter hadden bekeken had ik hem niet eens gekocht want hij was bij de aankoop al niet goed !
Mijn eigen dierenarts heeft de verzekering daar over gebelt,die heeft nl de rontgenfotos opnieuw beoordeeld
Er was al arthose en verbening van hoefkraakbeen aan wezig tijdens de keuring!
Hier zijn gewoon fouten gemaakt alleen willen ze er niet voor boeten!
Het paard en wij zijn hier de dupe van!
Ik zal ze het laten voelen ik heb vandaag alle spullen en papieren opgestuurd naar mijn rechtsbijstandverzekering!

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 23:54

Ik heb mijn paarden ook altijd volledig verzekerd en het er tot nu toe dubbel en dwars uitgehaald. Voorheen bij Amev, nu bij Interpolis en met allebei zeer goede ervaringen wat betreft het uitkeren na schade en afkeuring. Saphira is in maart overgenomen door Interpolis, de eerste schade is gemeld in september en toen had ik haar nog maar 2 maanden. Ze hebben nooit moeilijk gedaan, ook niet omdat ik nooit het orginele schadeformulier retour heb gezonden (met dank aan de behandelend arts Boos! ). Als ze hadden gewild hadden ze me een hak kunnen zetten, maar dat deden ze niet.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 09:15

horselover23 schreef:
Wij hebben de pony's en paard niet verzekerd. We hebben een bedrag opzij staan voor onvoorziende da uitgaven.

idem. Als je de financiele kosten kunt dragen bij kliniekbezoek etc kun je beter niet verzekeren.

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 09:22

Ik heb mijn fjorden ook niet verzekerd,ik kan als er wat gebeurt gelukkig alles betalen,wel zijn ze w.a verzekerd voor als die draken van mij weer eens een ander paard in de wei te grazen nemen of zo.

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 09:55

Mijne waren wel altijd verzekerd, maar sinds ik zelf op de Uithof werk is het voor mij niet zo zinvol meer. Haha!
Heb in de jaren dat ze verzekerd waren er trouwens amper gebruik van gemaakt dus als ik niet meer op de Uithof zou werken zou ik ze denk ik ook niet meer verzekeren. Schijnheilig

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 09:59

Ik heb mijn paard wel verzekerd.

Uitgebreid, uitgebreid.

Ik heb dit gedaan omdat ik mijn paard helemaal zelf onderhoud.
Aangezien ik de leeftijd heb van 22 verdien ik niet wat menig een zou verdienen.

En ik wil er zeker van zijn dat wanneer mijn paardje wat heeft ik niet in hoeft te zitten over de financiƫle gevolgen.

En hij gewoon geholpen kan worden.

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 10:07

Je kan trouwens gewoon een betaalregeling treffen met de meeste klinieken (Uithof zeker), dus mocht je een keer voor mega-kosten staan dan is dat ook nog te overleven; zou je paard inelkgeval geen medische hulp hoeven te ontzeggen lijkt me......

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 10:25

Ik krijg mijn paard nooit meer in een verzekering ondergebracht...
Welke verzekering wil er nou een 12 jarige luchtzuiger die vanwege een ernstige koliekoperatie een hoefbevangenheid heeft opgelopen die in een sincker is uitgelopen en waar tegenwoordig gewoon wedstrijden mee gereden worden...... Op papier klinkt dit als serieuze dierenmishandeling.... Maar goed, ik snap wel dat verzekeringen daar geen risico mee willen lopen. Ik had hem trouwens voor die operatie ook nog niet verzekerd omdat ikalleen al vanwege dat luchtzuigen problemen had om hem onder te brengen. En achteraf heb ik begrepen dat ik sowieso het merendeel van de kosten zelf had moeten betalen vanwege kleine lettertjes en eigen risico's dus ik zou er toch niks mee opgeschoten zijn. Kortom, mijn paarden zijn dus niet verzekerd en dat zal ook niet zo gauw gebeuren.

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 10:50

Ik heb mijn paard wel in de verzekering, ook vanwege de reden dat ik niet in de (financiele) problemen kom als hij een keer een grote operatie moet ondergaan. Ik heb het wel gezien aan een vriendin van me, haar paard heeft een koliekoperatie gehad en heeft een paar weken in een kliniek gestaan en zonder verzekering was dat best lastig geweest.... Dat risico wil ik niet lopen. Maar, je moet er wel rekening mee houden dat als je een paard of pony hebt die niet zoveel waard is, dat bij veel verzekeringen de DA kosten maar worden vergoed tot de waarde van het paard of pony...

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 10:57

ik heb de mijnde wel verzeker voor dood door ongeval enzv maar geen ziektekostenverzekering (op aanraden van de verzekering zelf). ik heb daar nu ontzettende spijt van. ik heb een behoorlijk hoge DA rekening en als ik ziektekosten verzekerd was had ik dit allemaal terug gekregen van de verzekering.

ik raad absoluut een ziektekosten verzekering aan. met paarden en pony's weet je maar nooit. een ongeluk zit in een klein hoekje...

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 11:39

carola schreef:
Wij hebben ook nog nooit een paard verzekerd. Gewoon een 'spaarpotje' en dat is altijd goed gegaan.


Idem... mijn paard is ook niet verzekerd en dat bevalt me prima! Lachen

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 11:44

welke ziektekostenverzekering vinden jullie het beste? met het minste kleine lettertjes en zelf beslissen over hoe hij dood gaat e.d. Bij het andere topic las ik veel amev/hippo is dat de beste? Ook hoor ik vaak dat ze er op hun 20e al uit gegooid worden vind ik ook raar want je gaat er toch vanuit dat je paard ouder word? mijn huidige paard is nu 31 en begint nu pas het een en ander te mankeren met hoge rekeningen van dien

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 11:55

Ik had mijn paard altijd in de verzekering. Kostte veel geld, maar het voelde wel goed. Drie jaar lang heb ik toen gemodderd met een niet fit paard, en elk jaar bleek de premie van de verzekering hoger dan het totaal aan medische kosten.
Ik heb daarop de verzekering opgezegd. Mijn financiele situatie was ook veranderd; als een paard nu wat krijgt waardoor ik kosten moet maken, kan ik dat oplossen zonder verzekering. Ik had amev/hippo, toen nog gewoon Hippo Assurantien. Nooit een probleem gehad met uitkeren.

In mijn ervaring blijken de kosten van eenvoudige veterinaire begeleiding veel lager te liggen dan de verzekeringspremies op jaarbasis. Dat is, totdat er echt operaties nodig blijken... en hard maar waar; dat moet het paard dan ook maar net waard zijn.

Overigens; heel veel medische begeleiding zoals vitaminepoeders, hoefijzers, Biosynov...valt vaak niets eens in de verzekering, dat moet je zelf betalen.
Ik red me prima zonder verzekering. Het is sneu als ik ooit eens een weg moet brengen tegen nul euro compensatie, maar ik ben wel 100 % vrij in de beslissing.