Wat zou jij doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-03 12:24

Ik las net een topic over trubbels op stal.
Nu dacht ik daarbij terug aan mijn tijd als amazone voor een grote stal.

Wat ik daar de hele dag deed was.
Beginnen om 6 uur Gaaaap met de paarden voeren.
Vervolgens de ruinen en de merries naar buiten doen.
Dan de stallen uitmesten, dat waren er 40 (alleen binnen)
Dan om de paarden naar binnen en hooi geven en zelf eten.
8 uur was het dan pas.

Half 9 weer beginnen.
Vervolgens weer verder. Eerste de planning maken voor iedereen.
Iedereen aan het werk zetten en dan kon ik om 9 uur zelf beginnen.
Dan het eerste paard van stal plukken, poetsen, opzadelen en rijden.
En zo 7 of 8 paarden per dag.
Smiddags tussendoor weer voeren en zelf even snel eten natuurlijk.
Daarmee ben je dus om half 8/ 8 uur klaar.(soms 9 uur, want klanten helpen hoort er ook bij)
Maar dan zijn we er nog niet.
Dan moeten de veulens nog nagelopen worden en buitengezet( 5 hengsten en 11 merries)
Dan moest de dekhengst nog naar buiten.
Vervolgens ga je weer hooi geven en de stal netjes ogend maken,
dan voeren en de dekhengst weer naar binnen.
Dan is het dus 10 uur als het moeilijkste paard nog van stal bereden moet worden.
11 uur dus als je klaar bent.

Omdat ik niet hield(en nog niet van houd) om elk paard elke dag dol te rijden in de luxe rijbak, koos ik voor afwisselend werk, zoals een keer longeren tussendoor, een buitenrit of eens balkjes lopen tussendoor.

Dit soort werk neemt veel tijd in beslag en zeker als ik de enige ruiter ben en ook nog eens het bedrijf draaiende moet houden. Wat dus inhoud dat ik elke dag super lange dagen maakte.

Ik had dan ook regelmatig woorden met de eigenaar die zelf nooit aanwezig was omdat hij nog een ander bedrijf had. Ik werkte niet vlug genoeg door en reed de paarden nooit meer dan een uur.
Ja hallo als je zoveel werk heb en je wilt het toch goed doen, dan kijk je niet op een uurtje uitloop per dag. En waarom moet een paard meer dan een uur lopen? Is drie kwartier tot een uur niet goed genoeg als het paard lekker werkt?
Ik heb er vaak woordenwisselingen over gehad en ben uiteindelijk vreselijk ontploft en de eigenaar zijn huid vol gescholden (in het nederlands dus hij verstond maar de helft Tong uitsteken )
Dit is toch ziek, of niet dan?
Je werkt je te pleuris en zorgt voor alles en iedereen ook al betekend dat dat je langer door moet werken(ook al zijn de werktijden al absurd) om nog maar niet te spreken over het salaris

Wat zou jij doen als je toendertijd in mijn schoenen zou hebben gestaan?
Ik ben daar eigenlijk best benieuwd naar. Haha!
Ik heb wel eens de opmerking gekregen of ik gek was, om zoveel uren te maken.
Ik moet er ook eerlijk bij zeggen dat dit bedrijf na mijn vertrek geen leidinggevende meer kon vinden en dat een andere meedewerker ook nog eens is vertrokken. Later heb ik nog ergens opgevangen dat het bedrijf falliet is inmiddels (weet niet of het waar is hoor)

Ik zat dus naar aanleiding van een ander topic hier aan terug te denken en het leek me best leuk om eens te horen wat een ander in mijn situatie had ondernomen.

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 16:25

nou, ik denk dat ik het na verloop van tijd niet meer zou hebben volgehouden met zo'n lange dagen halloowww zeg! en vooral als je werkgever dan ook nog eens continu ligt te mauwen.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 16:29

ja en mij lijkt het dus heeeerlijk om heel de dag tussen de paarden te lopen maar niet met zo'n baas en tegen een riant salaris natuurlijk!!
maarre 0600 uur voeren, bij ons op stal gebeurt dat pas om 0900 uur, waar is dat goed voor om zo vroeg te voeren?

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-03 16:39

Waarom zo vroeg voeren? daar had ik ook wel tachtig keer over gezeverd want welke idioot vind het nou normaal om om 6 uur al te beginnen. Kreeg als antwoord dat hij zelf ook om 6 uur moest beginnen(op zijn andere bedrijf) en daar raak je wel aan gewent.
Dat was mijn punt helemaal niet, maar eerder waarom deze belachelijke tijd?
Het was trouwens -10 in de tijd dat dit allemaal speelde. Ik vond het helemaal niet erg, want ik had een toffe baan, maar die man Boos!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 17:56

lijkt wel een slavendraver; zoiets sloopt toch! Niet normaal om dat allemaal van 1 persoon te verlangen. Bovendien in het kader van arbo en veiligheid ook niet zo handig, want je kan niet verwachten dat je zulk intensief werk verricht gedurende zulke lange dagen (dat vraagt om problemen)

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 18:11

Wat ik zou doen ?
Een kort antwoord: dat ie maar de >*&%$( had gekregen
Dit is gewoon misbruik maken van iemand die van paarden houdt en flink aan wil pakken.
Maar er zijn grenzen, en dit lijkt me een typisch geval van "ver over de schreef".

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:35

k herken dat ook wel hoor......... tjeeessss en dan hebben ze van die cobbelstones en dan waait het en regent het maar er mag geen strootje liggen.......... grgrgrgrrrrr. Met als resultaat dat ik nu maximaal twee paarden per dag wil rijden en in mijn tijd......... liefst eigenlijk maar een

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 02:42

Ik had er nog niet eens bij verteld dat ik dit werk deed terwijl ik pas 17 was Haha!
Helemaal gezond toen (wat ik nu niet meer ben) en paarden was mijn leven eigenlijk, dus het kon mij eigenlijk niks schelen dat ik van 6 s'ochtends tot 11 s'avonds werkte. Met als gevolg dat ik de hele zondag sliep zodat ik de week erop er weer tegenaan kon.
Ik zal je zeggen, dat ik dit zo weer zou doen als ik dat kon.
Helaas zal dat er nooit meer inzitten wat het is een te drukke baan die ik door mijn ziekte niet vol kan houden.
Ook voor mij geld dus nu, paarden is leuk, maar wel op normale tijden en voor mij haalbaar. Iets aangepast dus, maar ik blijf het leuk vinden en wil absoluut niet zonder paarden.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 08:07

nee ik zou zo'n lange dagen ook niet vol kunnen houden, ook al zou het het liefste zijn wat ik deed.
Maar inderdaad, wat een slavendrijver is hij (en je was pas 17 dus dan mag je nog niet eens voor vol (lees zoals 30 jarigen hun uren maken Knipoog ) werken)! Hij moest blij zijn dat je dat allemaal voor hem wilde doen zeg!