schoftprobleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

schoftprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 14:23

mijn paard heeft een hoge schoft.. nou valt dat nog mee.. maar het viel me op dat hij ook een hele lange schoft heeft.. bij veel paarden zie je dat ze niet zo lang zijn..
nou is het zo.. ik heb net een nieuw zadel.. die hebben we oplaten vullen en die ligt met rijden ruim boven zijn schoft...
maar nu ben ik gister naar buiten geweest en na het rijden lag zijn schoft open.

toen hij nog in de manege liep heeft hij altijd met een te klein zadel gelopen.. hij heeft dus allemaal drukpleken op zijn schoft gehad en is ook helemaal wit en kaal.. dus ik ben er al zo voorzichtig mee..
maar nu zag ik dat het dekje helemaal op zijn schoft gezakt was..
doordat mijn nieuwe zadel lange zweetbladen heeft kan ik de singeln iet vast maken in de singeldingen en kan ik dus het dekje niet goed in de kamer trekken(lukt wel maar tijdens het rijden zaktie automatisch strak op de schoft)

ik denk dat het daarvankomt.. nu ga ik weer met gelpad rijden..(als zun schoft weer dicht is) onder het dekje. zodat het niet kan schuren.. maar zijn er ook extra lange dekjes ofzo?
ik heb nu eurostar dekjes. die vond ik altijd vrij groot en met mijn andere zadels had ik ook geen problemen..
mijn paard is ook groot en rond.. dus ik heb echt een groot dekje nodig anders past het niet eens..

en zal dat gelpad iets uitmaken? ik ben bang dat het zadel er verkeerd van gaat staan(2e hands zadel en moet dus nog naar zijnlichaam gaan staan)
mijn vorige zadel is ook verkeerd gaan staan nadat ik er met zown schapenbontonderlegger onder heb gereden..
dus ik ben er nu wat voorzichtiger mee geworden..

iemand nog tips voor hoe ik het kan doen? andere dekjes.. gelpad of wat anders?
ik wil hem niet steeds een open schoft bezorgen.. die heeftie al genoeg gehad...

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:47

Een schapenbontje onder het zadel doen? Patsy hier op bokt heeft een grote schimmel met ook een hoge en lange schoft en zij gebruikt zo'n schapenbontje ook. Moet je haar ff pb-en!

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 15:51

tnx.. zal ik ff doen

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:18

Ik heb sinds 1 jaar alleen nog maar Stubben dekjes, ze zijn idd iets langer en ze verschuiven geen millimeter, ok, je kunt er 2 andere dekjes voor kopen (de prijs dan) Misschien zou je (als de wond weer genezen is) een je eigen dekje mee moeten nemen naar een zaak waar ze stubben verkopen, en zo vergelijken ? (de lengte bedoel ik)

Sanny

Berichten: 215
Geregistreerd: 28-09-01
Woonplaats: Winschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:54

Ik heb ook een kieffer dekje (wat in de uitverkoop hoor!) en die staat uit zichzelf al omhoog bij de schoft, en gaat ook niet naar beneden zakken. Ik heb een dressuur zadel en deze past er heel mooi onder.

Patsy

Berichten: 573
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: groene hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 23:08

YouKnowWho schreef:
Een schapenbontje onder het zadel doen? Patsy hier op bokt heeft een grote schimmel met ook een hoge en lange schoft en zij gebruikt zo'n schapenbontje ook. Moet je haar ff pb-en!


Gypsy heeft geen lange hoge schoft. Gypsy is een vrij smal gebouwd paard (een damespaardje), en bij dat soort paarden lijkt het vaak of de schoft hoger is, in werkelijkheid is de schoft van mijn paard net zo hoog als van een breed paard, hij toont alleen hoger omdat ze zelf smaller is (aldus de mevrouw van de zadelpasservice).
Het schapenbontje gebruikte ik omdat het zadel helaas achter niet goed lag, sinds ik mijn nieuwe zadel heb rijd ik weer zonder bontje. Als het zadel echt voor op de schoft drukt, kan je volgens mij juist beter zo min mogelijk ertussen leggen, omdat je de dan toch al te kleine ruimte tussen schoft en kamer nog verder op gaat vullen. Misschien leg je het zadel wel te ver naar voren?

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-03 13:50

ik heb gister iemand gesproken die had ook al een probleem met geschikte dekjes vinden voor haar passier.. die hebben gewoon hele lange zweetbladen waardoor het net niet past.. maar ik zal wel eens meten in de ruitershop Haha!
maar het is denk ik wel mijn dekje, want heb nog een ander, die wel met de punt omhoog staat, geen problemen gehad en heb ook zonder shabrakje gereden en er stond geen haartje verkeerd..

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 14:58

anders kun je als het echt niet anders kan zonder dekje rijden? er zijn nog meer mensen die dat doen, alleen is het niet zo goed voor je zadel, maar als je telkens na het rijden je zadel reinigt en ev. invet, kan dat zoveel geen kwaad, of ben ik hier nu heel domme praat aan het uitkramen???

Patsy

Berichten: 573
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: groene hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 15:23

dutske schreef:
anders kun je als het echt niet anders kan zonder dekje rijden? er zijn nog meer mensen die dat doen, alleen is het niet zo goed voor je zadel, maar als je telkens na het rijden je zadel reinigt en ev. invet, kan dat zoveel geen kwaad, of ben ik hier nu heel domme praat aan het uitkramen???


Nee, is geen onzin, ik heb jaren een ijslander voor iemand anders gereden, altijd zonder dekje, en ijslanders worden vaak zonder dekje gereden. Volgens de eigenaresse was het huidvet van het paard zelfs goed voor je zadel, maar dat weet ik niet hoor. Verward

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 15:31

ik denk dat het huidvet wel goed is, maar het zweet?
k zou dat eigenlijk enkel doen als je niks anders vind ( en je moet zin en tijd hebben ook om na iedere rit je zadel te reinigen he! Haha!)
grtz kim

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-03 15:52

ow da schoonmaken is geen probleem Haha! zolang mijn paardf zun schoft maar gespaard wordt..
ik heb wel ens gehoord dat het niet zolekker voor de rug van jepaard zou zijn.. maar ik vond dat zelf een beetje raar, aangezien een dekje ook heel wat schade aan kan richten(zoals nu bij mij dus)
ik probeer het gewoon zonder zadel en ga op zoek naar extra lange dekjes, of anders een polypad ofzo, die zijn wel wat zachter dand e normale katoenen..
binnenkort wordt mijn paard ook geschoren, dus dan issie niet m eer zo kletsnat