Wat voor soort stallen bestaan er + kosten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Wat voor soort stallen bestaan er + kosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-03 23:47

Ivm eventueel paarden aan huis ben ik benieuwd wat het kost om 2 stallen te bouwen. Bovendeur moet open kunnen, liefst schot tussen 2 stallen ook met opening, liefst nog een klein raampje extra voor als de bovendeur dicht zou moeten.

Maten zit ik te denken aan iets groter dan 3 x 3, bijvoorbeeld 4x4.

Wat zijn er allemaal voor mogelijkheden qua materiaal, bodem, etc.

Ben benieuwd!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 02:21

Ik denk dat je het best in BIT kan kijken, staan zat advertenties in.

Succes!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 03:08

Dat niet alleen, maar hoeveel wil je er aan uitgeven. Moet het in een bestaande schuur of in een nieuwe schuur.... Wil je het mooiste van het mooiste of gewoon een degelijk hok... Kun je dhz-en of moet je het laten doen... Denk dat je gewoon eens een beetje op visite moet gaan bij diverse mensen die hun paarden thuis hebben staan en je zo een beter beeld kunt gaan vormen.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 09:55

Je mag bij mij wel eens komen kijken?
Wij hadden een grote lege schuur.De biuurman heeft tussenmuren gemetseld en daarboven zijn platen gekomen (oude reclameborden die we gratis hadden gekregen) Wij hebben dus alleen de voorwanden moeten halen en dat scheelt je behoorlijk in de kosten.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-03 10:21

annegti schreef:
Dat niet alleen, maar hoeveel wil je er aan uitgeven. Moet het in een bestaande schuur of in een nieuwe schuur.... Wil je het mooiste van het mooiste of gewoon een degelijk hok... Kun je dhz-en of moet je het laten doen... Denk dat je gewoon eens een beetje op visite moet gaan bij diverse mensen die hun paarden thuis hebben staan en je zo een beter beeld kunt gaan vormen.



Haha! dit snap ik, maar ik wil juist graag weten welke mogelijkheden er zijn.

Ik wil sowieso het liefst een buitenstal, dus dan valt het 'in de schuur' al een beetje af.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-03 10:35

Moet je tyrouwens bij buitenstallen opletten hoe de ligging is qua wind en zon?

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 10:43

Wij hebben een blok met oude buitenstallen, bovendeur kan open en er zit nog een raampje naast(hebben wij wel gaas voor gedaan)
De tussenmuren hebben we een stuk uitgezaagd en gaas tussen gedaan, zodat ze wel bij elkaar kunnen kijken, ruiken etc. Aan de voor- en achterkant van de stal hebben we het hout laten zitten, zodat ze wel lekker rustig kunnen eten en een plek voor 'zichzelf' hebben Knipoog

Jammer genoeg is bij ons de stal een beetje aan vervanging toe. Het is helemaal van hout en staat al ruim 30 jaar en het onderhoud is niet altijd even goed geweest
Wij denken aan die kant- en klaarboxen die je zelf moet bouwen. Ongeveer hetzelfde principe van wat we nu hebben. En ik wil weer een stal met heel houten tussenschot, zodat een hengst op stal ook altijd kan


Kijk trouwens eens in het topic 'reddy in beeld' van reddytobias. Daar staat helemaal onderaan een foto van haar stal

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 10:47

Ik zou de deuren niet op de kant doen waar de wind altijd vandaan komt en juist proberen dat je overdag de zon aan de voorkant hebt. Die van mij vinden het altijd heerlijk om in het zonnetje te hangen.
Bij ons stond alles natuurlijk al, maar is hier wel degelijk rekening mee gehouden. Al heb je soms gewoon de keus niet

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:02

Wij hebben net weer een nieuwe box bijgebouwd.
4 X 3 meter, 2 deuren zodat indien nodig de stal in 2-en gedeelt kan worden (we hebben A-welshjes).
Fundering is gemetseld, met daarop balkhout (van de sloop) als geraamte. Binnenkant afgewerkt met underlayment-platen (nieuw)
Voorkant underlayment-platen (van de sloop) dubbel, met stalen u-profiel en halfopen, zonder traliewerk. Dak, doorzichtige golfplaten met oversteek. Buitenkant damwandplaten.
Wij hebben met de bouw rekening gehouden met het weer, achterkant = weerkant. Waadoor de voorkant op het oosten staat.
Kosten (excl. stenen en damwandplaten, die hadden we nog) 700 euro.

We hebben nu in totaal 4 boxen (waarvan er dus 1 in 2-en gedeelt kan worden) in L-opstelling met ertussen nog een opslag voor hooi/stro ed.
Allemaal halfopen, zonder traliewerk. (zal eens kijken of ik een foto heb)

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-03 11:34

Foto heel graag Alane. Als ik jouw stukje lees dan denk ik: wat zijn uderlayment-platen,en damwandplaten?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:49

underlaymentplaten: worden gebruikt voor oa bekisting voor bijvoorbeeld het storten van beton. Ze zijn watervastverlijmd en daardoor uitermate geschikt voor stalbetimmering.
Damwandplaten: die van ons dan hebben een golfprofiel en zijn van metaal. Hebben een lange levensduur en verkrijgbaar in meerdere kleuren. Je ziet deze platen vaak bij nieuwe schuren, maneges ed.
Foto moet ik nog even maken.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 18:01

Een luifel is altijd wel handig. Bij ons op stal staan de boxen ook in een L-vorm (meeste op het oosten en 2 op het zuiden). De wind staat regelmatig zo dat als het regent het toch best nat kan worden voor de boxen. Als je dan geen luifel hebt, regent het in. Pas er ook voor op dat je geen hele open wand hebt of dit dicht kunt doen (bijv. boxluik en daarnaast met tralies) dan staat in de winter de koude oostenwind in de box en kan je paard niet schuilen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 23:10

hier een foto van een gedeelte van onze stallen:
Afbeelding

Het is wel een beetje wazig... maar je kunt wel de damwandplaten zien (op het dak) op deze stal zit dus ook op het dak gedeeltelijk damwand.
Dat grijze ding (rechts van het halster) wat je ziet is een selfmade zadelhouder...2 stukken afvoerpijp, 1 bochtje en 2 bevestigingsbeugels...