uitrijdeken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

uitrijdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-03 11:46

Aangezien jamaica nu helemaal geschoren is, wil ik een uitrijdeken gaan maken.
Ik heb nog 2 fleece dekens liggen, en daar wilde ik er 1 van verknippen.
Vragen:
Is fleece geschikt als uitrijdeken?
Waar zit het vast? (geloof klitteband voor het zadel, maar verder?, nog een touwtje achter de billen misschien?)
Heeft iemand een goede foto (beetje dichtbij) waar je op kan zien tot waar ie zit?

Alvast bedankt

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 11:51

Ik heb een fleece uitrijdeken, gewoon gekocht bij Horselover. Als zij het verkopen, dan is het, lijkt mij, dus wel geschikt om een uitrijdeken van te maken. Die van mij zit idd voor het zadel vast en dan met een touwtje onder de staart. Ik heb er geen foto van, maar kun je het niet zien op de site van Divoza? Misschien is het een tip om de fleece deken op het gezadelde paard te leggen en dan uit te tekenen tot waar jij de deken graag wilt hebben. Veel succes met het maken.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 11:56

Fleece is niet handig, zeker als het wat meer gaat waaien. Je moet het vergelijken bij jezelf als je een dunnen fleece trui aan hebt, de wind gaat er dwars doorheen. Is de fleece van een dikke kwaliteit waar de wind niet doorgeen gaat is er geen probleem. Voor het voor en najaar wil ik wel eens fleece gebruiken, maar nu er vaker de wind opsteekt en kouder wordt neem ik liever de wolle uitrijdeken, die laat minder wind door en dus warmer op het paard.

De deken zit met klitteband of met twee koortjes aan beide uiteinde vast voor je zadel. Touwtje achter de billen is zeker handig tegen op opwaaien, maar niet te strak nemen en niet te hoog dat die makkelijk onder de staart vast komt te zitten (vinden paarden niet echt leuk).

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 14:24

Ik gebruik gewoon mijn fleece deken als uitrijdeken, ideaal en een stuk goedkoper want dit dek heeft dus een dubbele functie, zowel fleece deken op stal als uitrijdeken in de bak!!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 14:30

Ik heb er toevallig vorige week een gemaakt! Heb het ook met klittenband gedaan aan de voorkant, want een moeilijke klus was om vast te naaien... Fungeert trouwens prima!

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 15:29

je hebt toch ook gewone rechthoekige? dat je gewoon op de rug legt, en dan het zadel erop, en dan gewoon rijden? of nuiet?

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 15:44

Citaat:
dat je gewoon op de rug legt, en dan het zadel erop

lijkt me lastig als je bv les hebt, dan moet eerst het zadeleraf om die deken eraf te halen.
het is toch een uitrijdeken, die doe je op als je klaar bent met rijden en uit gaat stappen Verward

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 17:45

Ik heb er vorig jaar een gekocht, ook zo'n fleece geval. Ik ben er best tevreden over.
Die heeft een gat waar het zadel doorheen komt en die kun je dan voor het zadel vastmaken met klitteband. en hij heeft een koord voor onder de staart tegen opwaaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 18:00

smurf schreef:
Citaat:
dat je gewoon op de rug legt, en dan het zadel erop

lijkt me lastig als je bv les hebt, dan moet eerst het zadeleraf om die deken eraf te halen.
het is toch een uitrijdeken, die doe je op als je klaar bent met rijden en uit gaat stappen Verward


In principe gebruik ik mijn uitrijdeken ook alleen voor in- en uitstappen en dan is het inderdaad niet handig als je het zadel erop legt. Maar als het echt heel koud wordt in de winter dan laat ik hem tijdens het rijden erop liggen. In dat geval maakt het niet uit als hij onder je zadel vast ligt, maar verder.... niet zo handig inderdaad.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 18:06

maar als je alleen een buitenpiste ter beschikking hebt, en je paardje staat normaal onder de dekens, denk niet dat het zo prettig is voor hem om in stap met deken, en in draf plots zonder deken?
en ook, bj een wintec, die heeft geen zweetbladen (uitrijdeken moet je die "flappen" normaal tussen het onderste en bovenste zweetblad doorgeleiden) hoe werkt dat dan met een uitrijdeken? je moet toch iets he?

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 18:13

dutske schreef:
en ook, bj een wintec, die heeft geen zweetbladen (uitrijdeken moet je die "flappen" normaal tussen het onderste en bovenste zweetblad doorgeleiden) hoe werkt dat dan met een uitrijdeken? je moet toch iets he?


Je kan hem ook over je bovenste zweetblad heen doen hoor. ´s Winters als het echt koud is, doe ik hem ook nog eens over mijn eigen benen, worden ze weer lekker warm.

LMsWinnetou
Berichten: 1613
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 18:13

Ik heb ook een fleece uitrijdeken van Harry's Horse. Ik hou m soms ook gewoon op bij het draven enzo als het heel koud is.
Hij gaat onder de zweetbladen door, en zit dan voor het zadel een de bovenkant vast.
Verder geen touwtje bij de billen, maar hij blijft prima liggen Lachen zelfs bij het springen en in de galop verschijft ie geen centimeter.
Ik ben eigenlijk wel blij dat er geen touwtje bij de billen zit, want nu kan ik 'm gewoon van mn paard afhalen zonder af te stijgen.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 18:17

Ik gebruik hem alleen voor in- en uitstappen
Paard is geschoren en ik rijd buiten, maar zolang ik aan het werk ben met hem wordt hij echt niet koud
(bij die wintec gewoon je deken tussen zweetblad en beugelriem door doen (onze wintec had trouwens gewoon twee zweetbladen )

Fleece vind ik heel fijn werken trouwens. Heb een fleece-uitrijdek voor het in- en uitstappen. Als het regent gooi ik er een waterdichte op.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 18:24

ahzo, bedankt voor de verduidelijking (is al een goed jaar dat ik men kop erop zit te breken hoe je dat juist moet vastmaken bij gewoon en wintec Haha!)
grtz dutske

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 18:33

ik heb mijn moeder er pas 1 laten maken, ik heb namelijk wel uitrijdekens maar daar zitten geen voeringen in, dus ik heb gewoon het model over genomen, en mijn moeder de opdrachten gegeven. Lachen Hij ziet er best goed uit.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 20:22

Ik heb er eentje gekocht. Een waterafstotende, omdat ik altijd in de buitenbak rijd.
Vooraan zit idd klitteband, ik doe onder de zweetbladen (van mijn Wintec) door, en dan vooraan vast. Achteraan zit nog een staartriempje. Deze blijft heel netjes liggen.

Mijnes is groot zat, maar dat vind ik wel lekker met slecht weer. Een duidelijke foto heb ik nog niet. Hier alleen een foto waar hij hem op heeft zonder zadel, over een deken heen.
Afbeelding

Ik ga even kijken op de computer of ik er toevallig nog een betere op heb staan, anders wil ik eventueel wel een foto maken.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 20:38

ik heb ook een waterafstotende uitrijdeken , en een Barefootzadel, dus geen zweetbladen, ik los het zo op:

Afbeelding

heb ik meteen droge en warme benen

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 22:17

De heb ik voor mystery ook Knipoog

Afbeelding

zns

Berichten: 2492
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 22:56

Ik heb een fleecedeken gehaald bij de blokker en de oma van Romy (LoveRico) heeft de uitrijdeken voor me gemaakt (nagemaakt van een andere uitrijdeken.)

Ik vind hem heel goed.........

Afbeelding

En grappig bij Mikey Tong uitsteken

melissa20

Berichten: 279
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 23:21

leuk dekentje zeg die met dat luipaardprintje!!!die wil ik ook wel maken maar heb geen uitrijdeken nodig . Ik hoef mijn pony namelijk niet te scheren want ik hou ziujn vacht kort met een lekker dik deken.

Wilma1983

Berichten: 1061
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 08:53

Ik heb er nog een te koop! Mocht je intresse hebben pb me dan maar even! Goeie staat keer gebruikt lig nu in de kast! Erguh jammer!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-03 11:11

harstikke bedankt voor de foto's. Wilma, wat voor maat is die van jou?

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 11:36

ik doe gewoon mijn zweetdken over het zadel en ga er dan zelf weer op werkt goed hoor

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-03 11:58

ja, dat kan wel, maar mijn zweetdeken heeft kruissingels, dus dat werkt niet echt (moet je weer helemaal opknopen)

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 12:34

nee hoor wantals het regent heb ik mijn winterdeken er ook wel eens over als ik naar les ga en die kunnen gewoon dicht