Welk merk zadel voor paard met extreem hoge schoft

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Robijn
Berichten: 17
Geregistreerd: 31-08-03

Welk merk zadel voor paard met extreem hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 20:08

Zijn er bij jullie merken of typen zadels bekend die goed liggen op een paard met een erg hoge, smalle schoft. Het is echt een ramp namelijk om een goed zadel te vinden.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 20:12

Eerlijk gezegd vraag ik mij meer af waarom die schoft zo hoog/smal is? Vrijwel altijd is dit gekomen doordat er te lang met een te krap zadel is gereden waardoor er spierdistrofie is ontstaan. Heb je hem/haar al laten opmeten door een zadelmaker? Zij kunnen je vast ook wel meer vertellen over een geschikt zadel.

Robijn
Berichten: 17
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 20:17

Het klopt inderdaad dat er tijden op gereden is met een k#* zadel. Niet mijn schuld, maar die van de eigenwijze, onwetende manege eigenaar. Ik denk ook dat als er weer een goed zadel op komt te liggen de schoft, of eigenlijk de spieren rond de schoft, weer wat zal ontwikkelen. Maar ja, tot die tijd moet er wel een goed zadel op. De manege eigenaar wil voor een dubbeltje op de eerste rij zitten, en een aangepast zadel laten opmeten zal pas het laatste redmiddel zijn Boos! . Ze wil eerst een tweedehands zadel proberen te kopen. -zucht-

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 20:26

Wij hebben een paardn van 1.76 die tekopp staat hij heeft een aangepast zadel omdat hij een verschrikkelijke hoge schoft heeft!
Hij heeft een kiefer zadel maar ja die zijn best duur"!

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 20:29

Mijn paard (1.78cm) heeft ook een hoge schoft, vorige week heb ik een nieuw zadel (dressuur) gekocht (wintec Isabella Werth) voor haar, omdat ik toch niet kan springen met haar.
Ik had/heb een Kieffer Aachen vzh. Kieffer maakt zadels met zeer teruggesneden voorkanten (hoe noem je dat ??) misschien is dat iets ?
Mijn zadel wil ik, als ik het andere zadel heb, het moet namelijk op maat gemaakt worden verkopen. Ik weet niet waar je woont, maar misschien is het iets voor jou

boemel

Berichten: 8384
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:02

Ik ken 2 paarden met een extreem hoge schoft. Die worden beide met een Pfiff zadel gereden. Dat past echt wonderbaarlijk goed.
Mijn paard heeft ook redelijk wat schoft. Bij haar ligt Passier goed.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:29

Nicole heeft ook een hoge schoft, daar heb ik een Kentaur dressuurzadel op liggen. Ligt als een huis en pasvorm is super! Zit ook nog eens megacomfortabel Lachen

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 23:10

Mijn paardje van 1.58 heeft ook een hoge schoft, die schoft had heel wat meegemaakt, door ziekte, ouder worden en daardoor een niet meer goed passend zadel, is er idd spiermassa verlies ontstaan. Ik heb ook een KENTAUR dressuurzadel aangeschaft, een Artemis, met een heerlijk brede kamer en fijne kussens met veel draagvlak. De schoft van mijn paardje is weer aan het herstellen, nog steeds zie je dat hij weer wat voller wordt! Het duurt zeker een jaar, maar ik heb ook gehoord,dat er bij paarden die lang met een slecht passend zadel zijn gereden, onherstelbare schade is aangericht aan de spieren langs de schoft...
Koop een zadel dat past, dat is niet makkelijk, maar wel te doen. Veel succes!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 23:29

mijn paard is 155,heeft ook een flinke hoge en smalle schoft,en ik heb een kieffer zadel (dressuur) gekocht,heerlijk zadel en ligt er super op!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 09:14

In elk geval zou ik dan niet een precies-pas-zadel kopen maar een zadel dat wat groeiruimte aanbiedt. In het begin kan je er dan gewoon een wat dikker dekje onder doen. Maar een zadel met een uitgesneden schoft ligt ook niet goed?

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 09:18

Je kunt ook de schoftruimte vergroten door het gebruik van een chabrak met neopreen vulling aan de zijkanten van de schoft/ruglijn.
Verschillende merken leveren ze, maar zelf heb ik geloof ik een paar cavalcades.
De schoftruimte wordt op deze manier zeker 2 centimeter vergroot.
Bijkomend voordeel is dat een zadel dan absoluut NIET meer verglijdt.
Mijn ervaring is dat je dan de singel zowat kunt wegnemen als je eenmaal op je paard zit. Verschuift geen millimeter meer!

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 09:25

Ik heb een Kieffer zadel, daar zweer ik bij, omdat de kamer erg hoog is en op ieder paard past, ook met een hoge schoft. Ik ben nog geen paard tegen gekomen waar het niet lekker op lag. Oké de zadels zijn misschien niet goedkoop, maar die van mij is al 25 jaar oud en is nog prima.

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 10:19

Ik heb ook een paard gehad met mega hoge schoft (echt heel hoog) daarop had ik een Kieffer bavara liggen.
Die lag perfect!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110660
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 10:21

Je kan er ook een speciaal voor hem laten aanmeten,dan heb je geen problemen meeer met de schoft. Hulzebosch en Daaleman doen dat geloof ik

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 10:21

Op mijn paard ligt een County Competitor 2000, superfijn zadel!

vannie
Berichten: 362
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: aalmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:26

voor als je een paard hebt met een moeilijke schoft of rug dan moet je een hulsebos nemen die maken het zadel helemaal op maat voor je paard en jou .
ik zou ze een belletje geven, ze staan altijd met een advertentie in de bit.
ik heb zelf ook een hulsebos en ik wil nooit meer een ander zadel OK dan!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:26

MIjn paard heeft ook een extreem hoge en smalle schoft, m,aar dat heeft niets met haar spieren te maken of wat dan ook. Bij veel paarden van tegenwoordig is dat er ingefokt. Zo hebben heel veel springgefokte paarden een hoge schoft. (Heb ik het toevallig pas met mijn vee-arts over gehad) Als je dus weet dat het niet aan slechte bespiering ligt, maar aan de bouw van je paard, kun je gewoon een precies op maat passend zadel kopen. Daarbij koop je zadels niet op de groei... Dat doe je voor een 3-jarige toch ook niet?

Ik heb een Ainsley Vanguard (=dressuur) op mijn paard en een Rossner(+veelzijdigheid) . Beide met een wat smallere kamer/boom hoe je het noemen wilt. Veel zadel merken geven zadels uit met meerdere wijdte maten. Daar zou je dus naar kunnen informeren.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:41

okee.. dan zal mijn paard de eerste zijn die een kiefer absoluut niet past Haha!
ik begon met een kiefer aachen(van de manege zelf was veel teklein.. snel een ander zadel.. een kiefer wien deluxe.. nopez.. lag lekker op de schoft te dreunen.. opgevuld.. ging toen nog wel.. met schapenvacht gereden.. zadel aan de klapper en ik heb nu een passier en die past heel goed.. afgezien van het feit dat al mijn dekjes nu te klein zijn zodat mijn paard zun schoft tijdens een buitenrit is opengegaan Boos!
maar hij is dus 1.78 met eenhoge lange schoft..

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:41

Mijn paard heeft vrij veel schoft, n ook nog eens een smalle hoge schoft

heb een dressuurzadel Kieffer Lech Profi en een vzh zadel Kieffer Garmisch

die heeft ee heel erg terug gesneden kamer, waardoor de schoft goed vrij ligt

ook kan het zadel, als het nog net nie ruim genoeg ligt, breder worden gemaakt.
dan gaat het zadel 24 uur in een mal en is ie daarna breder, heb ik bij mn dressuurzadel laten doen, bij het vzh zadel was t niet nodig.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 15:27

Wij hebben ook een tijdje een oudere merrie gehad met een erg hoge schoft. Ze was erg verwaarloosd geweest en was erg mager en ook nog een kribbenbijter. Wij hebben haar gereden met een Kieffer Garmisch vzh(zoals hier ookal eerder genoemd werd) en mocht het dan nog krap worden dan kan je eventueel als tijdelijke oplossing zo'n schuimpad nemen. Die moet dan wel met uitgesneden schoft zijn anders vul je de hele boel nog meer op en wordt het nog krapper. Succes ermee!

Robijn
Berichten: 17
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-03 20:08

Dank jullie wel voor alle tips!