Navelbreuk, wat zouden jullie doen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Navelbreuk, wat zouden jullie doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-03 11:58

Stel je hebt een 3-jarig paard met een navelbreuk.
Het paard is nog niet bereden. Men wil dit paard naar de keuring doen en uitbrengen in de sport.
Het is maar een klein breukje en volgens de DA is het risico van zo'n breukje miniem. Echter heb je wel de kans dat als er toch iets gebeurd je wel een groot probleem hebt. En het paard dan een zware operatie te wachten staat.
De operatie is op zich een niet al te grote ingreep maar brengt ook weer risico's met zich mee. Het paard moet onder volledige narcose plat op de rug op de operatie tafel.
De kosten voor deze operatie is ca. 1000 euro.
Omdat de risico van zo'n breuk niet zo groot zijn is het verwijderen vooral vanwege het oog, zo'n breukje is natuurlijk niet zo mooi. En vanwege het kleine risico dat de darm in het breukje schiet waardoor er waarschijnlijk een stuk darm verwijderd zal moeten worden of het paard in het ergste geval zou komen te overlijden. Ik vind de kosten voor het verwijderen van een schoonheisfoutje toch wel erg hoog en daarnaast het risico van narcose dusdanig dat ik waarschijnlijk niet zou opereren.

Wat zouden jullie doen?

Opereren of niet opereren??



HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-03 10:18

Bedankt voor de informatie. Ik moet nog maar eens goed gaan voelen want het kan best zo zijn dat er vrijwel alleen nog maar huid zit. Ook wij hadden de hoop dat het volledig weg zou gaan. Maar dat is toch niet gebeurd. Het navelbreukje is ongeveer zo groot als de top van een duim.
1000 euro is idd heeeeel erg veel geld in mijn ogen dus ik ga eens kijken of het ergens anders goedkoper kan. Als stel ik kwaliteit wel boven prijs.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Noor17, YandexBot en 74 bezoekers