Verschil in voer oude en jonge paarden...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Verschil in voer oude en jonge paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 12:58

Eigenlijk was dit een opdracht voor school, maar het leek mij ook wel leuk om zo eens de meningen van anderen horen.
Heb het nu dus niet meer nodig voor school,heb het al af ( dus geen huiswerktopic Knipoog )

Ik moest het verschil in voer voor oudere en jongere paarden aangeven, welke voedingstoffen heeft een jong paard nodig en welke voedingstoffen zijn juist goed voor een ouder paard ?
Waarin onderscheiden de producten zich voor jongere en oudere paarden ?
De verschillen moest ik ook verklaren.

Ik vraag me af hoe jullie hier mee omgaan en hier over denken.
Voeren jullie bwv zomaar wat of houden jullie rekening met de leeftijd van het paard en de stoffen die deze nodig heeft ?
Wat voeren jullie oude paarden en wat jonge paarden en waarom ?

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 13:58

Helemaal niemand die hier iets over wil zeggen ?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 14:05

Ik vind voor jong en oud alle mineralen, sporenelementen en vitaminen belangrijk. Bij een jong paard is het verdomd moeilijk om ze alles te geven omdat ze nog niet zo hoog in het voer staan en vaak is pas vanaf 3 kilo alles vertegenwoordigd in het voer. Dus bij jonge paarden geef ik vaak wat bij.

Eiwitten (voor de spieropbouw), calcium (botten en tanden, stofwisseling en zenuw- en spierfuncties) en ijzer (aanmaak rode bloedlichaampjes en spijsvertering) vind ik onmisbaar voor een jong paard.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 14:07

Zwavel vind ik overigens erg belangrijk voor oudere paarden. Dit i.v.m. een verminderde algemene conditie, een slecht herstel na inspanning of ziekte, een slechte hoornkwaliteit, huidproblemen, luchtwegaandoeningen, allergische reacties van de huid en de luchtwegen en ook in gewrichts- of peesproblemen.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 14:09

Jonge paarden kunnen voer met een hoog eiwit-percentage gebruiken, oudere paarden juist niet.
Jonge paarden die nog in de groei zijn, hebben minstens net zoveel voer nodig als volwassen dieren die elke dag 2 uren arbeid verrichten. Maw; de voerbehoefte van een 2 jarige is praktisch een keer zo groot als die van een 4 jarig paard dat licht bereden wordt.

Echte informatie over paarden en hun voerbehoefte vind je in het Groene Bokej over Paardenvoeding.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 14:15

Wat een oud paard krijgt, heb ik niet veel verstand van.
Ik heb zelf een jong paard: 1 jaar 8 maanden. Hij krijgt veel hooi. Verder 2 keer halve kilo krachtvoer. Nog veulenbrokken van Masterbrok. Hij ziet er goed uit, glanst als een spiegel en is goed fit en oogt goed gezond. Dus hij doet het er goed op.
Ik geef niks extra's erbij door zijn brokken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 14:17

Bij voer voor oudere paarden is de samenstelling anders dan bij dat van jongere paarde . Vaak worden er ook gekookte bestanddelen gebruikt die de opname van het voer door het oudere paard makkelijker maken. Het voer moet makkelijk te kauwen zijn bij voorkeur in een zachte pelletvorm, voor het geval dat er tandproblemen zijn en de senior moelijkheden heeft om het fijn te malen.

De samenstelling van voer voor veulens en senioren is verschillend. Ik ben zo maar een keertje het internet opgedoken en vond volgende samenstellingen van een voer voor senior paarden:

Crude Protein, Not less than......................................................................................................14.0 %
Lysine, Not less than...................................................................................................................0.60 %
Methionine, Not less than...........................................................................................................0.20 %
Crude Fat, Not less than................................................................................................................6.0 %
Crude Fiber, Not more than........................................................................................................20.0 %
Calcium (Ca), Not less than.........................................................................................................0.6 %
Calcium (Ca), Not more than........................................................................................................1.1 %
Phosphorus (P), Not less than..................................................................................................0.40 %
Copper (Cu), ppm, Not less than......................................................................................................50
Selenium (Se), ppm, Not less than..................................................................................................0.5
Zinc (Zn), ppm, Not less than...........................................................................................................150
Vitamin A, I.U./lb, Not less than....................................................................................................5,000
Vitamin D3, I.U./lb, Not less than.....................................................................................................500
Vitamin E, I.U./lb, Not less than..........................................................................................................65
Biotin, Mcg/lb, Not less than.............................................................................................................750

En voor merries en veulens:

Crude Protein, Not less than......................................................................................................16.0 %
Lysine, Not less than...................................................................................................................0.70 %
Methionine, Not less than...........................................................................................................0.30 %
Crude Fat, Not less than................................................................................................................3.0 %
Crude Fiber, Not more than........................................................................................................10.0 %
Calcium (Ca), Not less than.........................................................................................................0.7 %
Calcium (Ca), Not more than........................................................................................................1.2 %
Phosphorus (P), Not less than..................................................................................................0.70 %
Copper (Cu), ppm, Not less than......................................................................................................50
Selenium (Se), ppm, Not less than..................................................................................................0.5
Zinc (Zn), ppm, Not less than...........................................................................................................150
Vitamin A, I.U./lb, Not less than....................................................................................................5,000
Vitamin D3, I.U./lb, Not less than.....................................................................................................500
Vitamin E, I.U./lb, Not less than..........................................................................................................65
Biotin, Mcg/lb, Not less than.............................................................................................................220

Zoals je kunt zien zijn ruwe Eiwit, Aminozuren, Calcium en Posphaten verhoogd.

Bron: http://www.profilenutrition.com/Product ... efood.html

Ik ben niet verder gaan kijken, maar ik denk dat, als je verschillende voederfabrikanten vergelijkt die een senior brok aanbieden, je op dezelfde resultaten uitkomt.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 14:25

Ik heb ook de lijst die jij hebt in mijn verslag verwerkt Cassidy, vond het wel leuk om als extra erin te zetten.
Ik heb verschillende sites bezocht en daarvan informatie uitgewerkt.
Bij Pavo stonden ook wel leuke schemaatjes die ik erin heb gedaan.
Naar mijn idee heb ik genoeg info erin verwerkt, mocht ik hier nog iets tegen komen kan ik het er altijd nog even bijzetten Knipoog
Ben gewoon even benieuwd hoe iedereen erover denkt, tijdens het maken van mijn verslag kwam ik nogal wat verschillen tegen en verschillende meningen, vandaar