paard is bang voor "vreemde" dingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
estherg

Berichten: 24
Geregistreerd: 04-11-03

paard is bang voor "vreemde" dingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 12:22

Afgelopen zondag ben ik met mijn nieuwe paard (dat ik sinds een week heb) voor het eerst buiten gaan rijden. Ze is voor verkeer e.d. absoluut niet bang, maar voor iets als een putdeksel, een andere kleur asfalt of een groot bord langs de weg kan ze op de rem gaan en dan wil ze absoluut niet verder. Is dit uitproberen en moet ik haar hier doorheen drukken (ze zal volgens mij niet aan de kletter gaan, maar helemaal zeker ben je daar na die korte tijd natuiurlijk niet van), of kan ik dit beter op een rustigere manier aanpakken (ik ben dus 1 keer afgestapt en er aan de hand erlangs gelopen). Misschien blijft ze dan juist de volgende keer op die plek weer eikelen, of wel vaker... Hoe doen jullie zoiets? Verward

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:26

Ik zou zeggen doordrukken en in de bak oefenen met enge dingen (stukken landbouwplastic, pionnentorens...)

Welkom op Bokt Lachen

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:28

De eerste paar keren dat ik met een nieuw paard het bos in ga neem ik altijd iemand mee (te paard) zodat hij wat steun heeft en achter het andere paard aan kan lopen als hij het eng vind.. Maar als ze dan nog niet willen douw ik ze wel door (of het moet gevaarlijk zijn).. En dan niet door douwen door ze geheel in elkaar te slaan maar gewoon met rust en net zolang door gaan tot ze het wel doen..

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:29

Troost je: mijn paard heeft hetzelfde. Auto's, vrachtwagens ed: geen probleem. Maar een verkleuring op de weg of een gft bak aan de kant van de weg: o help.... Stel je eens voor dat de gft bak je opeet....
Kwestie van vertrouwen. Als ik over het kleurverschil loopt, loopt mijn paard achter me eraan, erover. Wel met een scheef hoofd, maar hij doet het wel.
Laat em aan het voorwerp ruiken? Dit doe ik vaak (ik wandel overigens rijden gaat nog niet) en het helpt goed. Verder het gedrag btje negeren. Gaat hij erover, eromheen, belonen.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:31

Ik laat mijn paard dan altijd even op afstand naar het 'vreemde' kijken. Want van dichtbij zien ze het niet, dus altijd op afstand. Dan stapje voor stapje dichterbij en laten aanraken met de neus. Dan belonen, eventueel met suikerklontje en weer verder gaan.
Gaat het paard staken met het stapje voor stapje erheen gaan, dan krijgt het been, ik heb meestal een wat langer teugeltje op dat moment. Bij omdraaien draai ik het paard gewoon weer om.
Kijken en snuffelen, dan weet je dat het niet eng is.

estherg

Berichten: 24
Geregistreerd: 04-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 12:48

dankjewel allemaal voor de snelle reacties! Ik zal eraan gaan werken!

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:54

Mijn paard heeft het zelfs met witte bloementjes Verward .

Als hij iets echt heel eng vind stap ik af.

Wentos

Berichten: 3021
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: De Achterhoek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:21

Mijn pony heeft hier ook last van. Zolang er maar iemand mee gaat en voor loopt bij een "eng ding" Knipoog gaat ze er zo langs, soms wel met een scheef hoofd inderdaad, maar ze gaat erlangs.
Als ik met haar alleen buiten rijdt dan is echt bijna alles eng (verkeer niet, maar grassprietjes wel) en dan gaat ze niet verder, alleen nog maar achteruit (en bijna de sloot in). In het begin ging ik eraf (wel na even proberen er toch langs te komen) en leidde ik haar erlangs. Maar dan vond ze het de volgende keren nog steeds eng. Nu blijf ik er dus op zitten als het kan en staan we soms wel 20 min. stil voor we eindelijk verder gaan. Dan doe je er ruim een uur over als je 4 km. rijd. Haha!
Maar echt een oplossing heb ik ook nog niet. Geduldig blijven en gerust stellen werkt niet, een flinke klap ook niet Verward Verward