dillema wie helpt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

dillema wie helpt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 22:05

ok ik heb een beetje een groot probleem
ik zal bij het begin beginnen.

ik had mijn paard eerst bij een boer staan, daar had ze een stukje land, een bak, een grote ruime stal. ik had ruimte voor mijn spullen. en 's ochtends werd er gevoerd.
alles ok zou je zeggen.
1 nadeel, er mocht geen pony bij!
dat ging 1.5 jaar goed, daarna stopte mijn paard met eten, viel af, en ik wist echt niet meer wat ik moest. DA geweest, Bloedonderzoek en mest onderzoek gedaan, beide geen antwoord, beetje vitamines erbij en het zou wel over gaan maar dat ging het niet.
toen kreeg ik een aanbod, om mijn paard bij een vriendin neer te zetten, zij had 3 paarden staan (1 paard 2 pony's ) en een stal over.
dus dat gedaan, na veel wikken en wegen. met de mensen waar ik stond het erover gehad, en die vonden het wel een goed idee, omdat ze er niet op vooruit ging.
daar eenmaal neergezet. ging ze vooruit, knapte op. werd weer vrolijk gewoon weer een blij paard.
goede keuze zou je denken
dat dacht ik ook. tot nu!

het ging daar goed, alles was goed geregeld, goede samenwerking.
totdat, mijn vriendin tegen mij zij dat ze graag naar het dropsfeest wou (4 dagen lang zuipen) naja is goed, ik had er weinig problemen mee, dus ik de zorg voor de paarden op me genomen.
geen probleem, maar daarna werd ze ziek. dus ik heb vanaf toen voor de paarden gezorgd, en 1 is even wat anders als 4, ik had haast geen tijd meer om mijn paard te rijden, naja geen probleem, ziek worden doen we niet expres!
maar ze bleek pfeiffer te hebben, dat was balen, dat kon lang gaan duren.
maar nu is ze al weer 2 weken op stal.
en geloof het of niet, toen begonnen de problemen pas.

het werkt gewoon niet meer.
ze is de hele dag vrij (wel korte dagen ivm vermoeidheid.) maar ze meste wel haar eigen paard uit, maar haar pony's die deed ze niet.
dat deed ik eerst nog, ik was gewend aan 4 paarden dan is 3 al een stuk minder werk.
maar toch klopt het niet. zij neemt die pony's en neemt wel de tijd om haar paard uit te mesten, te poetsen water te geven.
en de rest (incl mijn paard) kreeg een plak hooi, en dat was het.
nou kom ik elke dag dus dat was geen probleem.
maar het begint toch te irriteren. nu stond er op het bord (daarmee communiceren wij ook, naast internet en gewoon spreken) dat ze wel wil voeren 's ochtends
maar dat ze geen water geeft, en dat alles klaar moet staan. tja.. zoveel tijd heb ik ook niet! maar ja wat moet je anders, ik wil toch dta mijn paard genoeg eten en drinken krijgt.
maar goed, haar paard heeft een peesklap en kan dus niet naar buiten.
nu wil zij dus dat alle paarden binnen blijven.
tja wel begrijpelijk, maar niet erg diervriendelijk voor de rest.
mijn paard komt nu nog maar 1 uurtje per dag buiten (en dat is onder het zadel)
maar goed, de pony's staan nu voor haar stal, en kunnen via een gat in een plank (was eerst een shet stal, dus daar konden ze doorheen kijken) haar eten jatten, mijn paard gefrustreerd, ik ben dus achterin gaan voeren.
probleem opgelost zou je denken, helaas niet.
mijn paard word erg aggresief van elke keer weer een halve pony in haar box, en begint nu zelfs te slaan op stal.
gister haalde ik haar dus met een dik ben uit haar box.
tja ik heb volgende week een wedstrijd (heb ik niet zo vaak) en heb er met haar echt naar toe gewerkt, ik stond dus even flink te balen, dus gekoelt en gestapt, vandaag leek het over te zijn, dus vandaag nog gestapt en er morgen maar op (ze is trouwens niet kreupel)
maar goed, nu weet ik het dus even niet meer.
ik vind dat mijn paard
- voldoende naar buiten moet kunnen. paarden zijn geen binnendieren!
- voldoende rust moet krijgen, en dus gewoon rustig kunnen eten en slapen. waardoor ze ook wel weer lief op stal zal worden.
- gezelschap moet hebben, voor sociale contacten.

redelijke eisen toch?
maar goed, ik heb het verder heel erg naar mijn zin daar, ik mag er doen wat ik wil, ik kan rustig een leuke hindernis bouwen zonder dat ik gezeur krijg.
verder kan ik het met haar vader (die daar dus woont, zij woont bij haar moeder) heel goed vinden, en kan ik met hem goed overleggen over dingen.
en toch loopt het niet, mijn paard word aggresief op stal, saggo, en als ik niet uitkijk heb ik een klap te pakken.
vandaag heb ik haar (jup ben koppig ) in de wei gezet met 1 pony.
toen ik haar op kwam halen, kwam ze vrolijk hinnekend naar me toe gegallopeerd, met de pony op haar hielen.
met een nette sliding stopte ze vlak voor me. en was weer rustig, en lief.
oortjes stonden weer naar voren ipv naar achter gedrukt in haar nek.
ik zag gewoon dat een dag wei haar goed had gedaan.

nu het probleem
ik weet dus niet of ik het daar nog lang uit houd, erover praten heb ik al meerdere keren geprobeerd, maar eindigd voor mij alleen maar in meer vage acties, en regels waar ik me aan moet houden.
terug gaan naar mijn oude stal.
maar ik weet niet of ik daar er een pony bij mag.
ik heb even de voor en nadelen op een rijtje gezet.

bij eva staan:
voordelen:
- ik kan er alles doen, kan gewoon me gang gaan zonder op me vingers gekeken te worden.
- ik kan met ben alles overleggen.
- ben brengt me naar les.
- ik heb er stro
- magned staat met andere paarden

nadelen aan ben
- met eva valt niets te regelen
- ik loop de hele tijd eva dr paarden te verzorgen, wat voor veel irritatie zorgt, en tijdgebrek
- magned word aggresief op stal, door veel binnen staan en pony's voor haar neus
- magned komt alleen met rijden even buiten.
- door tijdgebrek kan ik magned vaak niet rijden, en staat ze dus hele dagen binnen gefrustreerd te wezen
- eva voert van mijn kuil zoveel dat ik per dag 1 hele baal kwijt ben! hierdoor heb ik niet genoeg kuil voor een heel jaar
- magned kan niet op het gras (tenzij ik een uur over heb om haar naar het land te brengen
- eva voert vaak jessie van mijn biks, waardoor ik veel meer geld kwijt ben aan biks
- doordat eva te laat/niet ontwormt doe ik magned voor nop
- doordat eva haar paard en pony's niet inent, heeft magned inenten geen nut

voordelen aan wietze
- ik kan er rijden (de bak knapt dan snel weer op. even plukken en paard er in, is zo gedaan)
- ik heb mijn eigen kuil,hooi moet alleen nog stro
- ik weet zelf wat magned te eten krijgt (bij eva krijgt ze soms niet/soms wel.
- ik kan magned buitenzetten wanneer ik wil
- het land is veel dichterbij (tegen over de boerderij )
- magned heeft weer een grote veiligere box (deze box haalt ze zich bijna elke dag wel ergens open, en ik blijf maar zoeken)
- magned heeft een lichte stal (ben laat altijd zijn schuurdeur open staan, waardoor magned de hele dag in het donker staat.
- magned heeft meer rust, om te eten, en te slapen. zonder geiriteerd te raken.
- ik weet zelf wat er met mijn spullen gebeurt (vaak zijn er spullen van mij kwijt/stuk zonder dat ik dat weet, en dan kom ik er later achter dat er weer iets kapot is. )
-

nadelen aan wietze
- henny kan nogal moeilijk doen over door het donker fietsen (maar heb nu vaak de auto, en als ik daar sta, zal suus vaak mee gaan, doordat zij ras wil kopen )
- magned staat iig 's nachts alleen, overdag staat ze met rascal op het land. (hopelijk mag het met een stalletje op de poetsplek )
- ik moet weer een oppotstal nemen.(wat minder erg is dan de hele dag in een stal staan, dan liever slapen in een oppotstal. )
- ik voel me soms op mijn vingers gekeken (gelukkig al minder, doordat ik sterker in mijn schoenen sta, door de ipabo heb ik goed naar mezelf leren kijken, en kan nu veel meer aan. ben minder snel onder de indruk van mensen zal maar zeggen.) doe meer mijn eigen ding.

mijn land ligt naast de boerderij waar ze eerst stond.
ik zat te denken, om er een shet bij te nemen, deze op het land te zetten.
en overdag mijn paard erbij.
zodat ze iig sociale contacten heeft.
dat is dus als er geen pony bij mag (stalletje erbij) dan kan de pony altijd op mijn land staan, maar staat ze in de winter dus 's nachts alleen.

ok het is een heel lang verhaal geworden Bloos
maar ik zit er dan ook erg mee. Verdrietig
laat jullie meningen/visies maar komen.
hopelijk heb ik er wat aan

Truf

Berichten: 2223
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Wognum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:50

Ik denk dat naar Wietze terug gaan (als je ras ook er bij zet) de beste optie is.
Dan ben je lekker dicht bij je land, niet zo veel langs de weg(vrachtwagens) en heeft Mag tenminste weer rust, anders gaat het net zo als ze alleen stond. En dat wil je niet meer, zo'n magere Mag....
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 23:49

Ik zou ook terug gaan..En dan heb ik echt het hele verhaal gelezen..
Praat met eva dr vader erover..Leg m uit dat je het zo neit langer meer vind kunnen en dat je niet langer de zorg van de andere pony's erbij wilt hebben...Ook al heeft eva de ziekte van pfeiffer..Wat erg vervelend is(weet het..heb het ook gehad) Maar 1 paard en 3pony's houden kost gewoon tijd en geld.. En dan kan je niet van een ander verwachten dat die die tijd geeft... Want die tijd heb jij dus zelf niet..(als ik het goed lees) Ik weet nl. hoe druk je het hebt met school en etcetc..

Dus teruggaan maar iig met goed overleg... Succes!!!

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 00:13

en 30 min laten hihi
tja maybe terug gaan wel ene optie, maar voor de lessen kom je zeker in de knoop?! en eva lijkt me idd niet de makkelijkste in afspraken....hihi

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 00:37

Ik zou absoluut teruggaan Lijkt me echt geen vooruitgang voor je paardje, zeker niet als ze overdag met de shet kan
(is het niet mogelijk in overleg die shet dichterbij te zetten in de nacht Verward )

Met die Eva lijkt me niet echt afspraken te maken als ik dat zo lees en ik zou toch zeker willen weten dat mijn paardje de basisbehoeften(water, eten en beweging) iedere dag krijgt!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 01:41

als ik zo jouw verhaal lees, dan gaat jouw eigen voorkeur richting Wietze. En ik zelf zou dat ook doen...
Jammer dat je vriendin zich zo vreemd is gaan gedragen.
Een vrolijk paard maakt de mens ook vrolijk... Dat voelde je vast wel toen ze zo blij op je af kwam gegalopeerd...
Heb je een zetje nodig? Kom op meid! je durft het!!!

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 08:33

Gewoon teruggaan. Kopop!