Te weinig voer??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Te weinig voer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-03 23:14

Mijn welsh ruintje van 7 jaar staat nu op het volgende voer schema:

O: 1/4 Bix, 1/4 Mix
M: 1/4 Bix
A: 1/4Bix, 1/4 Mix +Kuil.

Dit is zo'n beetje zijn werkschema:

Maandag:40 minuten longeren.
Dinsdag:Stevige buitenrit.
Woensdag:40 minuten longeren.
Donderdag:1uur rijden.
Vrijdag:1 uur les.
Zaterdag:los / stapmolen.
Zondag:Stevige buitenrit.

Nu kwam er laatst iemand naar mij toe die nogal boos was over het feit dat ik mijn pony te weinig te eten gaf.....
Wat vinden jullie??Is het te weinig?

In principe doet hij het er wel goed op,valt niet in ofzo.

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-03 23:15

ps.Stevige buitenrit is 1 1/2 of 2 uur het bos in.(Stap ook veel)

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 23:30

Hoe groot is hij en krijgt hij alleen 's avonds kuil. En wat vind je zelf hoe hij eruit ziet? Het ene paard heeft wat mee nodig als het andere.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 23:40

Ik zit net in je profiel te kijken en zag daar een foto van je pony. Op zich ziet hij er goed uit, alleen zou ik dus liever iets meer vlees op z'n schoft en heupen zien. Als ik jou was zou ik zowiezo 's ochtends ook kuil gaan voeren en 's middags ook een plukje. Van ruwvoer kun je eigenlijk niet genoeg voeren en 1 keer per dag is echt te weinig. Over je krachtvoer kan ik niet zoveel zeggen, wat voor mix voer je??

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 23:45

Het is me niet duidelijk hoe groot ze is/hoe oud, maar ik denk dat het niet teveel is zolang ze het er goed op doet en niet invalt.
Alleen geef je op zaterdag wel minder voer? Want dan werkt ze eigenlijk niet dus heeft ze minder voer nodig.
Hoelang doet ze met haar ruwvoer?

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 23:55

Lieke schreef:
Het is me niet duidelijk hoe groot ze is/hoe oud, maar ik denk dat het niet teveel is zolang ze het er goed op doet en niet invalt.
Alleen geef je op zaterdag wel minder voer? Want dan werkt ze eigenlijk niet dus heeft ze minder voer nodig.
Hoelang doet ze met haar ruwvoer?


Ik zou zeker niet minder gaan voeren en ook niet op zaterdag dus. Zoveel krijgt hij niet en wordt voor de rest voldoende gebruikt. Hij komt er zatedags iig uit en zal van dat beetje voer echt geen problemen ondervinden.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 00:04

Voeren doe je met je ogen. Als je pony er goed uit ziet en het er goed op doet, dan laat je het lekker zo. Is er iets dat voor verbetering vatbaar is, dan ga je sleutelen aan hoeveelheid en samenstelling. Waarbij een andere samenstelling net zo effectief of zelfs effectiever kan zijn dan meer of minder voer.
Ik zou wel proberen om ook in de ochtend een ruwvoer beurt in te passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 00:17

Margreet schreef:
Voeren doe je met je ogen. Als je pony er goed uit ziet en het er goed op doet, dan laat je het lekker zo. Is er iets dat voor verbetering vatbaar is, dan ga je sleutelen aan hoeveelheid en samenstelling. Waarbij een andere samenstelling net zo effectief of zelfs effectiever kan zijn dan meer of minder voer.
Ik zou wel proberen om ook in de ochtend een ruwvoer beurt in te passen.



Heb er weinig aan toe te voegen................


Veel mensen voeren volgens het boekje, maar met je ogen kan je het beste voeren. En goed weten wat de paarden aan werk doen. Soms bij een dag dat ze echt hard gewerkt hebben, kan je wat meer erbij doen. Persoonlijk zou ik dan voor meer ruwvoer gaan....................


Maar je ogen en verstand gebruiken!!